גופי תאורה שעוצבו בהשראת האמן והאדריכל איסאמו נוגוצ'י
גופי תאורה שעוצבו בהשראת האמן והאדריכל איסאמו נוגוצ'י (Kenichi Sonehara)

ננדו עושים נוגוצ'י: מגופי תאורה עשויים נייר לקוביות אקריליק

סדרת גופי תאורה שעיצב הסטודיו בהשראת האמן והאדריכל איסאמו נוגוצ'י, מחשובי היוצרים של המאה העשרים, מושקת בימים אלו במוזיאון של המאסטר בניו יורק

סטודיו ננדו היפני לא מפסיק להפתיע. ממש לאחרונה, השיק את 'פרגמנטים של תאורה' שמקור ההשראה להם בסדרת גופי התאורה Akari האיקונית שעוצבה כפסלי נייר על ידי האמן ואדריכל הנוף הנודע איסאמו נוגוצ'י. הסדרה המקורית עוצבה ויוצרה על ידי ויטרה באמצע המאה הקודמת לאחר ביקור שערך נוגוצ'י בעיר היפנית גיפו הידועה בייצור שמשיות ופנסי נייר. היא התחילה משני מודלים והורחבה במהלך הזמן למאה מודלים ויותר שכללו גופי תאורה שולחניים, רצפתיים וכאלה המיועדים לתקרה.

סטודיו ננדו, פרגמנטים של תאורה
סטודיו ננדו, פרגמנטים של תאורה (Kenichi Sonehara)

נוגוצ'י, שנחשב לאחד הפסלים הידועים והמשפיעים במאה העשרים, נהג לפסל בגושי אבן גדולים ועל כן התייחס לקולקציית גופי התאורה כאל פסלים מאירים ולא כאל גופי תאורה קונבנציונאליים. "האור הבוקע מגופי התאורה הללו מדמה את אור השמש כשהוא מסונן דרך נייר" אמר איסאמו נוגוצ'י בזמנו "הנוקשות החשמלית מתרככת באמצעות קסמו של הנייר ומאפשרת כך לייצר תאורה חמימה גם בשעות החושך".

בסטודיו ננדו מעידים על כך שניסו לדמיין מה היה קורה אילו סדרת גופי התאורה המקורית של נוגוצ'י הייתה מגולפת ישירות מתוך מקור האור עצמו. "זה נתן לנו את הרעיון לפיו חתיכות מהאבן המגולפת של פסליו עשויות לשמש בזכות עצמן כבסיסים לגופי תאורה נפלאים" אומרים בננדו.

סטודיו ננדו, פרגמנטים של תאורה
סטודיו ננדו, פרגמנטים של תאורה (Kenichi Sonehara)

הפתרון של סטודיו ננדו בא להם בדמות משטחי אקריליק שבתהליך הדרגתי גולפו ידנית עד שהפכו דקים ושקופים. חלקים אלו נעטפו בקוביות אקריליק שקופות אליהן הוצמד צינור אלומיניום שבו שובצה תאורת לד. התאורה מקרינה אל תוך קוביית האקריליק וחושפת את הצורות דמויות הנייר שהושתלו בתוכן.

"גופי התאורה מדמים את היחסים שבין השמש והירח" מוסיפים בסטודיו ננדו "השמש היא מקור האור אך מכיוון שלא ניתן לראות את השמש כשהיא מכוסה על ידי הירח, מעוצבים גופי התאורה כך שמקור האור אינו חשוף לעין".

את גופי התאורה ניתן לראות בימים אלו ועד סוף ינואר 2019 כחלק מתערוכת מחווה לסדרת גופי התאורה Akari במוזיאון נוגוצ'י בניו יורק.

פרגמנטים של תאורה
פרגמנטים של תאורה (סטודיו ננדו)

אולי יעניין אותך גם...