מעצב: גיא לבקוב. צילום: ליאת אלבלינג

מקצות הארץ באנו: ביכורי לג'יט מ'עיצוב טרי' 2023

לכבוד החג הלבן שחל השנה מעט לפני יריית הפתיחה של היריד הבולט 'צבע טרי', לג'יט מביאה לכם את המעצבים המסקרנים שיציגו את ביכוריהם ויצירותיהם

יריד 'צבע טרי' חוזר השנה למהדורה יפואית במיוחד במחסנים החדשים בנמל יפו שם יציגו כ- 25 תערוכות, גלריות, פרויקטים אוצרותיים, 4 פרויקטים חברתיים ומיצגי פרפורמנס. כמו בכל שנה, היריד נותן הזדמנות למעצבים ואמנים צעירים או מוכרים, לחשוף את מרכולתם לקהל המבקרים ולרכוש יצירה ועיצוב מקומי. בחממת האמנים העצמאים של יריד 'צבע טרי' ישתתפו השנה 42 אמניות ואמנים נבחרים מתוכם ל-3 יוענקו פרסים, ובמתחם 'עיצוב טרי' יציגו כ-40 מעצבי מוצר, קרמיקה, נייר וזכוכית, ריהוט וגופי תאורה.

באווירת החג בחרנו שישה מעצבים ומעצבות בולטים שיציגו את עיצוביהם וביכוריהם במתחם שיפתח בשבוע הבא.

 

קרן ולורט

בוגרת המחלקה לעיצוב פנים, מבנה וסביבה בשנקר. ביריד היא תציג את הקולקציה "סופות חול" שאוספת השראה מהמדבר. ולורט יוצרת בשפה אורגנית שנבנתה ע"י פירוק תופעות טבע כמו סופת חול לכדי תנועה, אווריריות וחספוס. השקט המדברי, הצבעוניות החמימה, המרקמים וכל אותן תכונות מורכבות בצורה חדשה לאובייקטים שמכניסים פיסה מהטבע הביתה. האובייקטים בקולקציה מפוסלים בצורה פיזית או דיגיטלית ובחירת החומריות נעשית בהתאם לתכונות האורגניות שכל עבודה שואפת לייצר. גופי התאורה בקולקציה מיוצרים בתכנון דיגיטלי בשילוב בפיסול בעבודת יד, מה שהופך כל אובייקט לאחד במינו.

עיצוב: קרן ולורט

מטריאל גירלז

שי ג'רסי, בוגרת המחלקה לקרמיקה במכון לאומנויות תל חי, ועדי טל, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל. השתיים מציגות ביריד את הפרויקט "שוברות את הכלים", פרויקט שעוסק בשבר: כדים שלמים למראית עין שהופכים בן רגע לסדוקים, נשברים וחוזרים להיות שלמים. הכלים עשויים חומר יציקה, חרסית מקומית, יציקת גומי וצבע קרמי שרופים בטמפרטורה גבוהה. העבודה הראשונה של הסטודיו הייתה בנושא מדבר ובה נחקר החומר הקרמי המקומי – החרסית. מתוך טיולים בארץ, העמקת המחקר ואיסוף אדמות חרסיתיות, נוצרה פלטה צבעונית וטקסטורלית אשר מהווה את הבסיס לעבודות הסטודיו ששמה את הדגש על החיבור בין הציפייה ליצור ולעצב דברים שימושיים לבין הכמיהה, לפעמים, לשבור את הכלים.

עיצוב: מטריאל גירלז. צילום: מעין דיסקין

בעלות מלאכה

ענת גלזר, בוגרת קורס נגרות של משרד התמ"ת ולאחר מכן התמחתה בחריטת עץ ובעלת תואר שני בעיצוב תעשייתי מבצלאל, ודורון שי, בוגרת קורס נגרות של משרד התמ"ת ולאחר מכן למדה נגרות מסורתית ב-Ecole Boulle בפאריז. ביריד הן יציגו קולקציה המורכבת מרהיטים גדולים וחפצי עץ קטנים. קולקציית הרהיטים הגדולים מורכבת מרהיטים המיוצרים מעץ גושני בשימוש בטכנולוגיות חדשניות וטכניקות מסורתיות ביניהן למינציה, כיפוף בקיטור, חריטה ומחברים. קולקציית הרהיטים הקטנים מיוצרת מעצים שאינם מתאימים לרהיטים, כאשר העץ עצמו מכתיב את תהליך העיצוב, כיוון הסיבים, הפיתולים וההסתעפויות של הענפים הם המניעים את תהליך היצירה של הפריט. הסטודיו שם את הדגש על חומרי גלם איכותיים ומייצר רהיטים שיוכלו לעבור בין דורות. השתיים מהוות נקודת אור נעימה ונשית בתחום תחום מאוד גברי ומשתפות פעולה עם מעצבים שונים ומתאימות פריטים בהתאמה אישית.

