(Joanna Piotrowska and Formafantasma)

סטודיו FORMAFANTASMA חוקר את חשיבות הצמר בחיינו

תערוכה חדשה מתחקה אחר תעשיית הצמר העולמית

תערוכה חדשה נפתחה בשבוע שעבר במוזיאון הלאומי של אוסלו ובמרכזה חומר גלם שמוצא את דרכו בתעשיית האופנה ופוגש אותנו מדי חורף- הצמר, אבל מה אנחנו באמת יודעים עליו ומה החשיבות שלו? על זה בדיוק ניסו לענות בתערוכה צמד המעצבים המוכשר, אנדריאה טרימארצ'י וסימון פארסין (Andrea Trimarchi ו-Simone Farresin), המזוהים בתור סטודיו המוכשר FORMAFANTASMA. השניים חקרו את ההיסטוריה, האקולוגיה והדינמיקה העולמית סביב תעשיית הצמר וההשלכות האתיות ביחסים שלנו עם בעלי החיים. הסטודיו האיטלקי מתמחה בחקירת נושאים רוחביים ונוגע בסוגיות אקולוגיות, היסטוריות, פוליטיות וחברתיות במטרה להבין טוב יותר את העולם והסביבה שאנו חיים בה דרך עיצוב.

(צילום: Gregorio Gonella)
Oltre terra- Formafantasma

שם התערוכה 'Oltre Terra' מקורו בשפה הלטינית ומשמעותו טרנס-הומניזציה, העברת בעלי חיים משטח מרעה אחד לאחר על פי עונות השנה בעקבות מזון ומשאבים הזמינים. רעיון חציית שטחים וגבולות בא לידי ביטוי בעבודתם של המעצבים, כמו גם בתערוכה שמציגה מולטי דיסציפלינריות. מעצבים, אמנים, אנתרופולוגים, אוצרים, רועי צאן, מוזיקאים וחקלאים גויסו למטרת המחקר.

(צילום: Gregorio Gonella)

זוהי תערוכת העיצוב הראשונה במוזיאון, אבל היא שונה מתערוכות עיצוב קונבנציונאליות. מדובר במקבץ חפצים, סרטונים, תצלומים ומסמכים מעולמות החקלאות והתרבות שבאים לתת הצצה לתהליכי הייצור והמיצוי של הצמר. בין הפריטים המוצגים אוסף כלי עבודה כמו מספרי מזמר צמר לגזיזת כבשים, חפצי אמנות היסטוריים כמו טוניקת צמר עתיקה, רפרודוקציות של שישה זני כבשים בגודל טבעי, שטיח של חברת CC TAPIS המוערכת עשוי סיבי צמר שנזרקו וממחיש את הפוטנציאל בחומר שנחשב לפסולת, כל אלה לצד מסמכים משפטיים כמו לדוגמה הצעה מטעם האיחוד האירופאי לשיטת תיוג מוצרים על פי טביעת הרגל האקולוגית שלהם.  

מיצג דיגיטלי (Formafantasma)
(צילום: Gregorio Gonella)

עיצוב התערוכה קורא תיגר לדרך תצוגה המקובלת במוזיאונים לתולדות הטבע, בה החי מוצג כסצנה סטטית מאחורי קירות זכוכית. כאן, המבקרים מוזמנים להתהלך בין הפריטים, ללא היררכיה בין המוצגים. בין האמנותי ופרקטי, התערוכה מקיפה ומציגה רבדים שונים לנושא, נותנת לצופים את החופש וההזדמנות לפתח עמדה משלהם. "אולטרה טרה שואפת לפענח את המורכבות של הסימביוזה השיתופית בין בעלי חיים, בני אדם והסביבה", כותבים המעצבים. היא מציגה את הצמר לא רק כחומר גלם מוכר, אלא מנקודת מבט רחבה הרבה יותר של בני האדם והאינטראקציה שלנו בתוך מערכת אקולוגית.

 

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...