מתוך הספר
מתוך הספר (אירה גינזבורג)

ממניעים ציוניים: על מדריך תיירות סובייקטיבי שמעתם?

ביום שישי הקרוב יושק מדריך תיירות לעיר תל אביב הנשען על התפר שבין עיצוב ואמנות. "חיפשנו ליצור מסמך משעשע, מעניין, אישי, רגשי ובעיקר חווייתי" אומרים מחבריו

ביום שישי הקרוב, יושק מדריך התיירות יוצא הדופן Tel Aviv City Stories (תל אביב, סיפורים עירוניים), שבו הסתכלות סובייקטיבית ומלאת חן והומור על העיר תל אביב. המדריך, הוא השני בסדרת ספרי התיירות הקשורים במיזם CityKat Stories של אירה ובוריס גינזבורג הבעלים והשותפים במשרד המיתוג 'אירה גינזבורג – מיתוג, תדמית, קריאייטיב'.

"הרעיון להוציא לאור ספרי תיירות עלה דווקא מתוך העבודה השוטפת שלנו" אומר בוריס גינזבורג "במהלך השנים, עבדנו המון על מיתוג לקוחות מתחומי התיירות והתרבות אבל, במקביל, חיפשנו לעשות משהו שיהיה שלנו ויתמקד בפן היצירתי ולא בפן המקצועי כנותני שירות".

שתפ אירה גינזבורג ו-pulp
שתפ אירה גינזבורג ו-pulp (צילום דניאל לילה)

עם לקוחות כמו הרשות לפיתוח ירושלים, יד ושם, מוזיאון ישראל, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הוסטל אברהם, אוניברסיטת תל אביב ורבים נוספים, אין זה פלא שגם המיזם הפרטי של השניים עוסק בנסיעות. "בשנים האחרונות, חרשנו לא מעט את אירופה" אומר בוריס "מבחינתנו, חווית נסיעה טובה, היא כזאת שבה אנחנו מגיעים למקומות, לאנשים ולסיפורים יוצאי דופן שרוב המטיילים פחות מכירים או לא שומעים עליהם".

כך, בעת שביקרו במוזיאונים בחו"ל ונכנסו לחנויות המוזיאון, נתקלו השניים ביומנים ובמיני ספרי הפעלה המופנים בעיקר לילדים. "שמנו לב למגמה של חזרה למוצרי נייר. ראינו שבחו"ל, יותר ויותר אנשים מסתובבים עם יומנים על פני טלפונים ניידים שבהם הם מאיירים ורושמים מיני תזכורות ורשמים" אומרת אירה "במשך תקופה, חשבנו גם איך נוכל להשתמש בעיצוב ולהפנות אותו לתחום התיירות וגם איך נוכל לגוון את שוק המזכרות שאנשים מביאים איתם מהארץ ולהחליף את מוצרי היודאיקה בפריטים שהם בבחינת עיצוב ישראלי, מקומי, עדכני ובועט".

מתוך הספר
מתוך הספר (אירה גינזבורג)

כך, למעשה, עלה הרעיון של ספרי התיירות האלטרנטיביים. הספר הראשון, המוקדש לירושלים, יצא ביולי של השנה שעברה והספר השני, המוקדש לתל אביב, יושק כאמור ביום שישי הקרוב. "חיפשנו לייצר מדריך יצירתי ברוח שלנו שישמש לאו דווקא כמדריך תיירות קונבנציונאלי אלא יותר כרשימת טיפים משעשעים ומעניינים בזווית ראייה אישית, רגישה וסובייקטיבית" מסביר בוריס "את המידע השלם והמלא על כל עיר בעולם אפשר לקבל במהירות בלחיצת מקש בגוגל. אנחנו לעומת זה, רצינו ליצור מסמך שהוא חווית תיירות חדשה שתחבר את האנשים למקום ותקנה להם תחושת שייכות. את הספר על ירושלים, אגב, כבר שמענו שקונים אנשים שאינם תיירים כלל כספר עיצוב, מתנה או פשוט ספר שכיף להניח על השולחן ולעיין בו".

