מלאכת יד אלגנטית, תמונה: יח"צ

מסדנה משפחתית לעסק משגשג – סטודיו צעיר להכיר!

מילדותו בסדנה של אביו, דרך עבודה במשרדי אדריכלות ועד הקמת עסק לעיצוב וייצור רהיטים, הכירו את סטודיו נחשון

מתי נולד הסטודיו ומה היה החלום?

"הסטודיו הוקם בשנת 2017 בסדנה המשפחתית בשכונת הדר בעיר חיפה. כילד, נהגתי לבלות שעות בסדנה ביחד עם אבי ולצפות בו עובד בייצור פריטים עבור העסק שלו לציוד הגברה ותאורה. במהלך הזמן ספגתי את הידע הטכני ואת האהבה לעיסוק בחומר. בהמשך, החלטתי ללכת ללמוד אדריכלות בטכניון, שם נחשפתי למגוון הרבדים של עולם העיצוב, שמשלבים את התיאוריה עם הפרקטיקה החומרית/מבנית. עם סיום הלימודים עבדתי במשרדי אדריכלים וככל שהזמן עבר, נמשכתי חזרה לקנה המידה הקטן ועולם הריהוט והקמתי את סטודיו נחשון, שמשלב את הידע והניסון מתחום הארכיטקטורה עם עבודה בקנה מידה אנושי עבודה על פרט, חומר ואסתטיקה."

 

כמה אומץ היה נדרש להתחיל דבר כזה לבד?

"הרבה אומץ, תהליך ההקמה היה ארוך והתפרס על פני מספר שנים. במהלך השנים הראשונות בתום הלימודים ובמקביל לעבודה במשרד אדריכלים, בניתי ופיתחתי את המוצרים בשעות הפנאי, בערבים ובסופי שבוע. כשהתחיל להתבסס קטלוג מוצרים מסודר ומספר רהיטים הוצגו בגלריות, צמצמתי את ימי העבודה במשרד והתחלתי לבלות יותר ויותר שעות בסדנה. מצב ביניים זה נמשך כשלוש שנים עד שהחלטתי לעזוב את המשרד לטובת השקעה מלאה בסטודיו. החלטה זו לוותה ברגשות מעורבים, מצד אחד שמחה גדולה על צמיחת הסטודיו העצמאי ומצד שני, צער על עזיבת המקצוע, לפחות לתקופה הקרובה. כמו כן, הבחירה להקים עסק עצמאי, על כל המשתמע מכך, דורשת אומץ רב והתמודדויות שונות ומאתגרות באופן יום יומי."

 

מה הפרויקט הכי מגניב שעשיתם ואיך קיבלתם אותו?

"כל פרויקט שאנחנו ניגשים לעבוד עליו מרגש ומשמח אותנו, לא משנה מי הלקוח או מה קנה המידה שלו. אחד הפרויקטים הכי מעניינים שעשינו היה במלון 'שומאכר' בחיפה. שם, בנוסף לפריטים קיימים מתוך הקטלוג, עיצבנו וייצרנו במיוחד עבורו את הקיר המרכזי בלובי הכניסה בהשראת שולחן הקפה Locally, שעשוי פלטת עץ עם חריטת CNC. הקיר הורכב ממספר פלטות שעל כל אחת מהן חריטה של חלק ממפת מפרץ חיפה. הקומפוזיציה הכללית בשילוב תאורה, מעניקה עושר וחיבור משמעותי וייחודי אל המקום. פרויקט זה הוליד קשר הדוק עם הבעלים של המלון ורק לאחרונה תכננו ועיצבנו לחדר היין במלון ספריית בקבוקי יין כחלק מסדרת ה-EXPO."

החומר בבסיס היצירה, תמונה: יח"צ

מה היה הפרויקט הראשון שלכם ועל מה אתם מצטערים בו?

"כורסת ה Armchair_01, הרהיט הראשון ואולי הבולט ביותר של הסטודיו, נולד בעקבות סקיצה של הפרופיל. הסקיצה הראשונית הובילה לעיסוק בפרט המחבר בין שני פרופילים של פלדה מלאים, חומרים שהכרתי מהסדנה המשפחתית. שני הפרופילים מחוברים זה לזה בבורג אחד בלבד, ללא עבודת ריתוך, בזכות מגרעת בפלדה. מיד לאחר פתרון הפרט עברתי בזריזות לייצור הכורסה בסדנה. למרות ההתלהבות מהרעיון הראשוני והעבודה הרבה שהושקעה בפיתוח ובייצור המודל הראשון, הוא לא הצליח לספק חווית ישיבה טובה ולאחר מספר ניסיונות, ללא הצלחה, החלטתי לזנוח ולאחסן אותה."

