האם המזרח מגדיר אותנו? מתוך אוריינטציה (צילום נעם בן צבי)

נוכחות חובה: לכו לחפש את המזרח שלכם, הוא בירושלים

האמנם? נסענו לחפש את מקורות המזרח, את יופיו ואת מורכבותו בשבוע העיצוב ירושלים. חזרנו עם תובנות, תהיות ו 3 המלצות ליומיים האחרונים של הפסטיבל

שבוע העיצוב בירושלים בעיצומו כאשר למעשה נותרו עוד את היום ואת מחר לבקר בבית הנסן אותו מילאו בשבוע האחרון, בפעם התשיעית, יצירותיהם של מעצבים ישראלים ובינלאומיים, פרי דמיונם של יוצרים מתחומים רבים. התמה שהובילה את האירוע השנתי היתה 'מזרח'. מה אנחנו רואים כשאנחנו מביטים למזרח? איפה הוא בכלל נמצא? ובעיקר מה הוא מסמל ואיך נראה ההפך הגמור ממנו.

הבחירה הזו לא מתייחסת למונח פשוטו כמשמעו, אלא מודדת אותו לאורכו ולרוחבו, מסתכלת עליו בעיניים שונות ומשונות ומוצאת בו נקודות רבות. חלקן נמצאות בקשר הדוק איתו וחלקן קצת פחות. אם מסתכלים על מכלול העבודות שהוצבו בבית הנסן השנה, מרגישים כי המונח 'מזרח' הוא בעצם הכל. הוא קשור בחיי היומיום שלנו, בנפש, בפחדים, ברעיונות ובמקום ממנו אנחנו באים. הוא חלק בלתי נפרד מכדור הארץ, מהעולם, ממה שמגדיר עמים, תרבויות, גבולות ומדינות. הוא סובב אותנו בכל כיוון אליו נפנה, לא רק כשפנינו למזרח.

תמפו אותנו. מתוך אוריינטציה (צילום נעם בן צבי)

האם זה הופך כל יצירה באשר היא לחלק מתמה זו? בחרנו שלוש תערוכות שעשו זאת בצורה מדויקת, נוצרו מתוך התמה, בין אם במכוון או במקרה, והשאירו אותנו עם מחשבות מזרחיות.

אוריינטציה

זה דיון ארוך שנמשך כבר שנים לגבי מי קבע היכן הוא המזרח או הצפון או המערב או הדרום. מי החליט שכך ייראה עולמנו, שככה נפרסת מפה וזהו הכלי הגיאוגרפי המנחה של בני האדם. התערוכה Orientation משרטטת את המושג לנגד עיני המבקרים ומציגה סוגי מפות עם וויזואליזציה משתנה של כדור הארץ. עוד היא עוסקת במחקר ומצוד אחר האמת ואיך היא משפיעה עלינו, איזו משמעות ניתן למצוא בחלוקה קצת אחרת של מפה. המפות כבר אינן רק כלי ניווט אלא דרך לבטא את עצמנו, להגדיר זהות ולמצוא משמעות. ממליצים לכם מאוד ללכת לחפש את עצמכם, אנחנו את עצמנו מצאנו.

// אוצרת: רוני לוית.

על מה שבין תיירים למקומיים, מתוך אוריינטציה (צילום נעם בן צבי)

אטימולוגיה ויזואלית

במחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה, הקדישו קורס ייעודי לשבוע העיצוב 2019. 'אטימולוגיה' היא חקר מקורות השפה והמילים, מקורן והתפתחותן כאמצעים הבסיסיים לתקשורת. הסטודנטים התבקשו לתת את הפרשנות שלהם למתח שבין המושגים 'מזרח' ו'מערב' ואפשר לצופה לראות זאת דרך מחקר וויזואלי. פאזל העבודות שהגיעו מעולמות גיאוגרפיים, סוציאליים, אישיים, טכנולוגיים ועוד ,הפך לעבודה אחת מולה עמדנו דקות ארוכות בלי היכולת להתנתק מהמסך. בשיתוף School Of Form – Poznan Poland.

// אוצרים: ירון שין ומירב שחם.

בין מזרח למערב בויצו חיפה (צילום נעם בן צבי)

מעבר למזרח

חלקים רבים יש לתערוכה המרכזית שמנסה לענות על המונח 'מזרח' בצורה הברורה ביותר. להבין מאיפה נוצר ואיך התהווה למה שהוא היום. איך ההיסטוריה קשורה אליו. אילו כוחות לאורך הדרך הגדירו ויצרו אותו. המזרח הוא לא מקום מסבירה התערוכה, אלא כיוון, סימון של כוח, מרחב וכלכלה. המטוטלת המוצבת בכניסה ומאפשרת לנו לעקוב אחר תנועותיה, מובילה לשתי עבודות שהרשימו אותנו במיוחד. הראשונה, היא עבודתם של עופר ביליק, ליסה בלכמן ומעין שטראוס – East Side מדברת על הכיוון האורבני של המונח 'מזרח' והמורכבות התרבותית, פוליטית והיסטורית איתה הוא מגיע. ירושלים, ברלין וטוקיו, שלוש ערים שנבנו תחת המתח שבין מזרח למערב, מוצגות לנו על המסך וחושפות את הקונפליקטים האנושיים שחיים מעבר לחומות. השנייה, היא Wind of Istanbul המציגה את הרוחות המנשבות בעיר ומסביבה בצורת ציור דיגיטלי שנוצר מנתוני שנאספו בשדה התעופה בעיר. הסטודיו של Refik Anadol פיתח תוכנה המסוגלת לקרוא, לנתח ולהפוך את הנתונים לוויזואליים. בין המהירות, הכיוון, הדפוסים, חישובי הזמן והטמפרטורות יצר אנאדול 4 פרקי רוח וויזואליים. עפנו על זה.

// אוצרים: טל ארז וענת ספרן, עוזרת אוצרותית: נועה ירקוני, עיצוב תערוכה: טל גור.

השיגו אותנו. מתוך מעבר למזרח (צילום נעם בן צבי)

נעילה: 20/6/19

אולי יעניין אותך גם...