(צילום: טלי תלמיד)

משחק ילדים: הצצה אל מותג הצעצועים הישראלי 'קיפוד'

עסק משפחתי שמאמין שיצירתיות היא המפתח לאושר והצלחה

מותג הצעצועים 'קיפוד' מתמחה בצעצועי עץ וערכות יצירה לילדים, כאלה שמפתחים את הסקרנות, מעוררים את הדמיון ומאתרים את היצירתיות אצל ילדים. מאחורי המותג עומדים אלכס ומתי, זוג והורים לשניים, ארי בת 7 ואולי בן 4. היא מעצבת וממציאה את המוצרים והוא מביא אתו ידע וניסיון במכירות וניהול, כך חיברו כוחות ונולד לו המותג 'קיפוד' אי שם לפני שמונה שנים.

 

מה מייחד את 'קיפוד' ממותגי צעצועים אחרים? מה האג'נדה מאחוריו? 

"הרעיונות המקוריים של המוצרים והדגש שלנו הוא על פיתוח, חשיבה יצירתית ואיך לגדל ילדים יצירתיים יותר. אנחנו גם שמים דגש גדול על איך ליצור מוצר איכותי שימשיך להעסיק את הילדים לטווח שנים רחב יותר ולא משהו שיהיה להיט רגעי ואחרי זה ייזרק. זה מדהים לראות גם אצלינו בבית וגם מלקוחות שמספרים שמוצר שקנו לילד הראשון ממשיך להעסיק גם את הילד השלישי ועדיין גם הראשון שלהם, שכבר גדל מאז באיזה שש שנים, משחק יחד עם האחים". 

 

איך העבודה יחד כזוג?

"זו חוויה עוצמתית, לפעמים מאתגרת, לפעמים מרגשת. לפעמים הכי כיף, אבל הכי חשוב שלמדנו להעריך את הזמן שלנו יחד גם בעבודה".

 

וכהורים לשניים, כמה הילדים מעורבים בתהליך העבודה אם בכלל? 

"אנחנו מאמינים שבתהליך הפיתוח חייבים לנסות את המוצרים עם קבוצות מיקוד של ילדים, כדי להתאים ולדייק לגיל וליכולות, ליצור מוצר מהנה, מאתגר אבל לא מתסכל. אז אומנם יש לנו קבוצת מיקוד קטנה בבית אבל אנחנו תמיד בודקים גם בקבוצות מיקוד של ילדים נוספים. אחרי הכל, שלנו לא תמיד אובייקטיבים. אבל הילדים שלנו מאוד מחוברים לעשייה, מכירים את הפיתוחים החדשים, מייעצים הרבה ומתעניינים בהתקדמות".

(צילום: טלי תלמיד)

ספרו לנו קצת על תהליך העבודה למוצר חדש, מהרעיון ועד שהוא מגיע למדף. 

"תהליך העבודה הוא כמו כל תהליך עבודה בעיצוב מוצר; זה מתחיל מרעיון, שמתגבש לקונספט, המון-המון סקיצות בדרך, בהתחלה ידניות, די מהר זה הופך למודלים, אחרי זה מייצרים קבוצות מיקוד ובודקים את המודלים על ילדים בגילאי היעד. מתבוננים, מקשיבים לפידבק, לומדים ומדייקים את המוצר ואז מייצרים עוד מודלים ומתחילים לדייק את העיצוב. אחרי שאנחנו עוברים בהצלחה את שלב הקבוצות המיקוד, אנחנו מתחילים לעבוד על ההתאמות וליצור תיקי מוצר כדי להתאים את זה לייצור סדרתי בסין. משם מתחיל עוד תהליך של דיוק ובדיקת האיכות של הדגמים, מכון תקנים אירופאי, אמריקאי וישראלי. תוך כדי עיצוב אריזות, עיצוב גרפי להוראות משחק, לרוב מאוד משתדלים ליצור את ההוראות באיורים שיתאימו גם לילדים שלא קוראים וגם לכל העולם. ולבסוף, אחרי תהליך ייצור ארוך ובניית אסטרטגיה שיווקית, המוצר מגיע למדפים בחנות, שגם אותם אנחנו לפעמים מעצבים".

 

עד כמה חושבים על הילדים שישתמשו במוצר בעתיד וכמה על ההורים שיחליטו על הרכישה? 

"על הילדים אנחנו חושבים כל הזמן לאורך כל תהליך הפיתוח והעיצוב של המוצר. אנחנו קודם כל דואגים שהמוצרים יהיו כיפיים ואחרי זה דואגים להתאים ולדייק, שיתאים לטווח גילאים רחב, שיהיה מעניין, שיהיה מאתגר אבל בקטע כייפי ולא מתסכל ושהאריזה תהיה נוחה לתפעול של הילדים. גם על ההורים אנחנו חושבים; מה הצורך שלהם ומה הם רוצים לקבל מהמוצר. האם הם מחפשים ללמד דרך משחק? זמן איכות של כל הילדים בבית יחד? משהו שגם הם ייהנו לשחק או ליצור איתו? וכמובן שאנחנו תמיד מאוד משתדלים שהמחיר יהיה נגיש והוגן".

(צילום: טלי תלמיד)
(צילום: טלי תלמיד)

מה המוצר הכי נמכר שלכם כיום? מדוע לדעתכם?