 

"לאחר יותר משנה, בעקבות התעניינות של גלריה בת"א בכורסה, פתרתי את העיצוב והגעתי לפרופורציות המדויקות במהלך סוף שבוע אחד בלבד. כמובן שאפשר להגיד שאנחנו מצטערים שזה לא קרה מוקדם יותר, אבל הכל לטובה. הפתרון הארגונומי לא מתפשר על האיכות העיצובית של הכורסה, ולכן חווית הישיבה בה תמיד מהווה הפתעה עבור המשתמשים. למרות המראה הנקי והאלגנטי, היא מספקת חווית ישיבה נוחה, אנושית וחמה. מאז, הפכה להיות סמל היכר של הסטודיו."

כורסת ה Armchair_01, תמונה:יח"צ
פרט, חומר, אסתטיקה, תמונה: יח"צ
הפרטים הקטנים, תמונה: יח"צ

מה החלום המקצועי הכי גדול שלכם?

"החלום המקצועי הוא להצליח לפתח מגוון רחב של מוצרים, מפריטים קטנים ועד גדולים, שמשלבים חומרים וטכניקות שונות, תוך הגדלת יכולות הייצור שלנו. בנוסף, להגדיל את הסטודיו כך שישלב גם פרקטיקה אדריכלית ועיצוב פנים במקביל לעיצוב רהיטים ולחשוף אותו אל השוק הבינלאומי."

 

מה בחיים לא תעשו?

"אנחנו לא נייצר פריטים שלא מעוצבים על ידינו, כי חשוב לנו מאוד שהסטודיו יהיה בית לעיצוב שכולל סדנה מייצרת ולא מסגרייה/נגרייה בלבד. המשמעות היא שכל פריט ורהיט מהווה יצירה שלמה, מהעיצוב, התכנון ועד ייצור המוצר הסופי."

 

איזה יתרון יש לסטודיו צעיר על פני סטודיו ותיק?

"היתרון שיש לסטודיו צעיר הוא הסקרנות והתעוזה, תולדה של רעב יצירתי גדול. אנחנו כל הזמן שואלים את עצמנו שאלות בנוגע לתהליכי העיצוב, הייצור והחומר. כשדבר לא מצליח, אנחנו מתעקשים לגשת אליו מכל כיוון אפשרי ולא מוכנים לקבל 'לא' כתשובה. בהיותנו סטודיו צעיר האמצעים שלנו דלים ולכן אנחנו חייבים להגיע לפתרונות יצירתיים. כמו כן, תהליך הצמיחה שלנו מציף כל הזמן שאלות ואתגרים במגוון תחומים שמעשירים ומשכללים את האופן בו אנחנו ניגשים לתהליכים שונים. למרות שאיננו סטודיו ותיק, חשוב לנו לעמוד בסטנדרט גבוה ולא מתפשר הן באיכות הפריטים והן באופן העבודה שלנו מול הלקוחות. מבחינתנו, זו תשתית קריטית שאסור לוותר עליה על מנת לבסס את עצמנו לשנים ארוכות."

תמונה: יח"צ

מהו נאום המעלית שלכם?

"סטודיו נחשון הוא סטודיו מקומי חיפאי, שעוסק בחיפוש אחר דיוק אסתטי ופונקציונלי של רהיטים, תוך חקירת חומרים וטכניקות שונות. אנחנו שואפים לעצב פריטים בעלי פרופורציות מדויקות, שיתאימו לשימוש יום יומי ובמקביל, יישמרו לשנים ארוכות. הפריטים נשענים מצד אחד על עיצוב קלאסי ועל זמני ומצד שני, מנסים להביא דרך התבוננות חדשה על תהליכי העיצוב. מאחורי כל רהיט יש סיפור שנרקם משלב הרעיון הגולמי, דרך הייצור שלו ועד החומרים והפרטים בו."

 

את מי אתם מעריצים?

"טום דיקסון (Tom Dixon) הוא מודל לחיקוי מבחינתנו מכל מיני בחינות, בעיקר באופן הניהולי-כלכלי. המערך שלו כולל את שלושת 'שלבי החיים' העיקריים של מוצר; עיצוב, ייצור ושיווק. השליטה המלאה בכל פן בתהליך הייצור של המוצר עד העברתו לידי הצרכן, מאפשר להגשים את החזון בצורה הטובה ביותר, תוך שמירה על האיכות והמחיר. זהו למעשה עיצוב ללא מתווכים. בנוסף, הוא מעצב שנוגע בתחומי עיצוב רבים ומגוונים: ריהוט, אקססוריז, תאורה, מסעדנות ועוד. המוצרים שונים זה מזה בפונקציה שלהם, אבל הקו המחשבתי שעובר ביניהם הוא מאוד ברור ובכולם ניכר חוסר פחד ותעוזה בהתנסויות בחומרים ומדיות שונות. כמו כן, אנחנו מעריכים את המקום שממנו הגיע, לא מתחום העיצוב כלל, אלא מתחום חיי הלילה הלונדוניים, מה שנותן לו הבנה בעולם 'האמיתי'".

