Radisson Blue Royal
Radisson Blue Royal (Joachim Wichmann)

מחדשים את יאקובסן: כשביצה, ברבור וטיפה נפגשים

האדריכל והמעצב הדני ארנה יאקובסן זוכה לכבוד כשמלון שתכנן ועיצב בקופנהאגן לפני שישים שנה מתעדכן ומתאים את עצמו לעידן המודרני

לא בכל יום מזדמן למשרד אדריכלים צעיר ולא ממש מוכר בסצנה הבינלאומית, לחדש יצירה של מי שכבר הפך לאייקון סקנדינבי בהיסטוריה העשירה של העיצוב. הטוב הזה קרה למשרד Space Copenhagen כשנקרא לשחזר ולשדרג את המבנה והריהוט המקוריים במלון שתכנן ועיצב במקור האדריכל והמעצב הדני הידוע, ארנה יאקובסן.

ממש בימים אלה, מסתיימות העבודות במלון האיקוני שיקרא מעתה Radisson Blue Royal ויושלם בקופנהאגן באביב 2018. המלון, שתוכנן עבור חברת התעופה הדנית SAS והושלם לפני כשישים שנה, נחשב גם לגורד השחקים הראשון בעיר הבירה ולדוגמה מוצלחת למדיי המזוהה עם סגנון האדריכלות הדני המודרניסטי.

"המטרה שעמדה לנגד עיננו הייתה להחיות את המלון כך שיתאים לדורות חדשים של משתמשים"

Radisson Blue Royal
Radisson Blue Royal (Joachim Wichmann)

במהלך השנים, הפך המלון למזוהה עם יאקובסן שהיה אחראי על כל פרט בעיצוב בו, החל באדריכלות המבנה דרך הריהוט ועד הפרטים הקטנים ביותר כמו הסכו"ם שבו השתמשו האורחים במה ששימש כחדר אוכל. צמד האדריכלים, Signe Bindslev Henriksen ו Peter Bundgaard Rützou, שלקחו על עצמם להתאים את יצירתו של יאקובסן לעידן הנוכחי, אמנם הקנו למלון פן מודרני חדשני אך שמרו בכל כוחם על כבודו של התכנון והמתכנן המקורי. "המלון נחשב לנקודת ציון מוערכת ברחבי העולם וככזו התכלית שלנו הייתה לשמר את אופייה יוצא הדפן מחד מבלי שנהפוך אותה למוזיאון מאידך" אמרו השניים "המטרה שעמדה לנגד עיננו הייתה להחיות את המלון כך שיתאים לדורות חדשים של משתמשים" הוסיפו.

Radisson Blue Royal
Radisson Blue Royal (Joachim Wichmann)

למעשה, שלא כמו שנהוג פעמים רבות בקרב אנשי מקצוע מלאי אגו או פשוט אגואיסטים, לא מיהרו המתכננים החדשים להיפטר מהקיים כדי להביא חדש על פניו. רבים מהרהיטים שכבר היו במלון, חודשו לטובת עיצוב הפנים המעודכן ובהם כיסא הביצה המזוהה כל כך עם יאקובסן וכמוהו גם כיסא הברבור וכיסא הטיפה שאפיינו את המלון מיסודו. בעידן שבו פשוט וקל לפזול לכיוון של רפליקות זולות, ביקש הסטודיו לדבוק ככל יכולתו במקור ועבד בצמוד ליצרני הרהיטים אליהם חבר יאקובסן בזמנו במטרה לעדכן אותם כך שיתאימו לעידן הנוכחי.

ובכל זאת, כדי לייצר קריצה ותוספת עניין, את חלק מהרהיטים דאגו במפתיע לרפד מחדש בבדים שעיצב דווקא מעצב אופנת העל ראף סימונס, מי שמונה לפני כשנתיים לשמש כמעצב הראשי של קלווין קליין.

Radisson Blue Royal
Radisson Blue Royal (Joachim Wichmann)

עוד כדי לשמור על אופיו של המלון אך בכל זאת להתאימו לאירוח מודרני, יצרו האדריכלים בכניסה חלל פתוח המדגיש את דלפק הקבלה ויוצר אזורים רחבים למנוחה ועבודה. כך נוצרה גם זרימה נעימה בין החוץ לבין הבר והמסעדה בפנים המזמינה גם את תושבי העיר ותייריה להיכנס פנימה ולא רק את אורחי המלון. גרם מדרגות תלוי, שנחשב לאחת האטרקציות הידועות במלון המקורי, שוחזר כך שישמור על תפארתו לעוד שנים ארוכות.

בחדרי האורחים, כמו גם בחללים הציבוריים של המלון, טרחו צמד האדריכלים לשמר ככל יכולתם את האווירה הייחודית והמוכרת תוך שימוש בחומרים המקוריים בשילוב חומרים וטכנולוגיות חדשים.

Radisson Blue Royal
Radisson Blue Royal (Joachim Wichmann)

אולי יעניין אותך גם...