siri zen master (Varburg team)

של מי המזרח הזה? אירועי חובה בשבוע העיצוב ירושלים 2019

מהן ההשפעות של המזרח על המערב? מה זה בכלל מזרח? ואיך אנחנו מתייחסים אליו? אלו הן רק כמה מהשאלות ששאלו את עצמם מעצבים ואמנים מקומיים ובינלאומיים שיציגו במהלך שבוע העיצוב החל בחמישי הקרוב 

לפני רגע הסתיים יריד צבע טרי שחלש על העיר תל אביב והנה אנחנו כבר נמצאים בפתחו של 'שבוע העיצוב ירושלים' שיפתח ביום חמישי הקרוב, 13/6 ויימשך עד יום חמישי הבא, 20/6. אם תהיתם מה מחכה לכם שם, הרי שאתם יכולים לצפות לאירועים והפתעות שיתפרסו גם השנה על שורת אתרים בירושלים צפויים במהלך החגיגות. כל הקרנבל הזה יכלול תערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות, פרויקטים, מיצגים, מיצבים והופעות. כמו תמיגד, רוע מנוהל על ידי 'בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה' שבו גם יוצגו התערוכות המרכזיות. 
השנה, יתמודד שבוע העיצוב עם השאלה הרגישה של ה'מזרח'. את זה הוא יעשה תוך הסתכלות עתידית על ה'מזרח' כמונח, ככיוון, כנקודת ייחוס אבסולוטית וכסט של מערכות יחסיות שהוא מייצר ברחבי הגלובוס. 
the paradox of the middle east (עודד בן יהודה)

90 מעלות

כדי לייצר הפתעה משמעותית ומסקרנת, החליטו השנה קברניטי האירוע להתחיל את הפסטיבל כבר במבנה עצמו וכך, לייצר מהלך קיצוני שישנה לחלוטין את מראהו של בניין הנסן, כמו גם את התנועה סביבו ואת חווית השיטוט בו. משרד HQ אדריכלים הוזמן לייצר את '90 מעלות' כמערכת פיגומים שתשנה את הגישה לבניין ותייצר בו פתחי כניסה חדשים ומפתיעים. בנוסף, יוצרת המערכת מרפסת תצפית חדשה מעל גג בית הנסן וכן פטיו בעל גרם מדרגות המוביל גם הוא לטרסת התצפית. בחלקו המזרחי של הבניין, נוצר מערך חדש של חללי תצוגה המאפשרים נקודות מבט מפתיעות.

פתחים מפתיעים, HQ אדריכלים

ממזרח השמש

במסגרת האירועים, יוקם השנה גם פביליון הפועל כשעון שמש. אדריכלים דניאל זרחי ולילך שטיאט, יחד עם אמנית הפרפורמנס דפנה קרון, יצרו מבנה זמני תלוי מקום שישמש כחלל דינמי משתנה לאורך שעות היממה וימות השבוע. החלל יהווה נקודת מפגש ויתקיימו בו במהלך השבוע אירועים, מיצגים, עבודות סאונד ווידאו הבוחנות ושוברות את התפיסה הדיכוטומית של מזרח מול מערב. 

דניאל זרחי, לילך שטיאט, דפנה קרון (יחצ)

מעבר למזרח

התערוכה המרכזית בשבוע העיצוב תבחן את תנועות הרוחב המגדירות את השפעת המזרח על המערב ולהפך. עוד, תבחן התערוכה את מקומו של המזרח התיכון על גבי הציר הזה ואת מעגליות כדור הארץ. עשרים וחמישה פרויקטים של מעצבים מהארץ ומהעולם. בנוסף, יוצגו בתערוכה ארבעה פרויקטים חדשים במסגרת 'תכנית הצוותים הבינלאומית' המתקיימת זו השנה השלישית ומחברת בין מעצבים מקומיים ובינלאומיים.

/// אוצרים: טל ארז וענת ספרן.