עיצוב: בעלות מלאכה. צילום: טל ברושל
עיצוב: בעלות מלאכה. צילום: טל ברושל

מור גפן

בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT. מציגה ביריד את פרויקט הגמר שלה עם כדים שנוצרו תוך חקירת השימוש בסיליקון בטכניקת לחיצה בקרמיקה, העתקה של טקסטורות מורכבות והעברתם לכלי קרמיקה. גפן מכינה כדים עם מנעד רחב של טקסטורות שמצאה בעיר תל אביב: מהעצים בשדרות, הסלעים בים, אבנים משתלבות ופתחי ביוב. חלק עיקרי מהפרויקט היה להסתובב בעיר ולחפש טקסטורות מעניינות, למרוח עליהן את החומר כמעין "מסטיק" ענק ולחכות כחצי שעה עד שיתייבש. פעולה מורכבת ולא פשוטה שלעיתים נדרסה על ידי אופניים ברחוב והיה צורך להתחיל הכל מההתחלה.

עיצוב: מור גפן. צילום: טליה לובטון

גיא לבקוב

בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT. יוצר בסטודיו עבודות שמציגות מחקר חומרי וטכנולוגי בחומר הקרמי בשילוב הדפסת תלת-מימד. לבקוב יציג ביריד את "קראפט דיגיטלי" – פרויקט שמשלב טכניקות קרמיקה מהעולם הישן עם טכנולוגיית הדפסת תלת-מימד, תוך התמקדות בהתערבות אנושית במהלך תהליך ההדפסה. הדגש הוא על פגמים וניואנסים כמפתח ליצירת עיצוב. מדפסת תלת-מימד מותאמת אישית נבנתה כדי לשבש את תהליך ההדפסה ולהוסיף צבע, מרקם ואופי. בנוסף, בתערוכה ניתן יהיה לראות תהליך הדפסה בלייב.

עיצוב: גיא לבקוב. צילום: ליאת אלבלינג

אוריאל בן זריהם

בוגר לימודי עיצוב תעשייתי במכללת הדסה ירושלים, הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים באורט סינגלובסקי. ההשראה של בן זריהם נובעת מתוך האובססיה שלו לניקיון. במשך שנים הוא אסף מברשות שהפכו להיות חומר גלם מלא בנוסטלגיה וסיפורים שאפשר דרכם להאיר זיכרונות ישנים. 'ז'קלין' הוא פרויקט הבכורה שלו שיושק בצורה משמעותית בפעם הראשונה ביריד, הוא יציג גופי תאורה שנוצרו בטכניקה מסורתית של ייצור מברשות בעבודת יד. כל גוף תאורה נבחר להיות ממברשת ספציפית הקשורה בסיפור אישי המושפע מדמויות דומיננטיות בילדותו של המעצב, בעיקר נשים. השמות וכל הסיפורים מתובלים בהומור ונוסטלגיה. כך ניתן למצוא בקולקציה את סוליקה שהייתה אימת ילדי הרחוב בילדותו, או את רוזט שהייתה מספרת בלי בושה בדיחות גסות תוך כדי שהיא רוקמת גובלנים. בפרויקט משלב בן זריהם טכניקה מסורתית של הכנת מברשות שעוברת במשפחה מאב לבן, ותאורת אווירה שמלטפת את החלל בו היא נמצאת ולוחשת סיפורי עבר עם קריצה חצופה. בקולקציה אפשר לזהות את ההשראה ממברשות אמיתיות בשימוש יומיומי כמו מברשת לניקוי מכונת הקפה, מברשת לצחצוח הנעליים ואפילו מברשת לניקוי טאבון.

מעצב: אוריאל בן זריהם

יריד צבע טרי לאמנות ולעיצוב בחסות 'הפניקס', תל-אביב, 30 במאי- 4 ביוני 2023, נמל יפו, מחסנים 2 ו-3.

אולי יעניין אותך גם...