מימין: קינגס קרוס ופדינגטון
מימין: קינגס קרוס ופדינגטון (צילום יחצ)

לונדון כן מחכה לכם: פריוויו לפסטיבל העיצוב המשתלט על העיר

אינספור תערוכות, מיצבים, סיורים, סדנאות, הרצאות, אירועים, פעילויות וגם מעצבים ישראלים מחכים לחובבי העיצוב בחגיגה אורבנית מגוונת שתנעל בעוד עשרה ימים

שני אירועי עיצוב מתקיימים החודש במקביל בלונדון. האחד, שבוע העיצוב, שיפתח בשבת הקרובה ויתקיים בין התאריכים 15-23/9, והשני, הביאנלה לעיצוב שכבר נפתחה בתחילת החודש. בעוד הביאנלה מתרחשת זו הפעם השנייה ומוצגת באפן מרוכז ב Somerset House שבמרכז לונדון, שבוע העיצוב מתקיים באפן רציף מאז שנת 2003 וכולל מאות אירועים ברחבי העיר ורובעיה. בעוד שהביאנלה נצמדת לתמה מסוימת שהוגדרה מראש, הרי ששבוע העיצוב כולל תערוכות, מיצבים, שיחי גלריה, סיורים ופעילויות לרב. שני האירועים לוקחים חלק באירועי פסטיבל העיצוב הבריטי השנתי ויחד יוצרים חוויה וחגיגה גדולה של עיצוב על סוגיו.

לונדון כבירת עיצוב

מטרתו של פסטיבל העיצוב היא לחגוג ולקדם את לונדון כבירת עיצוב בינלאומית במשך חודש ימים ולהפוך את העיר לאולם תצוגה אחד גדול הכולל תערוכות, מיצבים, סדנאות, ימי עיון, סיורים ואירועי עיצוב מרגשים מסוגים שונים. כפסטיבל הנחשב לאחד הגדולים והחשובים בתחומו, מעידים עליו קברניטיו שבספטמבר של השנה שעברה הגיע לחגיגות מספר שיא של 450,000 מבקרים מ 75 מדינות ו כ 175,000 ביקורים נרשמו במוזיאון ויקטוריה ואלברט. רבים מהמבקרים הם אנשי מקצוע העוסקים בעיצוב וקמעונאות, כמו גם אדריכלים, מעצבים, חובבים ומתעניינים בתחום.

חגיגה אורבאנית

במסגרת הפסטיבל, שבוע העיצוב בנוי משלוש תערוכות מרכזיות, מסחריות באופיין, ועוד כמה מאות אירועים ותערוכות המוקמים על ידי מאות מארגנים מכל טווח קשת העיצוב ונפרסים על פני העיר כולה. עם כל זה, הפסטיבל הוא לא רק אירוע מסחרי אלא אירוע תרבותי לכל דבר שבו שיחות וסמינרים, השקות מוצרים, קוקטילים, קבלות פנים, מסיבות והשקות פרטיות.

במרכז הפסטיבל, וכחלק מאירועי הדגל שלו, עומדים ה Landmark Projects שהינם מיצבי ענק, המוזמנים ומיוצרים על ידי אדריכלים, מעצבים ואמנים מוכרים ופזורים במרחבים הציבוריים המוכרים והאהובים בעיר. חלק מהמיצבים הם גם כאלה שהוזמנו מכישרונות צעירים במטרה ליצור תמהיל מעניין העוסק במיקומים, נושאים וחומרים מגוונים. מאז שנת 2007, במהלך השנים וגם הפעם, הוצבו המיצבים בנקודות מפתח בעיר שבהן מוזיאון ויקטוריה ואלברט, המוזיאון הלאומי, רובע סאות' בנק, קתדרלת סנט פול וכיכר טרפלגר.

מיצב בעיר
מיצב בעיר (ביצוע והדמיה Waugh Thistleton Architects)
מיצב בעיר, alphabet
מיצב בעיר, alphabet (עבודה של סטודיו לעיצוב גרפי Kellenberger-White)

עוד במהלך הפסטיבל, אחד עשר רובעי עיצוב יהיו זמינים למבקרים כשחמישה רובעים מתוכם הם חדשים. הרובעים מהווים כמו מיקרו קוסמוס של מקבצי אירועים המצויים במרחקי הליכה קצרים זה מזה, ומאפשרים למבקרים ליהנות מעוד 400 אירועים הפזורים ברחבי העיר. בין הרובעים, ניתן לטייל באזור בנקסייד שמדרום לתמזה, אזור ברומפטון, אזור קלרקנוול, מייפייר היוקרתית, ריג'נט סטריט, מערב קנזינגטון ובויקטוריה.