SATOYAMA, Masahiro Muramatsu, (צילום Masahiro Muramatsu)

כשגמלים יכלו לעוף

עליית הגג של בית הנסן תתמלא בעבודות אינטראקטיביות שיקנו לחלל ממשיות של מציאות היברידית שבו המזרח והמערב מפיקים אחד את השני ללא הרף. התערוכה, מבקשת לחזור דווקא אל הרגע ההיסטורי של תחילת המפגש בין המודרנה ללבנט: רגע שבו תרבויות מתחרות, עולמות חזותיים מתנגשים ותפיסות עולם שונות מעצבות הן את המציאות והן את הדמיון. 

/// אוצרים: הדס זמר בן-ארי וגלעד רייך.

גמלים פורחים באוויר (יחצ)

לאן הולכים מכאן?

התערוכה Orientation מנסה לשרטט את דמותו של המושג הגיאוגרפי היחסי 'מזרח'. בתערוכה, מוצגות תפישות שונות לוויזואליזציה של כדור הארץ, כפי ששורטטו בידי קרטוגרפים, נבנו בצורה ממוחשבת והוצגו ביצירות אמנות. כל אלה ינסו לתת ביטוי למזרח בעולם שצורתו חמקמקה, שבו מפות אינן רק מפות אלא גם כלי לביטוי אישי, להגדרת זהות ולמכירת רעיונות. כך, עולה המתח בין חקר האמת ומציאת משמעות, סדר ואוריינטציה לבין זרמים תת-קרקעיים, אג'נדות פוליטיות ותהליכים היסטוריים המשפיעים על האפן שבו אנו בוחרים להציג אותו, על ארבע רוחותיו, על גבי מפה.

/// אוצרת: רוני לוית.

Buckminster Fuller and Chuck Byrne, Dymaxion Air-Ocean World Map Orientation

תכנית הצוותים הבינלאומית

תארו לעצמכם שכוח מסתורי מרים אתכם מהמקום בו אתם נמצאים ומחזיק אתכם בדיוק באותה נקודה במשך 24 שעות.  הכל מסביבכם נע אך אתם נותרים ללא תזוזה. אתם מנסים כמיטב יכולתכם לזכור את שנגלה לפניכם, אתם הרי יודעים שלא תראו זאת שוב. עליכם לעבור מסע שאף אחד לא יוכל. המסע מתאחד עם החזרה לכדור הארץ. במשך רגעים אחדים, זיכרונות נשכחים קטנים מתחילים לחזור. הגלים הענקיים שראיתם בדרך פתאום נראים לנגד עיניכם בבהירות. או שמא היו אלה עננים? כל זה יתקיים במסגרת תוכנית הצוותים הבינלאומית של שבוע העיצוב ירושלים.

Gal sharir and Ana Peñalba

עוד במסגרת תוכנית הצוותים הבינלאומית של שבוע העיצוב ירושלים, Kacper Hamilton & Bar Horowitz עוסקים בפרטיות המוטמעת בתרבויות המערב עד כדי כך שהאו"ם מצהיר עליה כזכות יסוד של האדם. הפרויקט עוסק בשאלות כמו מה אם יקום צורך ליישום מערכת ה-SCS לפיה הממשל מתערב באפן מוחלט בחיי האזרח במערב? מה אם הפרטיות תילקח מכל אזרח ואזרח כברירת מחדל? בעתיד ספקולטיבי קרוב, מעבדה מחתרתית מפתחת פתרונות לאזרחים שרוצים להיוותר אנונימייום. הפרטיות הפכה באופן קיצוני ליקרת ערך ולה ביקוש עצום.

INCOGNITO, Kacper Hamilton & Bar Horowitz

Alice Wong Aryan Javaherian Koby Vogman מציגים גם הם באותה מסגרת ושואלים מיהו אסיאתי בעיניים אמריקאיות? הפרויקט Identifying Orientalism בוחן את תיאורו של 'האסיאתי' בתרבות פופולרית מערבית, וכיצד הוא מעצב זהות תרבותית. הפרויקט מבקש לפענח את האופן שבו בני האדם משתמשים במציאות מדומיינת ככלי לחיבור בין קבוצות עצומות של זרים לעבר מטרות משותפות. השניים בוחנים כיצד דמותה של הזהות, המשולבת בחיים, בתרבות ובחברה, מגדירה את הקונפליקטים דרכם אסיאתים-אמריקאיים נדרשים לנווט.

