Paola Sakr
Paola Sakr (צילום יח"צ)

עתיד העיצוב הלבנוני ייחשף ביריד Maison et Objet

ביריד הקרוב, יקבלו שישה מעצבים לבנונים צעירים הזדמנות פז להציג, להיחשף ולהפגין את כישוריהם וכך לנצל במה מפוארת ולפרוץ, אם יתמזל מזלם, אל העולם

עם ההצלחה של המהדורות הקודמות, פרס 'הכישרון העולה', המונהג מזה זמן ב Maison&Objet, הפך לאחד האירועים המרכזיים, המרתקים והמסקרנים של היריד. אחרי שבשנים קודמות נבחנו מעצבים צעירים מבריטניה ומאיטליה, הגיע השנה תורם של המעצבים הלבנוניים, מה שהופך את כל העניין, לפחות מבחינתנו דיירי המזרח התיכון, למעניין עוד יותר. ביריד הקרוב, שיפתח בסוף השבוע הקרוב, יקבלו שישה מעצבים לבנונים צעירים הזדמנות פז להציג, להיחשף ולהפגין את כישוריהם וכך לנצל במה מפוארת ולפרוץ, אם יתמזל מזלם, אל העולם.

הבחירה במדינה שכזו, מוכיחה איך קברניטי היריד ממשיכים לדחוף את גבולות היצירה. עם זאת, נראה שאם עיצוב הוא תחום שפורח כעת בלבנון, הרי שזה בגלל שהוא הפך בשנים האחרונות לתחום מקובל במדינה. זאת בעיקר, לאחר שהדור הראשון של מעצבים לבנוניים, שסיים לימודים גבוהים באירופה, חזר למולדתו בסוף שנות התשעים כשהוא מביא איתו השפעות של שפות, תרבויות ודתות שונות.

Anastasia Nysten
Anastasia Nysten (צילום יח"צ)

מכיוון שלבנון נטולת סטנדרטיים תרבותיים ומסורת תעשייתית בתחום העיצוב, מעצביה זוכים לחופש יצירתי מלהיב ומאתגר. יש האומרים שבתוך המצב הכללי, הלא בלתי בעייתי של רפובליקת לבנון המסוכסכת, מביאים אותם מעצבים צעירים משב רוח רענן של אופטימיות ותקווה. בנוסף, יתרונם של המעצבים הלבנוניים בכך שהם יכולים בהחלט להישען על השגשוג העצום של האומנים המומחים בטכניקות מסורתיות של מלאכות יד שעברו בתוך משפחות רבות במהלך דורות ארוכים. היום, אותם אומנים הם אלו התומכים בעיצוב העכשווי המתחיל לקבל זהות משלו ומאופיין באסתטיקה מעודנת, קווים נקיים וחומרים אציליים.

ששת המעצבים הצעירים, שנבחרו לייצג את לבנון, נמנים מבין אלו היוצקים אנרגיה חדשה לסצנה היצירתית ותורמים, כל אחד על פי דרכו, לתעשיית הריהוט במדינתם. "בין אם באמצעות אומנות, חומריות או טכניקות חדשניות, ברור שהעיצוב בלבנון אינו קופא על שמריו" אמר חבר בצוות השופטים "מומחים בתחום מסכימים עם העובדה שרוח של יצירתיות סוחפת את לבנון בשמחתם של אותם כישרונות צעירים".

Carla Baz
Carla Baz (צילום יחצ)

Marc Dibeh למד בפריז אך בחר לחזור לבירות על מנת להשלים לימודי תואר שני בעיצוב מוצר. בשנת 2009 הקים סטודיו עצמאי. מאז הוא מציג קולקציות ופריטים בגלריות לעיצוב באירופה שעל פי רוב נשענות על רעיון של נרטיב. "מאחורי כל סיפור יש אנשים, מערכות יחסים וזיכרונות. זה כמו לארוז עולם שלם לתוך אובייקט אחד ויחיד".

