ערן רולס
ערן רולס (צילום ארז עוזיר)

ערן רולס: "צריך להיערך מעכשיו לחיים חדשים בעתיד"

בחודש הבא הוא יוריד לאילת רכבת אווירית של בכירי הנדל"ן, האדריכלות והעיצוב בישראל כדי לשתף ידע, לעשות ביזנס ולראות את עומר אדם

ב-11 לדצמבר ייפתחו באילת אירועי עיר הנדל"ן וועידת האדריכלות והעיצוב. עיר הנדל"ן, האירוע הותיק בין השניים יביא לאילת שלושת אלפים מבכירי עולם הנדל"ן, לשלושה ימים של נטוורקינג באקסטרים. לצידו בפורום מעט יותר צנוע תתקיים ועידת האדריכלות והעיצוב, שתביא לקהל תוכן מקצועי מהעולם. ערן רולס, הבעלים ויוה"ר של מרכז הבנייה הישראלי מסביר מה הערך בקיום שני אירועים נפרדים.

"בעיר הנדל"ן רוב האדריכלים לא מוצאים את עצמם, לחלקם זה גם לא מתאים כלכלית. בנוסף עיר הנדל"ן בעלת אופי מאוד גברי והרבה נשים מהתחום לא מרגישות שם בנוח. הקיום של שני האירועים במקביל מאפשר לי לדייק להם את התוכן ולהוריד עלויות. השנה לראשונה הצלחנו להביא לועידה שבעה שמות בינלאומיים מסקרנים".

שורת האושיות הבינלאומיות שידברו בועידה כוללת את – טום דיקסון, רוק סטאר בעולם העיצוב, ג'ייקוב לאנג, שותף בכיר במשרד האדריכלים BIG, סשה לקיק, ממעצבי המוצר הנועזים בעולם ומיכאל ארד, האדריכל שתכנן את האנדרטה המפורסמת בגראונד זירו בניו יורק. אליהם יצטרפו השורה הראשונה של האדריכלים והמעצבים בארץ. לרולס יש תכניות גדולות עבור הועידה כבר בטווח הקצר.

"הכוונה היא להפוך את ועידת האדריכלים לאירוע בינלאומי כבר בשנה הבאה. בקרוב עתיד להיפתח שדה תעופה בינלאומי בתמנע שיציע טיסות לישראל מעשרים ושבעה יעדים באירופה במאה יורו. בחורף, כשבעולם קר ופה שמש. תחשבי לבד מה אפשר לייצר פה".

כאמור, האחות הגדולה של הועידה היא עיר הנדל"ן שמתקיימת זו השנה ה- 19, רולס משתף בסוד ההצלחה.

"ההצלחה של עיר הנדל"ן מהיום הראשון היא בשיתופיות. זו ועידה של הענף, של הקהילה שבנינו. יש הרבה חברות שזה האירוע השנתי שלהם. שלושת אלפים אנשים שמשריינים שלושה ימים – משלמים על לינה, משלמים על אוכל, איפה עוד יש מקום כזה? הם שם. מפה, בוא נתקדם. מבחינתי זה קוד פתוח, מי שרוצה יכול להשתלב בזה ולהפוך את זה לשלו. יש לנו שם אלף אנשי ביצוע, חברות, רשויות, משרדי עורכי דין. אני נותן פלטפורמה".

השאלה במרכז הכנס השנה היא – האם הענף ערוך לשינויים שצופן העתיד? האם הוא משכיל לנטוש דרכי פעולה מסורתיות לטובת כאלו שיתמכו בישראל גרסת 2050?

"האוכלוסיה תכפיל את עצמה, זה אתגר גדול לספק את הצורך בפתרונות דיור לכמות כזו של אנשים. זה כולל גם מגמה גוברת של התפרקות משפחות, ואז יש צורך ביותר מבית אחד לכל משפחה. יש גם אתגרים רבים בתחום הניידות. אם לא יהיו שינויים מרחיקי לכת, נעלה פה למגדלים והפקקים בבוקר יתחילו מהחניון. הפתרון מתחיל בלערבב שימושים בין מגורים ותעסוקה. לדוגמא בהרצליה, צריך לצאת מהרצליה העיר כדי להגיע לאזור התעשייה הרצליה.

עיר הנדל
עיר הנדל"ן (צילום יח"צ)

"מכוניות משותפות זה צורך שכבר קיים ורק יעמיק. אין סיבה שאנשים שנוסעים רק למשרד וחזרה יחזיקו רכב פרטי. בעוד 10-15 שנה לא יהיו מכוניות פרטיות, העלות של אחזקת רכב פרטי תעלה ונעבור לרכב אוטונומי. נראה תחבורה ציבורית יותר משמעותית. הנושא של סביבת עבודה ישתנה. wework זה מסוג הדברים ש"איך לא חשבו על זה קודם?", אני הולך להפוך את הבית השקוף אצלנו (במרכז הבנייה – מ.כ) לחלל עבודה משותף. אני רוב הזמן בפגישות בחוץ, למה שבזמן הזה המשרד שלי יהיה ריק? מישהו אחר יכול ליהנות ממנו.

