מקל ההליכהEnea (Shiro Studio/ Andrea Morgante)

מגמות השנה: איך עיצוב לאוכלוסייה מסוימת יכול לסייע לכלל?

מה מצפה לנו בשנה החדשה? סדרת כתבות שסוקרת את המגמות לשנת 2023 בעולם העיצוב ופעם, עיצוב מכליל

בימים אלו, כשהמדינה סוערת ושיח השיוון והאפליה נמצא בכותרות, אנחנו רוצים להאיר אור זרקור על אותם המוצרים שמקיפים אותנו ומעוצבים למשתמש הממוצע, כשהמספרים הסטטיסטיים מרחיקים אנשים רבים ומונעים מהם להנות מאותם המוצרים. אנשים עם מוגבלויות מונים כ-15 אחוזים מאוכלוסיות העולם ועיצוב ייעודי להם יכול לסייע גם לכלל. בשנים האחרונות ניכרת המגמה של עיצוב מכליל, יותר ויותר מותגים פונים למשתמשי קצה, נותנים מענה לקבוצות אוכלוסייה שונות וכך מתאימים את עיצוביהם לכלל האוכלוסייה ומנגישים את מוצריהם לכל. סטודיו לעיצוב 'שירו' מוביל מגוון רחב של פרויקטים בתחומי הארכיטקטורה, אמנות, עיצוב מוצר ומיצבים זמניים ובמסגרת זו, תכנן מספר מוצרים שעונים בדיוק על ההגדרה של עיצוב מכליל. בראש הסטודיו הלונדוני עומד האדריכל והמעצב אנדראה מורגנטה (Andrea Morgante), ששיתף אותנו בתהליכי העבודה והאג'נדה של הסטודיו בניהולו.

 

איך המגמה המדוברת באה לידי ביטוי בעבודות שלך?

"בינתחומיות היא אולי התכונה המוכרת ביותר עם העבודה שלי, שמתפרשת מעיצוב אביזרים לבישים לבניינים; עד היום המוצר הקטן ביותר שלי הוא שעון יד שעוצב עבור חברת 'אלסי' והגדול ביותר הוא מוזיאון 'אנזו פרארי' במודנה, איטליה". מסביר מורגנטה. "אני מתעניין בטוהר העיצוב, באסתטיקה עכשווית ללא פשרות ומודעות לחומרים לצד קיימות והכלה. הגישה מבטיחה שכל החלטה, כל מחווה הכי קטנה וכל היבט של תהליך העיצוב יהיו ממוקדים במשתמש, מנבאים כיצד המשתמש יתממשק, ידבר ויתקשר עם המוצר או הסביבה. אני מונע כל הזמן על ידי משוב, בוחן כיצד אובייקט או מוצר יכולים להעלות את החוויה ברמה רב חושית, במיוחד בהיבט המישוש. כאשר עוסקים בעיצוב מכליל, מותחים עוד יותר את גבולות הגישה הזו, שכן יש להקפיד על מחקר וחיזוי כיצד העיצוב יקל על הצרכים הספציפיים של כל משתמש, תוך שמירה על שפת העיצוב הכוללת רלוונטית ומכובדת".

"עיצוב טוב ומכיל" (Shiro Studio/ Andrea Morgante)
מסטגמתי לעכשווי (Shiro Studio/ Andrea Morgante)

הגישה עליה מדבר מורגנטה באה לידי ביטוי במקל ההליכה Enea. פרויקט שהחל כמחקר אישי, התפתח וזכה להכרה מכובדת. הוא מזמין את המשתמשים ליצור קשר רגשי איתו, הופך את המוצר הסטיגמתי מביטוי מגבלה למוצר פונקציונלי עכשווי שאפשר להתגאות בו. זהו מקל ההליכה הראשון בהדפסה תלת ממדית ועיצובו החדשני מאפשר לו לעמוד על הרצפה ללא תמיכה, מעניק חופש פעולה למשתמש מבלי לדאוג שחלילה ייפול ויצטרך להתכופף ולהרימו, תרחיש שעלול להיות בעייתי מאוד לאותם הקשישים או בעלי המוגבלות שמשתמש בו. גם הידית מציעה נוחות ואחיזה מרבית, הפחיתה עומס. מבנה המקל בעל נקבוביות פנימיות מה ששומר על משקלו הקל לנשיאה. "תמיד הוקסמתי לפתח עיצוב רפואי. במשך שנים רבות תוך כדי לימודי אדריכלות, התנדבתי כטכנאי רפואי אמבולנס חירום. חוויה זו חשפה אותי ליופי הפונקציונלי של מכשירים רבים על סיפון אמבולנסים. מאז אותם זמנים תמיד חיפשתי הזדמנויות לשפר את חוויית המשתמש של עזרי בריאות באמצעות עיצוב מיינדפול".

 

מוצר נוסף מבית הסטודיו המצליח, אוסף אביזרים לחדר האמבטיה שמסייעים למשתמשים הסובלים מדלקות פרקים. לסובלים ממנה הכניסה והיציאה מהאמבטיה עלול להוות אתגר רציני. המוצר שהסטודיו תכנן הוא מוצר ארגונומי שמשפר את איכות החיים של אותם האנשים, מקנה להם ביטחון ונוחות ובו בזמן שומר על מראה עדכני, אלגנטי ובעיקר דיסקרטי, כזה שהיית רוצה להכניס הביתה מבלי אפילו להיות מודע ליתרונותיו הגדולים.

חדר אמבטיה נגיש (Shiro Studio/ Andrea Morgante)
עיצוב מכליל (Shiro Studio/ Andrea Morgante)

מה עומד מאחורי ההחלטה לעצב לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים? האם אתה מאמין שיש השפעה על כלל הצרכנים כשהם נחשפים לפרויקטים כאלה?

"עיצוב מוצר הוא לעתים קרובות מדי הפניה עצמית ולא מודעת לצרכי המשתמש הספציפיים. בכל שנה מעוצבים מאות כיסאות וספות חדשים, הגודשים שוק רווי, ובכל זאת מושקע מעט מאוד מאמץ בפיתוח והעלאת העיצוב של מוצרים כוללים. מה שנקרא 'עיצוב בריאות' נראה לרוב פונקציונלי מדי ולא מעודן, וחושף בצורה לא נעימה את מצבו הרפואי של המשתמש. עיצוב טוב ומכיל צריך לטפל ולשפר מצבים רפואיים ספציפיים או ניידות, תוך שהוא מגלם שפה ויזואלית עכשווית, מכובדת ומושכת עד כדי כך שאסור להבחין ממוצר עיצוב רחוב גבוה".

 

בסוף, זה תלוי בנו; המעצבים, המותגים, מקבלי ההחלטות, לשאול את עצמנו מי נהנה מהבחירות שאנחנו עושים ומי נשאר בחוץ. איך אנחנו משפרים את איכות החיים של האוכלוסיות השונות עם אותן אמות המידה שאנחנו נוקטים בעיצובים אחרים, מאפשרים להם להנות ממוצרים פונקציונאליים ואסתטיים, כאלה שיקרצו וישרתו את כלל המשתמשים.

 

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...