Marc Dibeh
Marc Dibeh (צילום יחצ)

Anastasia Nysten נולדה בקנדה וגדלה בפינלנד, צרפת ולבנון לאב פיני ואם לבנונית. בחרה ללמוד עיצוב תעשייתי בלבנון ולהתחיל את הקריירה, לעומת זה, בלונדון. בשנת 2015 הקימה סטודיו עצמאי ועובדת היום מבירות ודובאי. בעבודתה, בעיצוב פנים ורהיטים, בא לידי ביטוי הרקע הרב תרבותי הייחודי לה. בשנה שעברה שכתה בפרס הכשרונות העולים ביריד הראשון לעיצוב שהתקיים בבירות. "אני נרגשת מאוד מהחוויה! האירוע ללא ספק יפנה את הזרקור עלינו כמעצבים לבנוניים ועל מדינתנו".

Anastasia Nysten
Anastasia Nysten (צילום יחצ)

Carlo Massoud בוגר תואר ראשון מהאקדמיה הלבנונית לאמנויות יפות בלוזן. הוא בר לניו יורק כדי ללמוד את המקצוע. בשנת 2014 פתח סטודיו עצמאי. גישתו לעיצוב אמנותית למדיי כשהוא מייצר פרויקטים הנעים בין עיצובים שימושיים למיצבים אמנותיים, לרב בשילוב דעות חברתיות ופוליטיות. "במדינה כמו שלנו, כשתעשייה של ממש כמעט לא קיימת, עיצוב חי בקרב אומנים מקומיים המייצרים פריטים בכמויות קטנות הנמכרות בגלריות או מפה לאזן".

Carlo Massoud
Carlo Massoud (צילום יחצ)

Paola Sakr היא בוגרת האקדמיה הלבנונית לאמנויות יפות ומעצבת מוצר. אך, למעשה, העיסוק שלה נשען על מנעד גדול הרבה יותר של תחומים, מצילום ועד אמנות. היכולת ליצירה רב תחומית מאפשרת לה לספק את סקרנות ורצון לחדשנות. באפן מסוים, הגישה שלה נשענת על מציאת פתרונות לבעיות ספציפיות. עד כה הופיעה בירידים שונים, בהם בבירות ובדובאי. "יש עדיין פוטנציאל גדול מאוד לחקר חומרים חדשים ופוטנציאל לפתח מוצרים אפילו עבור שווקי היוקרה".

Paola Sakr
Paola Sakr (צילום יחצ)

Carla Baz חצי צרפתייה וחצי לבנונית החלה את לימודיה בפריז וסיימה אותם בלוזן שם פגשה מעצבים רבים כולל את פרננדו קמפנה ורונן בורולק. בלונדון, השלימה סטאז' במשרדה של זאהה חדיד אך לבסוף החליטה לפצוח בקריירה עצמאית. רהיטיה בעלי קו אלגנטי שואבים השראה מעת עבודתה לרגע עבור המותג ברברי והמעצבת וויויאן ווסטווד. תוך שהיא משתפת בהליך היצור את האומנים המומחים הטובים בלבנון, רהיטיה משקפים את יפי החומר ואת טכניקות האומנות המסורתית. "היום, אומנים מנוסים ביותר ירשו את המומחיות שעברה ממשך דורות וממשיכים לשמר את מלאכת היד".

Carla Baz
Carla Baz (צילום יחצ)

Karl Chucri ו Rami Boushdid הם השותפים לסטודיו Caramel. השניים הם בוגרי עיצוב פנים באקדמיה לאומנויות יפות בבירות ומוסמכים מבתי הספר במדריד ומילאנו בהתאמה. הם נפגשו שוב בלבנון ופתחו את הסטודיו בשנת 2016. הניסיון שהביאו השניים מעבודה במשרדי אדריכלות מהווה מקור להשראה בגישתם לעיצוב רהיטים. הם עובדים לפי הזמנה לעיתים קרובות מעצבים רהיטים ייעודיים למקומות ספציפיים אך לעולם אינם מתפשרים על הנראות והאווירה שיוצרים הרהיטים בחלל. "חקר הפרטים והחומרים הוא חלק בלתי נפרד ביצירת שילובים חדשניים ויוצאי דפן".

Studio Caramel
Studio Caramel (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...