קורט קוביין
קורט קוביין (יחצ)

שנוי במחלוקת: כתבי היד של מיטב המוסיקאים הפכו לפונטים להורדה

מיזם חדש מאפשר לכל מי שחפץ בכך לעשות שימוש חופשי בכתבי היד של גדולי המוסיקאים בהיסטוריה ובהם ג'ון לנון, קורט קוביין, דיוויד בואי, לאונרד כהן וסרז' גינזבורג

מעתה תוכלו לכתוב שירים, או סתם הגיגים, בהשראת גדולי האמנים. כתבי היד האישיים של מיטב כותבי השירים, שהפכו עוד בחייהם לאיקונות מובילות בהיסטוריה של המוסיקה, הושאלו על ידי צמד המעצבים הצרפתים ניקולס דאמיאנס וג'וליאן סנס לפונטים להורדה באתר הייעודי שהושק לצורך העניין תחת השם 'הפונטים של כותבי השירים'. מעתה, יכול כל מי שחפץ בכך לעשות שימוש בכתב ידם של איקונות מוסיקליות מובילות שבהן הזמר האמריקאי קורט קוביין, הזמר הקנדי לאונרד כהן, הזמרים הבריטיים דייוויד בואי וג'ון לנון והזמר הצרפתי סרז' גינסבורג.

למרות שעל פי עדותם של המעצבים כתבי היד טופלו בכל הרגישות הנדרשת, עדיין, פרויקט שכזה, מהווה קונספט מוזר למדיי. הפרויקט מעלה לא מעט שאלות מהותיות ועמוקות מסוגים שונים ובהן האם היוצרים בעצמם היו מסכימים לצעד שכזה והאם עצם השימוש בכתב ידו של אחר הוא בבחינת מרתק ומעניין או אולי דווקא מוזר ומצמרר? לפי הסבר שנתנו המעצבים, הפונטים הורכבו מתוך מכתבים ופתקים שהשאירו אחריהם היוצרים הדגולים ומטרתם להצית את הדמיון בקרבם של מוסיקאים וכותבי שירים באשר הם. "הפונטים של כותבי השירים נוצרו במטרה לתת השראה למוסיקאים" מוסבר באתר 'הפונטים של כותבי השירים'. פשוטו כמשמעו.

התבוננות בפונטים מגלה כי כתב ידו של לנון מסודר יחסית בעוד זה של בואי הוא גראפי למדיי וזה של כהן יחסית מסוגנן. המבקרים את הפרויקט, טוענים שהאנליזה של כתבי היד והפיכתם לנחלת הכלל אינה במקומה וכי היא נעשתה בפרספקטיבה גרפית בלבד מבלי להתחשב בפנים אחרות באישיותם של האמנים. כך למשל, אותיות מסוימות בפונט של קוביין הושאלו דווקא מהמכתב שהשאיר טרם התאבדותו. יש גם מי שעשויים לטעון, שדווקא בשימוש בכתב ידם של אחרים, ואולי במיוחד של מי שהגיעו להצלחות גדולות, במטרה לבטא מחשבות אישיות, יש משהו שהוא אמנם עצוב אך גם פואטי בו זמנית.

מעונה, צנוע ופרובוקטיבי

באתר ההורדות מצוין שקורט קוביין ייסד את להקת 'נירוונה' בשנת 1987 ובאותה הזדמנות הציג לעולם את סגנון מוסיקת הגראנג'. את ההשראה לעולם המוסיקלי החדשני שיצר שאב מפאנק רוק, בלוז והבי מטאל. כתב היד המעונה והפואטי שלו נחשב ייחודי וכזה שימשיך להשפיע על דורות רבים אחרי לכתו.

קורט קוביין
קורט קוביין (יחצ)

דיוויד בואי, שנולד בדרום לונדון, פיתח עניין במוסיקה עוד בימי ילדותו. בבגרותו, למד אמנות, מוסיקה ועיצוב לפני שפצח בקריירת מוסיקה מקצועית. לאורך כל שנות יצירתו, המשיך לנסות ולהתנסות בגישות מוסיקליות חדשות וכתב שירים יוצאי דפן שמהר מאוד הפכו לקלאסיקה.

דיוויד בואי
דיוויד בואי (יחצ)

ג'ון לנון, בצניעותו צוטט כמי שאמר ששירים מיועדים ליצור צלילים כשהמילים כמעט שאינן חשובות. אך למרות אותה צניעות אופיינית נחשב לנון, יחד עם שותפו, פול מקרתני, כאחד מכותבי השירים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה של המוסיקה הפופולארית.

ג׳ון לנון
ג׳ון לנון (יחצ)

לאונרד כהן, מסתבר, היה משורר וסופר עוד לפני שהחל לכתוב מוסיקה. הליך הכתיבה שלו מדומה בעיניו לדב התקוע בכוורת דבורים. "אני נתקע בתהליך הכתיבה וזה מהנה וזוועתי ואני בתוך זה וזה לא הכי חינני וזה מאוד מגושם וזה מאוד מכאיב ועם זה יש בזה משהו בלתי נמנע" אמר כהן בראיון.

לאונרד כהן
לאונרד כהן (יחצ)

סרג' גינזבורג היה זמר, משורר, מלחין צייר, תסריטאי ושחקן; אבל מעל לכל, נחשב לאחד מכותבי השירים הצרפתיים האיקוניים בכל הזמנים. יצירותיו הליריות שילבו כמות עצומה של מילים שכתב שנועדו להתל במאזינים מסיבותיו הפרובוקטיביות, הסטיריות, החתרניות וההומוריסטיות.

סרג׳ גינסבורג
סרג׳ גינסבורג (יחצ)

הפונטים ניתנים להורדה חינם ומיועדים לשימוש אישי בלבד: www.songwritersfonts.com

אולי יעניין אותך גם...