רוצים לעודד יצירתיות, מחקר ודמיון. באדיבות Raw-Edges Design Studio

צמד המעצבים הישראלים המצליח בלונדון Raw Edges בריאיון מיוחד

יעל מר ושי אלקלעי, זוג המעצבים הישראלים המצליח מעבר לים, מספרים לנו מה הבסיס של הסטודיו שלהם, ואיך רעיון נוצר לפעמים מעבודת אוריגמי

פגשנו את זוג המעצבים יעל מר ושי אלקלעי, זוג למקצוע ולחיים, בבית קפה לונדוני בחודש האחרון, ביתם בשנים האחרונות. אחרי עבודתם אנחנו עוקבים לא מעט ועדים לשיתופי פעולה עם מותגי ענק כמו 'לואי ויטון' ו'ויטרה'. בשיחה החורפית הזו, למדנו להכיר זוג אדיב וצנוע עם מסר ברור להעלות על נס את היצירתיות, המחקר והדמיון.

 

"הכרנו בלימודים לפני המון שנים בלימודי עיצוב תעשייתי בבצלאל ומשם המשכנו ללונדון שנתיים ב-Royal College of Art כשרון ארד היה עדיין ראש המחלקה", הם מספרים. "מהרגע שסיימנו את הלימודים הקמנו את הסטודיו. היינו זוג בחיים ולא תכננו אף פעם לעבוד ביחד אבל שיתוף פעולה שהצגנו יחד בסין, חיבר ביננו גם בפן המקצועי. מהר מאוד הסטודיו הציג כל מיני תערוכות שמאוד קידמו אותנו בתחום הרהיטים. התפיסה שלנו תמיד הייתה לעשות דברים משמחים, חיוביים, פונקציונליים ולנסות לשים דגש על שינוי והמצאת רעיונות ופחות על סטיילינג. בעינינו זו החוזקה שלנו, זה גם מאוד ישראלי".

 

 

באדיבות Raw-Edges Design Studio

כבר מתחילת הדרך הם עבדו על פרויקטים שפרסמו אותם והוצגו במגזינים ובמוזיאונים בכל העולם, דבר שתפס את תשומת הלב של מותגים גדולים כמו 'לואי ויטון' שהחלו לפנות אליהם. "אנחנו עובדים איתם משנת 2010", הם מציינים. "את הפרויקט הראשון איתם לקח 4 שנים לפתח ומאז הצגנו עוד 3 קולקציות במסגרת קולקציית Objets Nomades ועכשיו במילאנו נחשוף קולקציה חדשה, שיתוף הפעולה ממש פורה איתם".

 

האם יש חופש פעולה בעבודה מול מותג בסדר גודל הזה?

"כשעושים שיתוף פעולה עם מותג כזה גדול, צריך למצוא איפה נקודת ההשקה בינך לבינם. בעיקר מותג כמו 'לואי ויטון' שקיים כבר למעלה מ-150 שנה. העבודה היא לחפש כל הזמן איפה הם נמצאים ואיפה אנחנו נמצאים ואיפה אנחנו נפגשים. החברות שאנחנו עובדים איתן מאוד שונות אחת מהשנייה אז אנחנו תמיד שואלים את עצמינו איך אנחנו מוצאים את נקודות המפגש האלה ואיך הם מתאימים למהות שלנו. עם 'לואי ויטון' לדוגמה, בגלל שהם עובדים הרבה עם עור שהוא חומר שטוח, יש את העניין הגאומטרי שמאוד מעסיק אותנו. בסטודיו יש מדף עם המון פרוטוטיפים שיעל עובדת עליהם, כל מיני עבודות נייר, ובעצם עושה מחקר צורני. מהדברים האלה אנחנו לוקחים ויוצרים את האובייקטים בקנה מידה גדול לפרויקטים שלנו. למשל כיסא שנציג במילאנו התחיל מקיפול נייר מעוגל שיעל יצרה. מתחילים עם רעיון ולא יודעים לאן הוא יגיע והוא מוצא את הדרך שלו להיות מוצר".

Louis Vuitton Table באדיבות Raw-Edges Design Studio

העבודה של הצמד לא באה לידי ביטוי רק עם חברות גדולות, לאחרונה הם התחילו שיתוף פעולה עם חברה ישראלית צומחת, כזה שהכריח אותם לקחת סיכון ולקפוץ למים.