 

צבע, חומר או מהות, מי הכי חשוב ומי הכי פחות?

"החומר הוא בסיס היצירה שלנו, מקור להשראה שמכתיב את הטכניקות ותהליכי הייצור. אנחנו מאמינים בשימוש בחומרים איכותיים, שיישארו לאורך שנים ארוכות. מבחינתנו, הרהיטים עוסקים בשילוב של חומרים שונים שמחמיאים זה לזה. העבודה בסדנה מאפשרת לנו לגעת בצורה ישירה בחומר, כך שאנחנו לומדים אותו ומתנסים איתו. אנחנו משתמשים בתכונות הטבעיות של החומרים, למשל המושב ומשענת הגב של כורסת armchair_01 עשויות יריעות עור שתומכות בגוף ונושאות את המשקל, דבר שלא היה מתאפשר בעור מסוג אחר."

 

"המהות מבחינתנו היא תולדה של החומר וטכניקות הייצור, תוך שילוב העקרונות העיצוביים של הסטודיו והשפה הייחודית. לבסוף, רוב הפריטים של הסטודיו נשענים על צבעוניות החומרים הטבעית איתם אנחנו עובדים; עץ, מתכת ועור. ככל שהסטודיו מתפתח, כך מתרחב השימוש בצבעים השונים, הן בסוגי הריפוד והן בצבעי הגימור של הפלדה. לתפיסתנו, הצבע צריך להחמיא לחומרים הטבעיים איתם אנחנו עובדים, כך למשל תהליך ההשחרה של האלון הטבעי מדגיש את הטקסטורה הטבעית של העץ ומעצים את הייחודיות שלו."

האהבה לעיסוק בחומר, תמונה: יח"צ

מיהו הלקוח החלומי?

"אדם שיודע להעריך ולזהות את הפרטים השונים ברהיטים שלנו, להתרגש ממגע התפר של הכורסה, מבליטת פרט הפליז ועיבוד קורות האגוז האמריקאי. בזמן תהליך העבודה והפיתוח, אנחנו נוהגים לדמיין את הלקוח הפוטנציאלי ובכל פעם הוא שונה ואחר. למרות שאנחנו שואפים לפנות לקהל רחב ומגוון, אנחנו רוצים שהפריטים ילוו את כולם לתקופה ארוכה, לחיים שלמים."

 

מה החלק האהוב עליכם ביותר בתהליך העבודה?

"יש הרבה מאוד דברים מרגשים בתהליך העבודה, אחד מהם הוא הגילוי של פרט חדש שנולד מסקיצה ראשונית או מצורך למצוא פתרון למחבר חדש ויעיל. תהליך הפיתוח רצוף נקודות ריגוש שונות, אבל אין ספק שלראות את הרהיטים שלנו בשלב הסופי מהווה רגע של נחת וגאווה."

 

מה הכי הייתם רוצים שנדע על הסטודיו שלכם?

"הסיפור מאחורי הסטודיו הוא חלק משמעותי מהזהות ומהייחוד שלו, שהתפתח במקביל ומתוך העסק המשפחתי של אבי. לאחר הקמת הסטודיו וצמצום העסק, החלטתי לעשות הסבת מקצוע לשני העובדים של אבי, ולדימיר והרמן, שעבדו שם מעל ל-20 שנה. בתהליך, גיליתי שהרמן למד לתפור בגרמניה וולדימיר למד רתכות בבית ספר מקצועי בילדותו וכך, השתלבו השניים בתהליכי הייצור בסטודיו. כיום יש בסדנה שלושה עובדים, שאחראים על ייצור כל הפריטים, מהשלב הראשוני ועד המסירה הסופית."

תארו את הסטודיו במשפט בן 6 מילים בדיוק

"בית ישראלי חיפאי לעיצוב ולייצור רהיטים"

בית לעיצוב, תמונה: יח"צ

הרהיטים של סטודיו נחשון משלבים מחברים מתוחכמים, אלמנטים מעור מדויקים, תשומת לב לפרטים הקטנים והערכה למלאכת היד. להצצה על עבודות נוספות, מוזמנים לבקר באתר של הסטודיו או בחשבון האינסטגרם.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...