Alice Wong, Aryan Javaherian and Kobi Vogman, Identifying Orientalism

הבטחות מזרחיות

פרויקט 'אינדיאנמה' הושק לפני שלוש שנים כיוזמה של סוכנות הקריאייטיב Animal מניו דלהי, כפלטפורמה המנסה להגדיר מחדש את השיח העיצובי בהודו. הודו עדיין נתפסת בעיני העולם כארץ המקדשים ומכשפי הנחשים, מאובקת ומלאת חיים במקביל. עם זה, כשמדובר בדימויים מעולם התיירות, מתגלים תיאורים קלישאתיים המצטיירים כמזיקים יותר מאשר מועילים. אך למעשה, קיים הרבה יותר מהנראה לעין; היבול הנוכחי של דימויים שטוחים וחד-ממדיים לא תורם בשום צורה. ״כיצד הודו נראית לך באמת?" מילים אלו היו קריאת הכיוון לשבעים מעצבים מוכשרים, מהודו ומעבר לה. תנועה אנימטיבית הוגדרה מהשלב הראשון בכדי להפיח חיים באמנות – שיר הלל לאומה בתנועה בלתי פוסקת.

עוד באותו מקבץ, הפרויקט Histories of Easternfuturism מפנה עין ביקורתית אל עברה ועתידה של מזרח אירופה. הסתירות הקיימות באזור נפרשות באופן חזותי באמצעות מיצב ווידאו נרטיבי המסתמך על מאמציהם המשותפים של מכונה וקהל, של טכנולוגיה והמשתמשים בה. מיידיות המשוב – תכסיס שובב של הלוך ושוב – לא תסולא בפז, שכן הלולאה ההדדית של ההשתתפות מייצגת את מערכת היחסים שמניעה את המיצב. על מנת לפרק את הנרטיבים ולייצר משמעות, הפרויקט מעלה את השאלות הבאות: על ידי מי, ועבור מי, מתועדות ההיסטוריות? כיצד עלינו לפעול אל מול ההיסטוריה המודרנית וכיצד נבין את העבר? איך מפענחים קטעי ארכיון ובאיזה אופן משתמשים בקישוריות הציבורית להפקת משמעות?

Animal, Indianama
Katarzyna Wąsowska & Dominik Wojciechowski, in Kajet Journal

היברידים

This is for my mother, הוא סלון אירוח וסלון טיפוח המזמין את המבקרים לקחת חלק בפרקטיקת תרבות מקומית. דרך שיתופי פעולה בין יוצרים ומומחים מדיסציפלינות שונות, החוקרים ופועלים בתחומי האירוח והטיפוח, מוזמנים המבקרים לגלות את המעבדות הנסיוניות של בניית הציפורניים, להסתפר, להתקעקע, להתבונן ביוצרי השטיחים, הסינרים והרהיטים.

הגן הראשון היה גן העדן, הממוקם, לפי מסורות רבות, במזרח, מקום זריחת השמש. גן העדן היה גן סגור. לאחר גירושם של אדם וחווה, נמנעה מהם ומכל שאר בני האדם, החזרה אליו. הוא נותר מקום קסום ובלתי מושג וכך נולדו גנים רבים, סגורים ופרטיים, השואפים לייצג את הסדר הקוסמי של גן העדן וכדור הארץ. עידן סידי וגל שריר יוצרים בבית הנסן גן של סיפורים אודות פרחי ארץ ישראל. לכל גן כזה, שער כניסה, דרכו יכול רק אדם אחד להציץ. להיות המבקר היחיד בגן, ובה בעת, להישאר מחוצה לו.

שילוב של תרבות הזן בודהיזם בחברה המערבית אינה דבר חדש. אך בשנים האחרונות, הטכנולוגי והרוחני מתמזגים ומייצרים עולם חדש. מדיטציה באפליקציה הפכה בעולמנו לכלי ראוי ונפוץ והתורה של היוגה, עברה רדוקציה, והפכה לספורט. אם כך, חברי קבוצת ורבורג שואלים מדוע סירי אינה יכולה להיות מורתינו הרוחנית? siri zen master הוא גן זן טכנולוגי המבקש להחזיר שאלות אלה חזרה אל המרחב, ותוהה על המתח, ואולי דווקא השילוב הטבעי, שבין הטכנולוגיה והרוח, בין הדימוי המשובש של המזרח וזה של המערב.