בתוך הקנקן

כשמתבוננים בספרים, ניכר ששני הספרים יצאו אחרי לא מעט מחשבה. "חיפשנו לבדוק מהו הדבר החדש שאנחנו מביאים. הסתכלנו על ספרי תיירות ונסיעות וחשבנו איך נוכל לחזור לחוויה האותנטית של נייר ולתת תחושה של אמפתיה למקום. באיזשהו אופן, אני מודה, זה בא גם ממניעים ציוניים. רצינו ליצור אהדה וסימפטיה לערים האלה באמצעות חיבור של עיצוב על גבול האמנות וטקסטים פחות דידקטיים ויותר כאלה שיוצרים תחושות וטעמים. כאלה שיניעו אנשים לבוא ולייצר לעצמם חוויות אישיות" אומר בוריס.

כריכת הספר
כריכת הספר (אירה גינזבורג)

התחקיר לקראת הוצאת הספרים הוא לא בלתי מורכב. הספר על תל אביב למשל, מתחיל בהקדמה כללית ואז נחלק לאזורים גיאוגרפיים מצפון לדרום המלווים בטקסטים באנגלית. "עם הזמן, אספנו הרבה סיפורים שהגיעו אלינו בדרכים שונות ומשונות בין אם דרך שמועות או פנייה שהוצאנו בפייסבוק" אומר בוריס "עבור הספר על תל אביב, התחברנו לעיתונאית טל עומר שנשלחה לעשות עבודת איסוף שמתוכה אצרנו את הנושאים והנקודות שעניינו אותנו במיוחד. לאט לאט הפכנו להוצאת לאור קטנה" הוא מוסיף בחיוך.

על האיורים בספר על תל אביב אמונים אירה גינזבורג, סשה יודשקין, יוליה סטוסקי ואולגה לויצקי. "כל אחד מאיתנו מאייר בטכניקה שונה ויחד אנחנו מגיעים לתמהיל הרמוני מעניין במיוחד" אומרת אירה "למעשה, אנחנו יושבים יחד, מחלקים את נושאי האיור ביננו ואז כל אחד פונה לטכניקה ולמדיום שלו וחוזר עם התוצרים. האתגר היה לשלב בין האיורים למרות האופי השונה של כל אחד מאתנו. כך למשל, יש כפולות בספר שבהם מופיעים איורים של שניים או שלושה מאיירים שונים ובכל זאת זה נראה כמו יחידה קוהרנטית אחת מלוכדת".

שתפ אירה גינזבורג ו-pulp
שתפ אירה גינזבורג ו-pulp. (צילום דניאל לילה)

לקראת השקת הספר ביום שישי, חברו בני הזוג גינזבורג למותג מוצרי הנייר pulp ליצירת סדרה של מוצרי נייר משלימים המיועדים לסביבת העבודה ולסביבה האישית. "תמיד חלמנו על מוצרי נייר משלנו וקרה ככה שכבר לפני תקופה מישהו חיבר ביננו לבין המותג pulp שמאוד אהבו את מה שאנחנו עושים. כרגע, אנחנו משתפים פעולה כך שאיורים מתוך הספר שלנו מופיעים במהדורה מוגבלת על גבי מחברות, קוביות ממו, פרינטים ותיקי בד של החברה ונמכרים אצלם בחנות" אומרת אירה.

ולגבי ההמשך? "כרגע אנחנו בצומת דרכים" אומרים הזוג גינזבורג "אנחנו מאוד רוצים להגיע עם הספרים לחו"ל ומחפשים הוצאה לאור שתוביל את זה יחד איתנו. יש כבר חברה מקומית גדולה שמתעניינת".

הספרים נמכרים בחנויות המוזיאונים, בחנויות העיצוב, בחנויות הספרים ובאתר CityKat Stories.

אולי יעניין אותך גם...