דוד, מתג, ביאנלה, עיצוב, לונדון, ביתן ישראלי
יח"צ

נקודת רתיחה: הביתן הישראלי מדליק את הביאנלה בלונדון

הביאנלה לעיצוב בלונדון יוצאת לדרך ומזמינה מעצבים מרחבי העולם להגיב לנושא העל 'תהודה'. הביתן הישראלי עושה זאת ומציג את המתח המסוכן בין גלובליזציה ללאומנות

העולם הדיגיטלי מהווה כלי עוצמתי בימינו. רשתות חברתיות יכולות להוביל ולהפיץ רעיון בודד במהירות למיליוני אנשים. מדובר בכוח רב אשר יכול להוביל לדברים ומעשים נפלאים או לחלופין מסוכנים בידיים הלא נכונות.

 

המהדורה השלישית של הביאנלה לעיצוב בלונדון הנפתחת היום, מזמינה את קהילת המעצבים העולמית להגיב לתמה 'תהודה', אשר מתייחסת לעיצוב פורץ גבולות והשפעותיו על הדרך בה אנו חיים והבחירות שאנו עושים. 500 פרויקטים מיותר מ-50 מדינות מגיבים לנושא "אנו חיים בעידן של תהודת יתר, שתוצאותיה מלהיבות וגם הרסניות. כל מה שאנחנו מעצבים ומייצרים מהדהד." מסבירה אוצרת התערוכה Es Devlin.

Render by Es Devlin Studio, Somerset House / Kevin Meredith

ומה קורה בביתן הישראלי?

המיצב ‘The Boiler Room’ נבחר השנה לייצג את ישראל בביאנלה לעיצוב בבית סומרסט ההיסטורי שבלונדון. מאחורי יזמת הפרויקט עומדים שבעה סטודנטים ובוגרים מבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, עם תמיכתם של הפקולטה, חברת ניסקו, טרמינל העיצוב בת ים וגופים נוספים. "בעוד שהעולם ללא ספק התקדם לעבר גלובליזציה, בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות חוזרת של מאמצים לבודד מדינות מחדש, לתחושת גאווה לאומית." כותב צוות הביתן על הנושא.

 

בימינו, הכל מרושת והגלובליזציה מעמיקה את הקשרים שלנו עם שאר העולם. לצד זה, קיימת מגמה סותרת ומלבה של הסתגרות ולאומניות. את הדברים האלו הם תרגמו לידי מרחב התוקף את הנושא במישור הפוליטי-חברתי, במטרה להזהיר מפני חוסר האיזון בין התופעות האלה "זהו מרחב אינטראקטיבי של חקר עצמי, אשר מדמיין את התהליכים והרשתות שהם יוצרים, כאשר כל חוסר איזון בין השניים עשוי להוביל אותנו לנקודת רתיחה" הם מסבירים.

יח"צ

להדליק את הדוד

כייצוג חזותי נבחר מתג הדוד החשמלי, אובייקט יום-יומי המצוי בכל בית בישראל. במרכז המיצג 2,500 מתגים עליהם רשומים 'האשטגים' פופולאריים שונים. המבקרים מוזמנים ללחוץ ולהדליק את המתגים אליהם הם מתחברים ומזדהים ומצד שני לכבות את אלו שאינם תומכים בהם. בדרך זו הצופים הם אקטיביים ומביעים את דעתם בנושאים השונים.

 

בכניסה לביתן עוברים דרך מבנה דמוי תעלה חשוכה, התאורה במקום משתנה על פי המתגים השונים הנדלקים ונכבים. קטעים שונים מתוך נאומים, שיחות, הפגנות מושמעים בחלל כתגובה ללחיצת המתג המקושר לנושא. כמו מאחורי המקלדת, המשתתפים במיצב נוקטים עמדה על ידי פעולה אנונימית מהירה, בלי לשים לב להשלכות מצדו השני של החדר.

הביתנים השכנים

בין המיצגים המסקרנים, הביתן הגרמני מציג אוסף של סכו"ם חד פעמי. אובייקט חסר ערך זה לוקח חלק נכבד מתרבות האכילה שלנו וכיום, רגע לפני שהוא עומד להיאסר לשימוש באירופה, הביתן מציג את אוסף האובייקטים כחפצי אמנות ארכיאולוגיים צבעוניים ומזמין את המבקרים להטיל ספק בתרבות העיצוב המסורתית ולהדהד לפתרונות ברי קיימא עתידיים.

Spoon Archaeology, Helena Reinsch

הביתן היפני מציג מחווה מקסימה לאמנות היפנית העתיקה של ייצור נייר-וואשי ועיסת נייר. דרך מיצב המביע הוקרה לקשר המשותף בין יפן ואנגליה, במחווה ידידותית לערי הבירה של השתיים. אוסף צילומי מרקמים וחפצים שונים מטוקיו ולונדון עובדו יחד כקולאז' על ידי טכנולוגיית סריקה ובאמצעות ייצור דיגיטלי חדשני יצרו תבניות לתבליט קיר הנעשה בעבודת יד. התוצאה, עבודת קיר במרקמים לבנים המספרים סיפור ומשלבים יחד מסורת וחדשנות.

Reinventing Texture, Toshiki Hirano

זוהי הפעם הראשונה אשר מוצג ביתן לפזורה האפריקאית, ביתן המייצג אפריקאים וצאצאיהם אשר הוגלו מהיבשת וחיים ברחבי העולם, תחת זהות שאינה מוגבלת בגבולות גיאוגרפיים. הפרויקט, אשר ישמש כמתקן חינוכי, עוצב בהשראת קונכיות המגיחות מהחול ונשטפות לחופים שונים.

The Pavilion of the African Diaspora, : Jori Brown, Ebony Lerandy and Maxwell Engelmann for L.M.N.O. Creative

לעיצוב יש מקום לעודד דיאלוג בינלאומי לחיפוש פתרונות לאתגרים הניצבים מפני העולם. כמו התהודה המגבירה את עצמת הקול, כך גם המדיה החברתית מהדהדת את הרעיונות שלנו ונשאלת השאלה החשובה ביותר, איזה קול אנחנו רוצים להשמיע.

 

/ הביאנלה לעיצוב לונדון, סומרסט האוס, פתיחה: 1/6/21 נעילה: 27/6/21

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...