"נראה בעתיד דירות הרבה יותר קטנות. כשמרים פיירברג באה להרים את נתניה היא החליטה לאשר רק פרויקטים עם דירות גדולות, לוביים מפוארים ושתי מעליות. מי צריך את זה היום? 42% מהאוכלוסייה גרים בדירות שכורות, האחוז הזה רק יגדל. תתחיל מהפכת ההשכרה. "דירה להשכיר" אמנם מספקת עכשיו כמה אלפים של דירות בלבד אבל זה ישתנה. עניין המגורים יהיה יותר דינמי, אנשים יחליפו דירה לפי צרכים בלי לעשות עניין. אנשים יעברו לדיור מוגן בגיל הרבה יותר צעיר. בגיל שישים אני לוקח את כל הברנז'ה שלי ומקים יחד כפר של דיור מוגן.

"למה אני צריך להחזיק מברגה, מסור, מקדחה? 90% מהזמן זה לא בשימוש. למה לא משתפים את זה? אנחנו קונים דברים שאנחנו רוב הזמן לא משתמשים בהם. חדרים, רכבים, מכשירי חשמל. אנחנו חוזרים לקיבוץ של פעם. יהיו המון דברים משותפים, כי אין הצדקה להחזיק אותם באופן פרטי".

אתה מאמין שהדור הזה, שמקדש את תרבות הצריכה יסכים להצטרף למהפכה הזו?

"הדור הזה רוצה ליהנות מהחיים, לממש את עצמו. הוא רוצה איכות חיים. אני לא חושב שהוא יותר חומרי, הוא מבין שבשביל חלב לא צריך להחזיק פרה".

רולס מדבר על שיתופיות רבת רבדים, על ניידות, על העולם החדש, הוא חכם, רהוט וההתלהבות שלו מדבקת. בדמיון אפשר להפליג לחזון של כפר גלובלי ענק של שיתוף, עולם בלי גבולות, אבל לומר שזה גם החזון של רולס יהיה לא מדויק. רולס, אב ל- 4 שמתגורר עם משפחתו ברמות השבים, חונך על ערכי הסוציאליזם בשומר הצעיר בקריות. המדריכים שלו היו שני צעירים כריזמטיים שיצאו מה"חיידר", נטשו את כל מה שבין אדם לאלוהיו ולקחו בשתי ידיים את מה שבין אדם לחברו. רולס מספר שבצעירותו גם הוא היה חסר אמונה והיה מתערב עם חבריו מי יצליח להדיר את "הדתי התורן" לחילול שבת. אבל העולם השתנה, וגם רולס. היום הוא מגדיר את עצמו בטבעיות כ"כיפה שקופה". מניח תפילין מדי בוקר, פוקד את בית הכנסת כל סוף שבוע, מקדיש את סופי השבוע למשפחה.

"במהלך החיים לפעמים משנים את המיקום שלנו. היום אני רואה זכות בזה שנולדתי יהודי, רוצה שהנכדים שלי יהיו יהודים. אין לי שום ביטוח לזה, רק בחינוך שאני נותן לילדים שלי. אמונה זה דבר סובייקטיבי, אבל כל אחד צריך להחליט האם הוא רוצה לתת לילדים שלו כלים לחיות כיהודים בארץ הזו עוד דורות קדימה או לא. מה יחזיק את הילדים שלנו פה אחרי שכבר הקמנו מדינה? רק חינוך לאהבת הארץ וזהות יהודית. ברמה לאומית קורית פה שואה. 80% מהיהודים שחיים מחוץ לישראל מתבוללים. משפחות שויתרו על המסורת היהודית, מעגל השנה ומעגל החיים (חגי ישראל, מצוות מילה ושבעה – מ.כ), מאבדים קשר ליהדות ולישראליות".

עיר הנדל
עיר הנדל"ן (צילום יח"צ)

רולס מאמין שכל מי שמתעסק בנדל"ן היום עושה ציונות ומחזק את החיבור שלנו לארץ. יש לו משנה סדורה וסוחפת גם בכל מה שנוגע למצוות ש"בין אדם למקום".

"לא היה מעולם מקום טוב ובטוח ליהודים כמו ישראל של היום. לישראל יש אתגרים אחרים לגמרי מאשר לשאר העולם המערבי. הציונות נגמרה אבל מתוך ניצחון ולא מתוך הפסד. אם היינו מעלים היום את האבות המייסדים ולוקחים אותם לשבוע סיבוב, הם היו בשוק. אפילו רבין לא היה מדמיין את מה שיש פה היום. באים אנשים מכל העולם להשקיע פה וכולם נהנים מזה. אני מאוד אופטימי".

רולס יודע שהדעות שלו עשויות לעצבן חלקים באוכלוסיה, פעמים רבות את אותם חלקים שהם שותפים עסקיים חשובים שלו.

"מצד אחד אני שמאל חברתי. יש לי חברים קבלנים שלא מתאים להם בכלל שאני תומך בתכנית מחיר למשתכן. את יודעת איזה שיחות אני מקבל אחרי פוסטים שאני מעלה? מצד שני אני מאוד ימין אידאולוגי, תומך בכל הנושא של התיישבות".

אתה אומר דברים שעסקית לא בהכרח נכונים לך?

"זה לא מעניין אותי. פרנסה זה משמיים. צריך השתדלות, אני לא אומר שלא, זה חובה. אבל בסוף זה משמיים".

עיר הנדל"ן וועידת האדריכלות והעיצוב יתקיימו במקביל בימים שלישי עד חמישי, 11-13 לדצמבר, באילת.

אולי יעניין אותך גם...