הדפסת בטון, ריהוט, עיצוב, גרדייאנט
Image by Paris Tsitsos

נותן את הטון: הבטון כפי שאף פעם לא ראיתם

חושבים שאתם יודעים הכל על בטון? הנה כמה דוגמאות שיפתיעו אתכם ויגרמו לכם לחשוב על החומר הזה מחדש

הבטון הינו אחד החומרים הפופולאריים שכבשו את העשור האחרון, החומר מעשה ידי האדם הנצרך ביותר בעולם. הוא אוזכר לראשונה בתקופת האימפריה הבבלית, לאחר מכן הלך והתחזק באמצעות זרם באדריכלות בשם ברוטליזם המקושר ללה קורבוזיה ולפילוסופיה של אמת החומר. הוא אמנם השתלט לנו על הבית ונדמה שראינו כבר הכל, אבל יש כאלה שלקחו את החומר המוכר צעד קדימה אל מחוזות חדשים.

50 גוונים של אפור

פיליפ אדואטץ הוא אחד כזה, המעצב הוינאי הוציא לאחרונה קולקציית רהיטים מבטון בהדפסה תלת ממדית. טכנולוגיה זו מאפשרת ליצור אובייקטים דקים בעלי צורות אמורפיות. השכבתיות המזוהה איתה מקנה טקסטורת פסים מעניינת העוקבת אחרי הסילואט של הרהיט בצבעוניות היוצרת גרדיינט נפלא.

הדפסת בטון, תלת ממד, כורסא, ריהוט, גראדיינט, פיליפ אדואטץ
Image by Paris Tsitsos

גם הסטודיו לאדריכלות זאהה חדיד עובדים בימים אלו על פרויקט בהדפסת בטון. מדובר בגשר, הראשון מסוגו, המיוצר בהדפסת בטון ללא כל חיזוקים, כשהגיאומטריה בלבד היא זו השומרת על המבנה איתן ויציב.

גשר, בטון, הדפסה תלת ממד, וונציה, זאהה חדיד
הדמיה של משרד האדריכלות זאהה חדיד, יח"צ

לפעמים הוספת פיגמנט אחד לבטון האפור יכול להביא לשינוי גדול. משרד האדריכלים דויד אדג'אי עיצב את חנות הדגל בלוס אנג'לס למותג האופנה Webster, מבנה בטון בצבע ורוד משגע. הפנים וגם חוץ המבנה נשטפו בגוון אחיד המייצר משחק של טקסטורות. בפנים החלל, צורות הבטון המאסיביות משמשות פתרונות תצוגה לפריטי הלבוש של המותג.

וובסטר, חנות, בטון, ורוד,
Image by Dror Baldinger

דוגמא נוספת למשחק נהדר בגוון הבטון הוא של סטודיו בן אלן. בשיפוץ בית ויקטוריאני בלונדון, הם השתמשו בצבעוניות עזה של הבטון לקירות ולפרטים אחרים ברחבי הבית כמו משטחי העבודה במטבח בגוון טרקוטה, חדר אמבטיה ירוק ומעקה כחלחל בקומה העליונה.

פרננדו מאסטרנגלו חקר גם הוא את הנושא ברבדיו השונים דרך תבניות וטכניקות יציקה. תחילה הוא שיחק עם פיגמנטים פסטליים הנצבעים ידנית שכבה אחר שכבה על שרפרפים ושולחן בגיאומטריה נקיה. בהמשך, עיצב קולקציות רהיטים המהוות קונטרסט אחת לשנייה. האחת עם רהיטים עגולים ורכים כחמאה והשנייה בלוקים משוננים וחדים.

בטון, רך, רהיטים,עיצוב
Courtesy of Fernando Mastrangelo Studio

האדריכל הארגנטינאי לוסיאנו קרוק, מעצב מבנים גיאומטריים על טהרת הבטון. הוא משלב את החומר יחד עם עץ, ברזל מושחר וזכוכית. מבניו מקיימים דיאלוג עם הסביבה הטבעית ומכניסים אותה פנימה אל תוך הבית.

נחשפים לבטון

אולי זה העיבוד הפשוט וקלות היציקה שמעניקים חופש יצירה או דווקא גווניו הניטרליים ונוכחותו המחוספסת, מה שבטוח הוא שהיום, עם טכנולוגיות פורצות דרך שפעם לא יכולנו אפילו לחלום אותן, תמיד יש מקום לחדש ולהפתיע, גם בחומרים הצנועים ביותר.

אולי יעניין אותך גם...