צומח דומם הוא מיצג של ערוגות פרחים מקיפולי נייר (אוריגמי) שחוברו לענפי עצים אמיתיים שנאספו במהלך שיטוטים במרחבים שונים, בטבע ובעיר. תהליך הכנת הפרחים כרוך בהשתקעות אובססיבית מדיטטיבית בפעולת הקיפול, ומחייב ריכוז, שקט ומיומנות. את השקט, הריכוז והניתוק התודעתי המדיטטיבי הזה מבקשת העבודה להנחיל לצופים בה. שלי פרימן מזמינה את הצופים לנתק את עצמם מן הקצב התזזיתי של חיי השגרה המערביים, המכוונים תמיד אל עבר מטרות עתידיות, ולהשתקע בהתבוננות בפרטי הפרטים של הפרחים והענפים.

THIS IS FOR MY MOTHER, stav porges
idan sidi gal sharir, גנים פרטיים קטנים

חומרים מורכבים

במסגרת שבוע העיצוב יציגו אקדמיות שונות את פרשנותן לחומרים מורכבים. בצלאל תציג מספר עבודות מהמחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית המתייחסות למונח 'היברידי'. בתערוכה יוצגו פריטים של אנשי סגל וסטודנטים המגלים עניין בתפר הזה שבין המזוהה ללא מוכר דרך חיבור של עולמות שונים באופן המייצר מציאות חדשה. 

/// אוצר: ערן ארליך.

טיפות, נעה פיין

המזרח המוחלט

קבוצת בוגרים של בצלאל הוזמנה להביט מזרחה, להסתכל לשמש בעיניים ולמכור את הזריחה. ב'בתור לזריחה' ינסו המציגים ״למכור״ את הזריחה כרעיון או כחומר, כחוויה או כאשליה, כריטואל או כמוצר. המיצבים הפעילים והמפעילים יבקשו מן הקהל להתכונן לזריחה, לבדוק למי היא שייכת ולשאת ולתת על מחירה. האם נוכל לדמיין כך יחד צורות שונות של סחר, שיתוף, נתינה וקבלה?

/// אוצר: גיא קניגשטיין.

אלי בבג׳נוב, יהי חושך

באותו זמן במקומות אחרים

המוזיאון לאומנות האיסלם מוצגת עבודה שנעשתה לאחר מחקר שערך עודד בן יהודה בלימודי תואר שני בלונדון שבו פירק וניתח את המונח 'מזרח תיכון. בן יהודה מבקש להסתכל על האפשרות לשנות את אותה מציאות, את הסטיגמות, הקלישאות ואת דרך החשיבה המסורתית והמקובעת. באמצעות ביטול גבולותיה של מדינת ישראל ואיחודה עם שכנותיה, מוקמת מדינה חדשה: The Middle Middle East המנסה לנסח מחדש את המציאות שבה אויבים הופכים לשכנים ושכנים הופכים לבני עמם.

בגלריית המקלט, האמן ז'אק ז'אנו יוצר את 'נון. צדיק. מזרח' בתערוכה המפתחת את נושא המזרח כדי לדון בנקודת הציון, מכמה נקודות מבט. כסימון קונקרטי, טכני ופיזי; כמקום שמסמן את המקום אליו שואפים ללכת – כמטאפורה; ובלשון העברית הטעונה ברבדים- אפשר לדרוש את המושג עצמו כ'נון (חמישים) צדיקים' ברובד המכיל אלמנטים קבליים.

the paradox of the middle-east, Oded Ben Yehuda

עוד יתקיימו במסגרת שבוע העיצוב ירושלים: סדרת הרצאות, סדנאות ומפגשים העוסקת באספקטים שונים של עיצוב גרפי בערבית, עברית ואנגלית. סלון בו ישבו יחד מעצבים ואוצרים, מקשיבים ומדברים, חושבים ויוצרים, שואלים ומגיבים, ביומיים של מפגשים ושיחות פתוחות. ופעילות משפחתית.

שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים. האירוע מתקיים בתמיכת הקרן לירושלים ובניהול חברת רן וולף.

אולי יעניין אותך גם...