סיבה לחגיגה, תמונה: Madison Metro, Craft in America

אומנות החגיגות: 50 פיניאטות בתערוכה צבעונית במיוחד

בשבילנו הן לרוב בגדר קישוט, מתנדנדות על חוט במסיבת יום הולדת ונחבטות בהתרגשות. תערוכה חדשה מביאה לקדמת הבמה את אחד האובייקטים הכי ססגוניים ומבדרים שיש, הפיניאטה

היא תמיד במרכז המסיבה, מבדרת ומשמחת את הילדים, הפיניאטה מתקשרת לנו עם אירועים עליזים, חגיגות ובילוים משפחתיים. מעין פסלים צבעוניים וצנועים, עשויים לרוב מחומרים פשוטים כמו קרטון, עיסת נייר וניירות קרפ, שטומנים בחובם זיכרונות ילדות מתוקים ונעימים.

מקורותיהן של הפיניאטות לוקחים אותנו למסע במקסיקו ואמריקה הלטינית, אך יש הטוענים שגם בתרבות הסינית נהגו להשתמש באובייקט דומה. הפיניאטות המסורתיות לובשות צורת כוכב בעל שבעה קודקודים, דמות אדם או חיה, לרוב חמור. עם הזמן, הן הלכו והתפשטו והפכו לאהודות ברחבי העולם. כיום, הן מגיעות בכל מיני צורות וצבעים, כיד הדמיון, ממחישות את הזמנים המודרניים והתרבות העדכנית. למרות זאת ולצד הפופולריות שלהן, זהו נושא שעד היום כמעט ולא נחקר.

לאחרונה, תערוכה חדשה בשם 'Piñatas: The high art of celebration' נפתחה במרכז מלאכת היד של אמריקה הממוקם בלוס אנג'לס. מטרתו של מוסד זה, להוות מקום לחוות בו מלאכת יד ולחגוג את התרבות המקומית. התערוכה מאגדת בתוכה כחמישים עבודות של חמישה עשר אמנים מארה"ב ומקסיקו. דרכן, היא בוחנת את מלאכת היד החולפת של האובייקט הצבעוני והחגיגי הזה, חוקרת את תפקידו בחברה המודרנית ואת המטענים התרבותיים שלו.

היצורים הבדיוניים של רוברטו בנבידז, תמונה: Madison Metro, Craft in America
הפיניאטות של רוברטו בנבידז, תמונה: Roberto Benavidez

בין היצירות, ניתן למצוא עבודות מסורתיות לצד אמנים עכשוויים, שנותנים פרשנות אישית וממציאים אותן מחדש תוך מחשבה על הצורה, החומרים, הטכניקה, הפונקציות והתנועה שהן מייצרות. ביניהן, רוברטו בנבידז מציג סדרת יצורים בדיוניים ומרהיבים שנוגעת בנושאים של ארעיות, גזע וחטא. העבודה של האמן ג'סטין פאבלה עושה כבוד למורשת של יצירות מופת לטיניות, עם פיניאטות דו ממדיות שנראות כמו ציור מתוח על קנבס וחתיכות הנייר הטיפוסיות מדומות למשיכות מכחול.

פניאטות דו ממדיות, תמונה: Justin Favela
מתנדנדות להן על חוט, הפרפרים של Isaias Rodriguez, תמונה: Matthew Hermosillo

לצדן, עבודות של מייצרי פיניאטות מקצועיים שמציגים צורות יותר עדכניות לאובייקט, כמו חטיף צ'יטוס ופגישת זום של אמורטו קרספו או בקבוק חיסון הקורונה של ליסבט פלאסיוס. הפיניאטות מהוות דרך ביטוי מסקרנת ליוצרים ומביעות את רוח התקופה. מלאכת יד של אובייקט שנועד להריסה.

הכי עדכנית, תמונה:Madison Metro, Craft in America
Hot Cheetos, תמונה: Madison Metro, Craft in America

כל העבודות מוצגות אונליין באתר המרכז, אך אם במקרה אתם בסביבה, תוכלו להתרשם מהתערוכה עד ה-4.12  במרכז Craft in America, לוס אנג'לס

Folklorico Dancer, תמונה: Madison Metro, Craft in America

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...