מתוך עמוד האינסטגרם paris2024@

פריז 2024: הלפיד האולימפי נחשף

עיצוב אובייקט היסטורי שלוכד בחובו את רוח המשחקים האולימפיים ועיר האורות שתארח אותם במהדורה הקרובה

מסורת הלפיד האולימפי החלה עוד ביוון העתיקה, היא נשכחה וחזרה לחיינו ב-1928 באולימפיאדת אמסטרדם אבל מרוץ הלפיד המוכר התחיל באולימפיאדת ברלין בשנת 1936, שהתחיל במטרה להציג לראווה את הרייך השלישי וממשיך עד היום. בשנים האחרונות עיצוב הלפיד האייקוני הופקד בידי מעצבים מובילים עם עיצובים שמייחדים את המדינה המארחת ורוח המשחקים.

מתוך עמוד האינסטגרם mathieulehanneur@
מתוך עמוד האינסטגרם paris2024@
מתוך עמוד האינסטגרם paris2024@

בתחילת חודש מאי הבא נשמע את שריקת הזינוק של המשחקים האולימפיים 2024. פריז כבר במרוץ, מתכוננת לארח בחיקה את המשחקים הקרובים והשבוע, נחשף הלפיד שיככב בשנה הבאה. הלפיד צפוי השנה לשמש במשחקים האולימפיים והפראלימפיים כאחד, זאת בעקבות התפיסה לגשר על הפערים ואחרי ששנה שעברה חלקו את הסמל ואת הקמע, כעת גם את עיצוב לפיד. הוא יישא ויעבור לא פחות מ-10,000 ידיים ואחרי אלפי קילומטרים יבער בטקס הפתיחה המרכזי. אחרי שבועיים של תחרויות יתחיל במסע חדש אל עבר המשחקים הפראלימפיים בחודש אוגוסט.

מתוך עמוד האינסטגרם mathieulehanneur@
מתוך עמוד האינסטגרם paris2024@

מי שהיה אמון על עיצובו של האובייקט הנחשק והמכובד הוא המעצב הצרפתי, מתיו להנר (Mathieu Lehanneur). מעצב צרפתי רב תחומי על קו פריז- ניו יורק, עבודותיו נעות בין עיצוב מוצר, אדריכלות, מלאכת יד וטכנולוגיה. על פי המעצב, הלפיד בא לסמל שיוון, מים ושלווה. השוויון מתבטא בסימטריה, עשוי פלדה כחומר מרכזי כשחלקו העליון בעל גימור מט וחלקו התחתון מלוטש. המים, בטקסטורה עדינה כשל גלים המשקפים את מי נהר הסיין בעיר האורות, והשלווה, בעיצוב עדין עם קווים מקומרים. עיצובו נוצר מהמחשבה לייצר אותו בכמה שפחות חומר על מנת שיהיה כמה שיותר קל משקל. הלפידים המודרניים מתוכננים כך שימשיכו לדלוק ללא תלות במזג אוויר, בנוכחי קיים מעין חריץ לאורכו שמסייע ללהבות לחלחל בדרכן מעלה ולוודא שהלהבות לא יתנדנדו או יכבו.

אולי יעניין אותך גם...