"מהיום הראשון התגלגלנו עם חברות גדולות וזה מזל גדול ואנחנו שמחים על כך, אבל אנחנו תמיד מרגישים שאנחנו נכנסים לנעליים גדולות וקיימות ומבוססות וזה מאוד ריגש אותנו להיכנס לסטארט אפ של שני חבר'ה ישראלים שהחליטו בסגרים של הקורונה, שהם מוכרים ספות אונליין. 'קוזמו' הוא רעיון ליצור מוצר מגניב, נוח, איכותי ונגיש. בגלל שהתקציב היה חלק אינהרנטי מהפרויקט, חשבנו הרבה איך לייצר בלי הצורך בהרבה סטוק שמייקר מאוד את המחיר ונולד הרעיון של ספה מודולרית שבסיסה הוא הג'קט. אחד הדברים ששאבנו מהם השראה היה איך אנשים משלבים בין מכנסיים למעילים וחשבנו שמכנס מורכב מחומר אחד, מעיל מורכב מחומר אחר ועדיין זה עובד טוב יחד. הקונספט הגיע שהבסיס של הספה תמיד נשאר אותו דבר כמו המכנס ואנשים יכולים להתאים לו ג'קטים שונים. בגלל האילוץ של התקציב נולד סיפור שללקוח יש חופש בחירה. הוא קונה אקסטרה ג'קט אותו יכול להחליף בין עונות או מתי שמתחשק לו ולא צריך להחליף את כל הספה. לא המצאנו את הגלגל אבל בעצם אף אחד לא עשה את כל הדברים האלה יחד בצורה יפה זולה ונוחה וזה היה כיף לעבוד על זה. בנינו את החברה מכלום".

 

בשבוע העיצוב האחרון בסטוקהולם השיקו אלקלעי ומר עוד פרויקט חדש בנוף שלהם, שיתוף פעולה עם חברה קטנה שקיימת רק 10 שנים. "זו חברה שאף פעם לא עבדה עם מעצבים ושמחנו להיות הראשונים שהם הרימו את הכפפה איתם", הם מספרים. "השקנו מוצר כיפי בשבוע העיצוב בסטוקהולם שבבסיסו הוא Ikea hack. זה מוצר הגיוני, שהסיפור מאחוריו הוא שאנשים רוצים מטבח יפה אבל לא רוצים להוציא עליו 20,000 פאונד, אז הם קונים את תכולתו באיקאה ובוחרים פרונט אחר, יותר מעוצב ומיוחד. היה מאוד חשוב לנו להתמקד בידית שתהיה מרכז המטבח. רצינו שיהיה פה קונספט שלם סביבה, לייצר משטח תלת-מימדי. קיבלנו השראה מבניינים ברוטליסטים, בהם בחלק מהפסדה של הבניין יש תבליט שהוא חלק מהבטון. אנחנו אוהבים לחזור לברוטליזם, גם כי זה מזכיר לנו את תל אביב וגם כי זה מאוד חזק פה בלונדון".

 

ג'קט לספה של Cozmo באדיבות Raw-Edges Design Studio
Bruta Kitchen for Supefront באדיבות Raw-Edges Design Studio

על אמנות ומסחריות

"העבודה שלנו מתחלקת לשניים. שיתופי הפעולה עם חברות והעבודה השוטפת לצד העבודה האמנותית והמחקרית שלנו. שני הצדדים האלה מזינים אחד את השני גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה פרקטית. אם נסענו לאיטליה למפעל שייצר לנו לפרויקט מסחרי, הוא עוזר לנו גם בפרויקט האמנותי שלנו".

 

"עכשיו אנחנו עובדים על תערוכה כבר 3 שנים בתהליך מאוד ארוך. הכל התחיל מרעיון בישול עץ בצבע. היינו מעצבים רצפות לחנויות של 'סטלה מקרטני' לפני הרבה שנים ושמנו לב שתמיד הייתה בעיה שהצבע נמחק בכניסה לחנויות בגלל המעבר של האנשים. זה עצבן אותנו וכל הזמן חשבנו איך אנחנו יכולים להכניס את הצבע לתוך הרצפה כדי שלא יעלם. עשינו מחקר על תהליכים והמצאנו שיטה לבשל צבע בעץ והגיע הזמן לשתף ולחדש את הפרויקט ולהציג אותו בטייק אחר. אנחנו מחכים לאוקיי האחרון כדי לצאת לדרך".

 

מה לדעתכם סוד ההצלחה שלכם?

"זה מאוד חשוב כיוצר לעשות דברים מעניינים ולדעת להוציא אותם החוצה. בזמנו היינו צריכים לעבוד מאוד קשה כדי להוציא החוצה את היצירה שלנו, היום יש הרבה יותר אינפורמציה לעומת מה שהיה כשאנחנו התחלנו. כישראלים אנחנו ממש ממציאים רעיונות, טכניקות ודרכים להשתמש בדברים בצורה שתהיה חדשה ותפתיע אנשים. היכולת להבין סיטואציה ולראות איפה אפשר להתעסק בתהליך, בצורה ולהמציא מנגנון. תמיד שואלים אותנו מה הסטייל שלנו בתור ישראלים. אין לנו סטייל, אנחנו אוהבים להמציא רעיונות".

 

באדיבות Raw-Edges Design Studio
באדיבות Raw-Edges Design Studio

אולי יעניין אותך גם...