CASSINA, חלומות על אוויר צלול (צילום יחצ)

נפגש במילאנו? רק ב-2021. אפשר להתחיל לצפות

השבוע, בפעם ה-59 ברציפות, היתה צפויה להיפתח במילאנו תערוכת העיצוב החשובה בעולם Salone Del Mobile. לירון שוורץ גילת על פרפרים בבטן שנעלמו לרגע אבל חוזרים בגדול

היריד שהחל כתצוגת תכלית של יצרני תעשיית הריהוט האיטלקי והוא מרכזו של שבוע העיצוב במילאנו הפך לבינלאומי, כשיצרנים מכל העולם עומדים בתור במשך שנים בשביל להשיג משבצת קטנה בה יוכלו להציג. הרבה כוח ופוליטיקה של המותגים החזקים מכתיב את הנראות הכללית, מי ייכנס לזירה ומי יישאר מחוץ למשחק.

שבוע העיצוב במילאנו 2019

בשנה שעברה, שבוע העיצוב היה עמוס במיוחד. כ- 370 אלף מבקרים מ 188 מדינות שונות בעולם עמדו בתור לראות את פלא העיצוב. המותגים היו בשיאם, הפריחה הכללית של השנים האחרונות הורגשה היטב, עוד ספה, עוד כיסא ושולחן, עוד מיטה, הקהל עוד לא הספיק ללמוד, לעכל ולרכוש את הקולקציה הקודמת וכבר מוצגת חדשה. אלו שהחליטו ליהנות ממייצגי העיר, עמדו שעות לעוד חוויה משכרת ותיעוד אינסטגרמי לעולם.

RHO, מתחם התערוכות העצום של מילאנו (יחצ)

אני מבקרת בשבוע העיצוב כבר 15 שנה, אין תחליף לתחושת ההתרגשות שפוקדת אותי בכל פעם, מילאנו עוטפת את הנוכחים בתקופה הזו באנרגיות משכרות של יצירתיות והתחלות חדשות. בתערוכה האחרונה היה נדמה שמשהו השתנה. נפגשנו עם למעלה מ-30 מותגים בינלאומיים שאנו מייצגים בישראל, ובדרך כלל עם כל כניסה לביתן אני מתחילה להרגיש את הפרפרים בבטן, סקרנית למצוא פריט חדשני ואחר. בשנה שעברה, הכל היה שם, אבל כבר פחות התרגשתי, הסתובבתי עם תחושת רוויה, עומס של מידע והכל נראה דומה ומוכר.

לירון שוורץ גילת, צילום יחצ

מילאנו 2020

חודש אפריל היא תקופה אליה מתכונן יצרן הריהוט האיטלקי כל השנה, כל כוחו והונו הושקעו ביצירת קולקציה חדשה, הצלחה או כישלון שלה תשפיע על הדירוג בעולם העיצוב וישירות על התוצאות העסקיות. קיפאון הקורונה וביטול התערוכה אומנם הגיע בהפתעה בתקופת שיא של צמיחה בינלאומית, אך אפשר לומר שהמותגים המובילים הגיעו מוכנים.

 

לפני חצי שנה, הגיע מייל מפתיע מחברת CASSINA, הזמנה להשקה סודית במילאנו במסווה של אירוח מפנק בבירת העיצוב. שבועיים אחרי, יחד עם נציגים מכל העולם הצלחתי שוב להתרגש. כוכבי העיצוב פיליפ סטארק, פטרישייה אורקיולה ורודולפו דורדוני הציגו את קולקציית ריהוט הגן החדשה של המותג. ים תיכונית, צבעונית ואחרת שהחזירה לי את הפרפרים לבטן.

Philippe Starck for CASSINA (צילום יחצ)

זמן קצר אחרי, הגיעה הזמנה נוספת מחברת POLTRONA FRAU, סנוניות ראשונות מקולקציית 2020 וחשיפת מהלכים עסקיים לשנים הקרובות, הם ככל הניראה כבר יאלצו לחשב מסלול מחדש ולמצוא דרך יצירתית לחשוף את פרטי הריהוט החדשים, בעבודת עור משובחת בפני כל העולם.

העולם שלנו כבר הפך דיגיטלי

אני חייבת לציין כי העולם הדיגיטלי מעט מקל על התחושות הקשות שהביא עימו ביטול שבוע העיצוב במילאנו. איטליה אומנם אינה מובילה טכנולוגית אך שיטוט מהיר באתרי האינטרנט של היצרנים מבהיר שהם כולם חיים את העולם החדש. עם נוכחות חזקה באינסטגרם ופלטפורמות שיווקיות רחבות, המותגים החלו להשיק את קולקציית 2020 בשידור ישיר לעולם. חברת MOROSO חשפה ממש עכשיו את קולקציית 'לוביים' בעיצוב Alfredo Häberli. ההשקה נעשתה במפגש אונליין עם קניינים ואדריכלים מכל העולם. מנהלת המותג פטריציה מורוסו חתמה את המפגש ואמרה ש"זו ההזדמנות של אנשי העיצוב לנתב את היצירתיות, לבצע תיקון ולהבריא את העולם".

הקולקציה החדשה של מורוסו (צילום יחצ)

ואיך כל זה ישפיע עלינו בישראל? האם נסבול ממחסור של פריטי ריהוט חדשים, עדכניים? זמן ייצור ממושך? התשובה היא חד משמעית לא. זמן הייצור במפעלים שאבד במהלך מרץ-אפריל יוחזר על חשבון החופשה השנתית הארוכה של האיטלקים באוגוסט. מכולות מלאות של רהיטים ממשיכות להגיע לישראל ובהן גם קולקציות חדשות, וחומרים עדכניים שנאספו לתמהיל הקולקציה במהלך כל השנה.

 

ואולי זהו גם זמנו של עולם העיצוב לחזור למקורות, להתמקד ולדייק. לסנן ולהציג עיצוב שהוא "על זמני" ולא גחמה, עיצוב שנולד מצורך אמיתי, מפיתוח מלומד ולא רק "מצטלם יפה". להפסיק לרגע את המרוץ המטורף לפיתוח עוד ועוד מוצרים חדשים, לתת לקהל לחוות עד הסוף את הקיים, ללמוד להעריך.

הקולקציה החדשה של קאסינה (צילום יחצ)

עם כל זאת, בשנת 2021 יציין היריד את חגיגות ה-60 בתערוכה חד פעמית שתציג בנוסף לריהוט, גם מטבחים, אמבטיות, תאורה וריהוט משרדי. זו תהיה התערוכה הגדולה ביותר שידעה מילאנו ואין ספק שהיא תביא לנו שפע חדש.


כותבת הטור היא לירון שוורץ גילת, סמנכ"לית עיצוב ברשת טולמנ'ס ומנהלת מותג מטבחי דאדא

יש לכם מחשבה? רעיון? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...