מסר חברתי בעבודה האחרונה, 2020

מ I LOVE NY ועד TOGETHER: מילטון גלייזר הלך לעולמו

"כל עיצוב חייב להיות גם אפקטיבי וגם כזה שאנשים יתרגשו או יהיו מאותגרים ממנו" אמר המעצב הגרפי הנודע בריאיון האחרון שלו

העבודה האחרונה של מילטון גלייזר מזכירה לכולנו שאנחנו לא לבד. ממש עם היוודע דבר מותו של המעצב לפני כעשרה ימים, נודע גם שהגאון הגרפי שקד בשבועות האחרונים לחייו, על יצירה אקטואלית חדשה עבור המגזין NEW YORK.

גלייזר, מוכר לרובנו בזכות הלוגו I LOVE NY עם הלב האדום המסמל את המילה LOVE. בשבועות שקדמו למותו, הוא עבד על סמליל חדש המתייחס לנגיף הקורונה, תחת הכותרת together (יחד). שני הלוגואים, אחד שהוזמן על ידי מדינת ניו יורק לעידוד התיירות בתקופה של משבר כלכלי והשני, הקשור במשבר בריאותי גלובלי, עובדים על מסר של קרוב לבבות.

מילטון גלייזר, לוגו בהזמנת מדינת ניו יורק, 1977

גשר לחיבור

"זה העיצוב האחרון שעבדתי עליו יחד עם מילטון" כתב איגנציו סרנו, המעצב הגרפי של מילטון גלייזר ומנהל הסטודיו שלו בעמוד האינסטגרם של החברה "הוא אמר לי שהוא רוצה ליצור משהו שיחזק את המשמעות של קהילתיות בתקופת משבר הקורונה. הוא האמין שאחריותו של מעצב היא, בין היתר, להפוך את החברה לטובה יותר עבור כולם".

העיצוב האחרון של גלייזר, נחשף בריאיון שנתן למגזין הניו יורק טיימס זמן קצר לפני מותו. באותו ריאיון, אמר סרנו שכוונתו של גלייזר הייתה ליצור חיבורים בין אנשים באמצעות אמנות. "הוא אמר שאם מישהו אוהב את מוצרט ומישהו נוסף גם אוהב את אותו מלחין, אזי כבר יש להם בסיס משותף. יש ביניהם גשר" הסביר סרנו.

פוסטר לפסטיבל סרטים, מילטון גלייזר

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

ערבות הדדית

כשגלייזר נשאל על הרעיון שמאחורי הלוגו, הוא הסביר שהחדשות בעת הזו כל כך מדכאות, שמה שנשאר לנו לעשות זה לייצר הרגשה שאנחנו לא לבד. לכן, הוא עיצב את המילה together כשהיא בנויה מגופנים שונים ומשולבים בה אותיות גדולות וקטנות ופסים צבעוניים. צמידות האותיות השונות היא זו שמסמלת איחוד ואחדות.

"כולנו ביחד בזה  ואפשר להפוך את רעיון השותפות הזה לסמל על ידי חיבור אותיות שונות יחד" אמר. גלייזר, שהיה ככל הנראה אופטימיסט לא קטן, סיפר גם שבגיל 90, בכוונתו לרכוש סטודיו חדש שיהיה קרוב לדירה שרכשו הוא ואשתו זמן קצר קודם לכן.

כשהוא נשאל מה יהיו התוצאות של המצב הנוכחי, ענה גלייזר שאחרי המגפה, שום דבר לא יראה אותו דבר. "אבל אני יודע שאם יש מודעות קולקטיבית ואם כולנו נבין שאנחנו קשורים וזקוקים זה לזה, זה יהיה הדבר הטוב ביותר שיכול לצאת מזה".

פוסטר לאלבום של בוב דילן, מילטון גלייזר, 1967
פרסום לסדרה מד מן, מילטון גלייזר

שפה חדשה

מילטון גלייזר נולד ב 26 ביוני 1929 ונפטר באותו תאריך בדיוק 91 שנים אחרי. הוא נחשב לאחד המעצבים הגרפיים הבולטים בתקופתנו כשבין היתר חתם על הלוגו האיקוני של I LOVE NEW YORK, על הפוסטר הפסיכדלי של בוב דילן, על הלוגו של מבשלת השיכר של ברוקלין ועל מודעה שיצר לסדרה 'מד מן'.

יש שאומרים שגלייזר עיצב את אוצר המילים של העיצוב הגרפי האמריקאי במחצית המאה הקודמת. בשנת 1954 הוא הקים, יחד עם שותפים, את סטודיו Push Pin לעיצוב גרפי שהתבלט בסגנונו האקלקטי ותמך ברעיונות כמו יצירה פסיכדלית, אהבה חופשית ומרד במלחמה. לצד הסגנון והשפה החמורים ששלטו בזמנו בתחום הפרסום, נחשב הסטודיו לבועט ומהר מאוד החל להשפיע על כלל השוק והפך להיות מחוזר על ידי סוכנויות פרסום ומערכות מדיה.

לוגו למבשלת השיכר של ברוקלין, מילטון גלייזר
פוסטר מתוך קמפיין לקמפרי, מילטון גלייזר, 1992

ידו בכל

בשנת 1968, הקים גלייזר יחד עם קליי פלקר את המגזין NEW YORK בו שימש כנשיא וכמנהל העיצוב עד שנת 1977. בשנת 1974 הוא הקים חברה עצמאית ושנה מאוחר יותר זכה בתערוכת יחיד ראשונה במוזיאון לאמנות מודרנית בעיר. בהמשך, יסד גלייזר, בשותפות WBMG, חברה שהתמקדה בעיצוב עיתונים וכתבי עת ברחבי העולם.

במהלך הקריירה, נגע גלייזר בעיצוב בקנה מידה מגוון שכלל פונטים, לוגואים, מוצרי נייר ודפוס, פוסטרים ופרסומות, עיצוב אריזות, עיצוב מוצר, עיצוב חלונות ראווה, עיצוב פנים ואדריכלות. הוא הוציא לאור מספר ספרים, שימש מושא לסרט דוקומנטרי, קיבל פרסים חשובים ברחבי העולם והיה למעצב הגרפי הראשון שקיבל את המדליה הלאומית לאמנויות בארה"ב.

לוגו המגזין ניו יורק, מילטון גלייזר
פרסומת לאוליבטי, מילטון גלייזר, 1977

אולי יעניין אותך גם...