שחר ליבנה, מעבדת הבשר
שחר ליבנה, מעבדת הבשר (צילום Alan Boom)

מילאנו: שתי מעצבות ישראליות הבטיחו את מקומן ב Ventura Future

עמליה שם טוב תציג פרויקט העוסק בכלי בישול קדומים למטבח העכשווי בעוד שחר ליבנה תציג פרויקטים חדשניים העוסקים בביודיזיין ובחומרים שמקורם בפסולת פלסטית

עמליה שם טוב ושחר ליבנה כבר הבטיחו את מקומן המכובד כמשתתפות באחד האירועים החשובים והמרכזיים של Salone del Mobile. שתיהן יציגו ב Ventura Futura המשתף הפעם פעולה עם הפרויקט התרבותי המילנזי BASE ועובר להציג בחלל דו מפלסי בשטח 3500 מ"ר, באזור טורטונה הבועט שבדרום העיר. אירועי Ventura ידועים בהצגת עיצוב עכשווי ועתידני של מעצבים צעירים מוכשרים ומבטיחים, אקדמיות מרחבי העולם כמו גם חברות ומותגים חדשים ויצירתיים.

לא פעם, ניתן לגלות ולזהות באירועי Futura את הכוכבים הבאים בסצנת העיצוב, למצוא השראה, לגלות את הטרנדים הבאים ואפילו לעשות עסקים. הנושאים בהם ידונו התצוגות השנה הם: קונספטים חדשניים היוצרים עולם טוב יותר או כאלה המשפרים את עתידנו באפן חברתי, כלכלי או תרבותי / מחקרים, פרויקטים ואבות טיפוס עיצוביים המוגדרים חלומיים / עיצוב עכשווי / שיתופי פעולה מעניינים בין עיצוב ודיסציפלינות אחרות / אומנות ומלאכות ברמה גבוהה.

עמליה שם טוב, בוגרת שנקר מהשנה שעברה, שבפרויקט הגמר שלה הוכיחה שהסטודנטים של היום מעוררים לחיים את עידן הקראפט, מציגה ב Ventura Futura את הפרויקט Roots – כלי בישול קדומים במטבח העכשווי. "אנחנו חיים בתקופה שהכל הולך ונהיה בה מהיר, מיידי וקל להשגה" אומרת עמליה שם טוב "האתגר הגדול בפרויקט היה לעצב מוצרים שחוגגים ומפארים תהליך ועשייה שלוקחת זמן כמו גם מוצרים שמגרים את הרצון הפיזי לעשות ולגעת ומייצרים חיבור חדש-ישן בסיטואציה הבסיסית והאינטימית של הכנת אוכל. החזרה לתהליך הראשוני ולעשייה פיזית דרך חומר פראי שעבר עיבוד ומניפולציות טכנולוגיות בכדי להתאים למשתמש המודרני, מאפשרת חיבור של המשתמש לחוויית העשייה הבסיסית והאינטימית של הכנת אוכל במטבח העכשווי".

ROOTS from Amalia Shem Tov on Vimeo.

הפרויקט של שם טוב, מגיב למספר מגמות המתקיימות היום בעולם במקביל. מצד אחד, היפר אוטומציה ודיגיטציה ומהצד השני, ואולי כתגובה וכהשפעה למגמה הראשונה, הוא מתחבר למגמת ההאטה המתקיימת במקביל לטכנולוגיה. "אנחנו חוזרים להעריך ולחפש את עבודת היד, את החומר הטבעי, הרך והחם ואת הערך התרבותי של אוביקט המאפשר השתהות. הפרויקט מתמקד בתהליך ובמשמעות הרגשית של אותה אינטראקציה בין אדם למכונה. מטרת הפרויקט, היא להחזיר את העשייה האנושית הפיזית במקום הכי אינטימי וראשוני של העיסוק באוכל במטבח הביתי העכשווי בעזרת טכנולוגיות מתקדמות במינונים שונים" אומרת שם טוב.

עמליה שם טוב, Roots
עמליה שם טוב, Roots (צילום נמרוד סאונדרס)

שם טוב הגיעה להציג ב Ventura Future לאחר שלפני כמה חודשים פנתה אליה אחת האוצרות והמנהלות של הפרויקט בעקבות פרסומים שונים של פרויקט הגמר שלה באתרי עיצוב בינלאומיים. "היא כתבה שהם מאוד אוהבים את הפרויקט ורוצים אותו שם והמליצה לי בחום למלא אפליקציה בקול קורא של התערוכה" אומרת שם טוב "לאחר שהתקבלתי, בחרתי להציג בחלל המשותף של התצוגה".

מעבדת הבשר, שחר ליבנה
מעבדת הבשר, שחר ליבנה (צילום Alan Bloom)

עוד מציגה ליבנה את פרויקט המחקר הספקולטיבי החומרי המדובר שלה 'מטמורפיזם' (בעברית התמרה), הכולל כלי כרייה מברונזה וכן אובייקטים פיסוליים שימושיים וסאמפלים של חומר/סלע אותו היא מכנה ליטופלסט (Lithoplast) – חומר המדמה את תהליך ההיברדיזציה שחוקרים מעריכים שיקרה לפסולת וזיהום פלסטיק בתהליכים גיאולוגיים בעתיד. "אני מאמינה שלכל חומר יש רכיבים שהם מעבר לפיזיים, כמו ההיסטוריה שלו, ההקשר התרבותי, הריגשי, הכלכלי ועוד ועוד אומרת ליבנה "ממקום של ביקורת על עולם עיצוב החומר, הבנתי שיש חלל גדול בדרך שבא מעצבים ניגשים לחומר שכן בדרך כלל, החומר מגיע בשלב האחרון של תהליך העיצוב או שהמחקר סביבו נשאר על פני השטח ולא כולל בתוכו הסתכלות רחבה בסקאלות שונות".

מתוך ליטופלסט, שחר ליבנה
מתוך ליטופלסט, שחר ליבנה (צילום Alan Boom)

אולי יעניין אותך גם...