באדיבות nendo

מי האמן ששבר את היצירות של סטודיו ננדו?

'Brake to make' הוא הפרויקט המפתיע של אוקי סאטו (ננדו) ודניאל ארשם בשבוע העיצוב במילאנו

בין המיצבים השווים במילאנו החודש, שיתוף פעולה אחד הפגיש שני אמנים ענקיים בסדרה מלאת מקוריות והומור. ביוזמתה של גלריית פרידמן בנדה הניו יורקית, האמן האמריקאי דניאל ארשם איחד כוחות עם סטודיו ננדו היפני בהובלתו של אוקי סאטו. הרעיון פשוט, סטודיו ננדו מייצרים צורה ללא ייעודי מסוים, שעוברת לתמרון בידיו של ארשם ויוצר דבר מה חדש. ארשם, שמזוהה עם עבודותיו הנוגעות ב'ארכאולוגיה בדיונית' יוצר עבודות פיסוליו רב תחומיות מרבה לעשות מניפולצוית בחפצים כדי להשיג אפקט של פגום, מיושן או מעוות. מחוות פשוטות פרדוקסליות שמערערות את הצופה. בין שיתופי הפעולה האחרונים שלו קונספט לחברת פורשה, עיצוב למרחב המטווארס לצד מעצבים מוכשרים אחרים כמו אנדרס רזינגר ואפילו הציג בשבוע האופנה האחרון בפריז עם יצירות לבושות. בפרויקט הנוכחי, ארשם מכניס הרס לצד שובבות ביצירה ומעניק פונקציה לאובייקטים הארכיטיפים של ננדו, יחד, נוצרת קולקציה מרשימה חדשה; צורת מיכל כאמבטיה קיבלה את ייעודה החדש כמושב זוגי, ספסל וגם שולחן קונסולה מרכיבים את הסדרה המופלאה. שוחחנו עם סאטו לשמוע ממקור ראשון על שיתוף הפעולה המסקרן הזה.

 

איך הכל התחיל?

"את הרעיון לפרויקט הגה מארק בנדה, המייסד והבעלים של גלריית פרידמן בנדה, שלשנינו יש קשר הדוק איתה. הרעיון נולד בשנת 2018, לפני מגפת הקורונה, אחרי ששנינו ביקרנו זה בסטודיו של זה וניהלנו דיאלוג. לאחר שהחלטנו על הקונספט, ערכנו מספר סבבי מחקר בכל סטודיו לגבי החומרים ושיטות הייצור וקיימנו סדרה של פגישות מקוונות כדי לעבוד על התהליך".

באדיבות nendo
באדיבות nendo

ספר לנו על המיצב בשבוע העיצוב, מה האג'נדה מאחוריו, מה רציתם להעביר לקהל?

"בעוד שעיצוב נתפס כאמצעי לפתרון בעיות חברתיות שונות והציפיות מהחברה עולות, לפעמים אנחנו מתייחסים לעיצוב ברצינות רבה מדי. זה כשלעצמו חשוב מאוד, אבל אשמח אם זה יוכל לשמש הזדמנות להזכיר לנו מעט את הערך המקורי והחשוב של 'הנאה' צרופה דרך עיצוב".

 

מה היו תגובות המבקרים עד כה?

"ננדו ערכו תערוכות שונות במהלך 20 השנים האחרונות, אבל אני לא זוכר מקום שבו מבקרים צחקו כל כך בעבר!".

באדיבות nendo
באדיבות nendo

איך עבד השילוב בינך לדניאל ארשם? מה היו הנקודות השונות והמקשרות בינכם ובעבודתכם?

"'ארכיאולוגיה בדיונית' היא כבר זמן רב נושא מובהק של עבודתו של דניאל ארשם, בה חפצי יומיום עכשוויים 'שבורים' חלקית ליצירת מראה שנראה כאילו נחפר מהאדמה. מצד שני, אומנות יפנית מסורתית, המודגמת על ידי ארכיטקטורת עץ המשתמשת בטכניקות נגרות כמו קומיטי או קומיקו. דלי שניתן לפרק ולהרכיב מחדש פעמים רבות על ידי הסרת חישוקים, מעריכים את הרעיון של יצירת משהו שהוא שביר אך עמיד. הרעיון של הנדסה מחדש מתהליך שבירה באומנות הוא אחד המוטיבים התמטיים של ננדו. קולקציית הרהיטים הנובעת משיתוף הפעולה בין אומן יוצר ב'שבירה' לבין מעצב יוצר מתוך מודעות ל-'להיות שבור' עשוי להיות תוצר של נקודות מבט מצטלבות של אמן המבטא אובייקטים עכשוויים כאילו היו מ'העבר' ומעצב שחוזה חפצים עכשוויים תוך ציפייה לעתיד".

 

לפרויקטים מסקרנים נוספים משבוע העיצוב האיטלקי, המשיכו לעקוב.

באדיבות nendo

אולי יעניין אותך גם...