במת האירוויזיון בתל אביב (הדמיה פלוריאן וידר. EBU)

"זו יצירת מופת לוגיסטית" אמר ל LEGIT מעצב הבמה שתיחשף הערב

"אני מאמין שזה יהיה מופע האירוויזיון הטוב בהיסטוריה. זו לא רק הבמה שמייצרת מופע טוב אלא גם אנשי ההפקה" אמר על תל אביב פלוריאן וידר, מי שהתראיין בבלעדיות ל LEGIT, מי שנחשב לאוהד מושבע של ישראל ומי שעיצב את במת האירוויזיון זו הפעם השישית

קירות מסך מסתובבים

במת האירוויזיון מוכנה ומזומנה להיום בערב. אם רק רציתם לדעת, הנה כמה פרטים ומספרים חשובים על תכנונה ועיצובה: שטחה של הבמה הוא 250 מטר מרובע. צורתה היא צורת יהלום והיא כוללת רצפת לד מרכזית ברזולוציה גבוהה. אחורי הבמה עשוי קיר המורכב מ 12 מסכים זזים העומדים על מסילה ומתפקדים כיחידות מופרדות ברוחב כולל של 36 מטרים ובגובה 12 מטרים. המסכים יכולים להפתח ולהסתובב ב 360 מעלות. האולם יכיל כ 7,500 צופים והוא כולל אזור עמידה בקדמת הבמה המיועד לאוהדים השרופים.

הבמה (צילום Andres Putting. EBU)
והאולם (צילום Andres Putting. EBU)

הבמה מחוברת, בכל אחד מצדיה, לשני מסלולי הליכה (ריצה, ריקוד) באורך 25 מטרים כל אחד, אליהם ניתן להגיע ישירות מהבמה דרך שני גשרי ברזל ברוחב שני מטרים ובאורך 12 מטרים.

המסלול בקדמת הבמה (צילום Andres Putting. EBU)

הוא משלנו

מי שאחראי על כל זה, ושכבר מזמן חזר להתעסק בענייניו, הוא פלוריאן וידר (Florian Wieder), מעצב וותיק ממוצא גרמני-יהודי שכבר התנסה חמש פעמים בתכנונן של במות אירוויזיון, בהן זו בדיסלדורף (2011), זו בבאקו (2012), זו בוינה (2015), זו בקייב (2017) וזו בליסבון (2018). וידר, בן החמישים, נחשב לאחד ממעצבי הבמה המובילים להפקות טלוויזיה גדולות כמו אלו של פרסי MTV וגוט טאלנט בארה"ב ובריטניה וכן עבור מופעים כמו כאלה ביונסה, ג'ניפר לופז ויו טו.

"ישראל היא בשבילי כמו בית" אמר פלוריאן וידר בבלעדיות ל LEGIT "אני מכיר את האספקטים התרבותיים שלה ואוהב מאו את תושביה ולא רק בגלל השורשים היהודיים שלי".

באקו 2012 (הדמיה פלוריאן וידר. EBU)
וינה 2015 (הדמיה פלוריאן וידר. EBU)

בראיון שהעניק ל LEGIT אמר פלוריאן וידר שמן הסתם הוא כבר מכיר את האירוע לא רע בכלל. "הרבה דברים יכולים להתפקשש אם הבמה לא עובדת כראוי" אמר וידר "מדובר ביצירת מופת לוגיסטית כי למעשה יש לאנשי ההפקה ארבעים שניות בלבד להכין את הבמה בין שיר אחד לזה שאחריו.

זו גם הסיבה ששתי רמפות נפרדות שולבו בעיצוב. הדבר החשוב הנוסף, הוא שהבמה צריכה להצטלם נפלא מכל הזוויות וכן לעבוד כראוי הן עבור הצופים באולם והן עבור אלו בבית. ניסיתי גם למצוא דרך שבאמצעותה המצלמות יתפסו את אווירת המסיבה באולם באפן הטוב והנכון ביותר. זו הסיבה גם שהבמה לא באמת גדולה ושבגללה כל מדינה יכולה להעלות עד שישה אנשים בלבד. אני לא רוצה שהם יראו אבודים בחלל".

אווירת קרנבל (הדמיה פלוריאן וידר. EBU)

במה ברמה

איזה בריף קבלת בהקשר של עיצוב הבמה?

"הדרישה היחידה שקבלתי זה שהבמה תייצג את ישראל. היו לי שני רעיונות: האחד, מסר חבוי ואבסטרקטי. אבל לא רציתי, בכל זאת, לייצר קונספט שאף אחד לא יבין. במיוחד כשמדובר במי שאינו בקיא בתרבות ובהיסטוריה של ישראל. כולם מכירים את מגן הדויד, כך שהיה יחסית קל למצוא סמל ושפת עיצוב המקושרים לישראל. המסר החבוי, לעומת זה, הם 12 מסכי הענק המסמלים את 12 השבטים". 

מה מיוחד / חדש בבמה של השנה?

"ניסיתי להקנות לנציגי המדינות כמה שיותר גמישות ליצירת מופע יצירתי וקונספטואלי. מחד, חשוב לייצר ייחודיות במופעי כזה. מאידך, רציתי ליצור משהו שיוכל לשנות טוטאלית את המראה שלו. במופע כזה, הגיוון הוא קריטי. הבמה יכולה להיות גם אינטימית וגם לתת שואו ענק. בנוסף, יש מספיק מקום ותמיכה לוגיסטית לשימוש בפרופס ממש גדולים. רציתי מראה נקי שיכול לשאת עליו אפקטים מסוגים שונים. משהו שנראה כמו פסל בתוך החדר. משהו שיש לו אפקט של וואו".

מקבץ של משולשים (Andres Putting. EBU)

הישג ברמה בינלאומית

האם היו למארגנים בישראל בקשות מיוחדות?

"כן. הגדולה ביותר הייתה למצוא את האיזון המתאים בין הקהל והבמה במונחים של פרופורציות. האולם יחסית ארוך וצר והם רצו שכמה שיותר קהל ייראה בצילומים. הייתי צריך לקחת את זה בחשבון ורציתי גם לוודא שכל אדם, מכל מקום באולם, יראה את הבמה באפן מיטבי". 

בנוסף לזה, דאג וידר כאמור לרצפת וקירות לד שמאפשרים העמדות שירים שונות לחלוטין זו מזו באמצעות סצנות, דימויים וסרטוני וידאו. עם זה, ציין שצריך היה לקחת בחשבון את האולם הקטן יחסית ואת צורתו המלבנית. "יש הרבה שורות של צופים אבל בהחלט ניתן לראות מצוין את כל המופע גם מהאזורים הרחוקים יותר" ציין.

מסכי לד (צילום EBU)
והמון שורות (צילום פלוריאן וידר. EBU)

תל אביב היא עיר ללא הפסקה. איך זה יבוא לידי ביטוי על הבמה?

"אני מאמין שזה יהיה מופע האירוויזיון הטוב בהיסטוריה. זו לא רק הבמה שמייצרת מופע טוב אלא גם אנשי ההפקה והיצירה הטובים בתעשייה שהתקבצו יחד על ידי תאגיד השידור 'כאן'. יש סיבה לכך שהאנשים המצליחים בברודווי והוליווד יהודים. יש לנו את נושא הבידור בגנים ובדם ואנחנו יודעים לייצר מופעים נהדרים. דבר אחד בטוח – האנשים שעבדו בישראל על ההפקה הזו יכולים להיות מאוד מאוד גאים בעצמם על ההישג שהשיגו שנמצא ברמה העולמית הגבוהה ביותר".

אולי יעניין אותך גם...