"'קובי-אות', אנחנו חושבים שהוא הכי נמכר מכיוון שהוא לא רק כייפי, הוא גם באמת מאפשר חווית למידה דרך משחק וכשמדובר בלמידה, הורים מאוד אוהבים להשקיע ולקנות לילדים. למרות שלדעתנו פיתוח יצירתיות לא פחות חשוב מלמידה של אותיות".

 

איך השוק והתעשייה הישראליים?

"אנחנו מאוד אוהבים את השוק הישראלי. אנחנו מוכרים גם בשווקים אחרים, אירופה וארצות הברית אבל עדיין אין ספק שהקהל הישראלי זה הקהל האהוב עלינו, גם העבודה מול הלקוחות הסופיים שלנו שהם אנשים מקסימים שיודעים להעריך ולפרגן וכל הזמן דואגים להרעיף עלינו אהבה ופידבק וגם החנויות בישראל שאנחנו עובדים איתם. כל חנות היא קסומה ומיוחדת בדרכה שלה, חנויות שמלוות אותנו ממש מהתקופה שהיינו מותג של 5 מוצרים, פתחו בפנינו דלתות והאמינו בנו ובאמת היום כבר יש לנו ליין עשיר של מעל 40 מוצרים שונים ממשיכים לתת מקום, למכור, לפרסם ולהפיץ את בשורת הקיפודים".

 

רגע של הצלחה ורגע מאתגר בדרך?

"רגעים מאתגרים לא חסר, אנחנו פוגשים אותם לפחות אחת לשבוע, בעיקר יש הרבה אתגר סביב כל מיני בירוקרטיות. גם הצלחות אנחנו פוגשים לפחות אחת לשבוע, אנחנו מאוד מאמינים בלחגוג הצלחות קטנות. מבחינתנו הצלחה זה לקבל הודעה מאמא מאושרת ששולחת לנו תמונה של ילד\ה מרוצים שלא מפסיקים לשחק וליצור עם מוצר שיצרנו, ילדה ששולחת את אבא לחפש לה ערכה ספציפית ליומולדת או אמא ששלחה לנו סרטון שהבן שלה למד לזהות אותיות בזכות המשחק שלנו עוד לפני שמלאו לילד 3 שנים".  

(צילום: טלי תלמיד)
(צילום: טלי תלמיד)

מה מעורר בכם השראה? 

"החיים עצמם, השראה קיימת בכל מקום, צריך רק להישאר עם תדרים פתוחים ולראות אותה. זה יכול להיות יציאה לטבע, משחק אחר הצהריים עם הילדים שפתאום אומרים משהו או עושים משהו שגורם לגלגלים בראש לפעול, טיולים, זיכרונות ילדות או שיחות עם חברים. עכשיו למשל, עבור פיתוח קולקציית 2024, יצאנו למסע השראה משפחתי בעקבות צעצועים במזרח. אנחנו מבקרים בבתי מלאכה ומפעלים מעניינים, משחקים עם ילדים ומדברים עם מקומיים שגרים פה".

 

איך החוויה עד כה?

"האמת שזאת חוויה מדהימה שאנחנו מודים לעצמינו כל בוקר מחדש על כך שעשינו את זה. הכל מתועד באופן יומיומי בסטורי וביקורים חשובים במפעלים אנחנו משתפים בתור רילס לעמוד. זה מעצים ברמות, לא רק ברמת ההשראה, אלא גם בקשר המשפחתי שלנו שמתחזק עוד יותר, הזמן איכות שלנו עם הילדים שהוא חוויה מטורפת כי אנחנו ממש 24\7 איתם. גם בארץ אנחנו מקדישים המון זמן משפחתי, אבל זה לא משתווה לכמות הזמן והאיכויות שאנחנו מצליחים להגיע אליהן עכשיו. אנחנו יוצרים מלא יחד, משחקים, מטיילים, ופשוט חיים את החיים. זה מאוד עוצמתי, מרגש, מלמד ומבגר את כולנו. בעוד חודש חוזרים לישראל להתחיל כיתה א', אנחנו מאוד מתרגשים בשביל ארי וכמובן שנמשיך ליצור עוד מוצרים חדשים ומגניבים בעקבות ההשראה שקיבלנו במסע. עוד מאורע מרגש שקבענו לעצמינו לקראת החזרה בתחילת ספטמבר, אנחנו משתתפים ביריד החלומות של נתנאלה 06.09-09.09 ונהיה במשך 4 ימים במרכז עזריאלי חולון עם דוכן קיפודים מהמם ואנרגיות טובות. אפשר לבוא לבקר, להכיר אותנו, לתת חיבוק ולהצטייד במתנות חג הכי יצירתיות שיש".

באדיבות Kipod toys

לסיום, חלום להגשים או יעד לכבוש?

"זה אולי ישמע קלישאה, אבל אנחנו כבר עכשיו חיים את החלום. אז כרגע החלום הוא פשוט להמשיך לחיות את החלום, להנות מהדרך, מהעשייה, היצירה, ההצלחות הקטנות והחיים. מבחינת יעדים חדשים, לפתוח עוד שווקים ומדינות חדשות ולפתח יצירתיות אצל עוד ילדים ברחבי העולם".

אולי יעניין אותך גם...