יובל סער
יובל סער (צילום מירב בן לולו)

מפרגנים: יובל סער ישפוט בתחרות במסגרת שבוע העיצוב בהולנד

סער הוא אחד מבין חמישה שופטים בינלאומיים מכובדים שבהם מייסדת ומנהלת שבוע העיצוב של וינה, אוצרת המוזיאון לאמנות חזותית בהונג קונג ומעצב חטיבת התאורה של פיליפס

בסוף השבוע הקרוב ייפתח שבוע העיצוב בעיר איינדהובן שבהולנד ויתקיים במשך למעלה משבוע בין התאריכים 20-28/10. האירוע, שארך בתחילה יום סמלי אחד בלבד, הפך לפסטיבל עיצוב בינלאומי בן תשעה ימים הנחשב היום לאחד מאירועי העיצוב המובילים, המרתקים והחשובים בסצנה.

כבוד גדול נפל בחלקו של המעצב, האוצר, היזם, המרצה, העיתונאי והקולגה הישראלי הוותיק, יובל סער, כשהוזמן להיות חלק מחבר השופטים הבינלאומי בתחרות פרסי העיצוב של הולנד. סער הוא אחד מחמישה שופטים בינלאומיים מכובדים בהחלט שנבחרו השנה להימנות בצוות השיפוט של פרסי העיצוב של הולנד שבהם: קמרון סינקלייר, מוביל חדשנות חברתית ב Airbnb; לילי הוליין, המייסדת והמנהלת של שבוע העיצוב של וינה; איקו יוקויואמה, אוצרת במוזיאון לאמנות חזותית M+ בהונג קונג ופייר-איב פאני, המעצב הראשי של Signify חטיבת התאורה של חברת פיליפס.

תערוכת פרסי העיצוב ההולנדי תפתח בשבת הקרובה, 20/10, כשבהמשך יוכרזו שמות הזוכים בפרסים המחולקים בארבע קטגוריות ראשיות: מוצר, תקשורת, הביטאט (המוגדר כעיצוב לחללים ציבוריים ופרטיים המשפר את איכות החיים) ואופנה. פרסים נוספים יוענקו בקטגוריות: מחקר בתחום העיצוב, שירות, הלקוח הטוב ביותר, מעצב צעיר, מפעל חיים וחביב הקהל. חבר השופטים הבינלאומי מעניק עד שלושה פרסים לזוכים בכל הקטגוריות על פי קריטריונים של אסתטיקה, השפעה, חדשנות, תהליך יצור ושיתוף פעולה.

איינדהובן 2017, מיצב של משרד אדריכלים MVRDV
איינדהובן 2017, מיצב של משרד אדריכלים MVRDV (צילום באדיבות פורטפוליו)

שבוע העיצוב ההולנדי, המתקיים מדי אוקטובר, יתקיים זו הפעם השבע עשרה והפעם תחת נושא הגג 'אם לא אנחנו אז מי?' (If not us then who?). על פי קברניטי האירוע, כמעט כל דבר בעולם עוצב או ממעוצב, עובדה שללא ספק מייצרת הזדמנויות שבצדן טמונה גם לא מעט אחריות בקרב מעצבים אך גם בקרב קובעי מדיניות, לקוחות, משתמשים והנהגות.

"מעצבים חושבים על פתרונות, מייצרים חידושים, משמשים כחלוצים והופכים דברים למוחשיים ושמישים. הם מתבוננים על סביבתם ועל העולם באפן ייחודי ושואלים איך כל זה יכול להיות שונה וטוב יותר?" אמר מרטין פולן, מנהל שבוע העיצוב ההולנדי "לשאלות אלה מעצבים ממשיכים בכל עת לספק תשובות אותנטיות ומפתיעות. זה כולל את כולנו ותלוי בנו כיצד נאמץ ונהפוך את אותן תשובות למוחשיות. כי יחד אנחנו מחליטים איך ייראה העולם. אם לא כל אחד מאתנו אז מי? עכשיו תורינו. אם לא אנחנו אז מי?"

איינדהובן 2017, קורין ון חרבנברוק
איינדהובן 2017, קורין ון חרבנברוק (צילום באדיבות פורטפוליו)

מתחילת שנות ה 2,000, נחשבת איינדהובן כאחת מבירות העיצוב האירופאיות הבלתי מעורערות כשהדגש בה מושם על עיצוב תעשייתי. ככזו, היא הפכה למארחת הקבועה של שבוע העיצוב ההולנדי שעל פי האתר צפויים להשתתף בו 2,600 מעצבים מוכרים וחדשים, במאה ועשרה מיקומים וכארבע מאות אירועים שונים שבהם תערוכות, מיצבים ושלל הפתעות. עוד, על פי האתר, צפויים לבקר בו לא פחות משלוש מאות שלושים וחמישה אלף איש, בהם אנשי מקצוע וחובבים מרחבי הולנד, אירופה והעולם.

במהלך השבוע, וכמדי שנה, יחשפו חידושים ורעיונות בתחומי עיצוב שונים שבהם עיצוב פנים, ריהוט, טקסטיל, עיצוב תעשייתי, עיצוב גרפי ועוד. שבוע העיצוב משלב בין תצוגה מסחרית לבין תצוגת עיצוב צעיר וחדשני, עיצוב קונספטואלי, עיצוב ניסיוני ולעיתים עיצוב העומד על גבול האמנותי. עוד עוסק האירוע בסוגיות חברתיות וכאלה העומדות על הפרק אבל גם, מן הסתם ולא פחות חשוב, הוא גם כזה שמצטלם טוב, סוגיה שבפני עצמה שווה להתעכב עליה.

איינדהובן 2017, Dutch Invertuals
איינדהובן 2017, Dutch Invertuals (צילום באדיבות פורטפוליו)

אולי יעניין אותך גם...