בכיוון השעון: רחוב ריג'נט, מרילבון, ויקטוריה, בנקסייד
בכיוון השעון: רחוב ריג'נט, מרילבון, ויקטוריה, בנקסייד (צילום יחצ)

בנוסף לרובעי העיצוב, אזורים קטנים יותר המרכזים בתוכם יעדים הקשורים בעיצוב, יחגגו גם את הפסטיבל ובכך יכסו כמעט את כל העיר כולה ברשת של קהילות ואירועי עיצוב ויצירה. בין האזורים הללו, קינגס קרוס ופדינגטון.

קינגס קרוס למשל כוללת סצנה מרתקת של אדריכלות, תרבות ומסעדות. העבר התעשייתי של האזור השפיע על מראהו היום המשלב בתוכו פארקים, גינות וכיכרות שסביבם יוצגו עבודות סטודנטים בוגרי בית הספר לאמנות סנט מרטין, גלריית קונספט שעוצבה על ידי הסטודיו הישראלי רואו-אדג'ס, תערוכה שהנושא שלה מיחזור פלסטיק ותצוגת חדשנות דיגיטלית בחנות הדגל החדשה של מעצב העל טום דיקסון.

פדינגטון הנושקת למים, נחשבת לאחד המרכזים החדשים של לונדון בכל הנוגע לקולינריה וטכנולוגיה. ככזו, היא מהווה השראה ליצירות אמנות הפזורות ברחביה כמו גם לאירועי תרבות מרתקים. תחנות מעניינות יהיו תערוכת צילום של הקולג' המלכותי לאמנות, מיצב חדשני שיוצב ברחוב קינגדום, המעצב עדו גריני שציג גם הוא מיצב לאורך התעלה, בתים פתוחים, סדנאות צבע, סיורים מודרכים ועוד.

מימין קינגס קרוס ופדינגטון
מימין קינגס קרוס ופדינגטון (צילום יחצ)

עוד תתקיים במהלך שבוע העיצוב תכנית עשירה ומגוונת של הרצאות, סיורים, סדנאות ואירועים מיוחדים. בין היתר, יתקיים פורום עיצוב גלובלי שיעסוק השנה בנושאים שונים בהם במשבר הדיור. אדריכל פטר ברבר (Peter Barber), הוגה ההצעה השאפתנית 'עיר מאה המיילים', ישמש כמרצה מפתח כשידבר על תכניתו להקיף את העיר לונדון בטבעות מגורים ברי השגה.

שיתוף פעולה ייחודי יתקיים גם בין מוזיאון ויקטוריה ואלברט, מהמוזיאונים המובילים בעולם לאמנות ועיצוב, לבין הפסטיבל. מסתבר, שזוהי כבר מסורת הממלאת את המוזיאון מדי ספטמבר במיצבי עיצוב יצירתיים וייחודיים, גדולים וקטנים, מורכבים יותר ופחות ומפוארים יותר ופחות המהווים ניגודיות מרתקת בין עיצוב מודרני ואוסף המוזיאון. השנה, לרגל חגיגות העשור לשיתוף הפעולה, ישמש המוזיאון כמוקד המרכזי הרשמי של הפסטיבל.

מיצב שדה בצליה, ויקטוריה ואלברט
מיצב שדה בצליה, ויקטוריה ואלברט (הדמיית האמן Henrik Vibskov)

במסגרת הפסטיבל, יוענקו כמדי שנה, ארבע מדליות לארבע דמויות מובילות מתחומי עיצוב שונים. השנה יזכו במדליות ויציגו במוזיאון ויקטוריה ואלברט את הישגיהם: האדריכלית, מעצבת וחוקרת הפרופ' נרי אוקסמן, מעצב האופנה חוסיין שאלאיין, מעצבת אופנת הגברים גרייס ווילס בונר והאדריכלית הצ'כית המבוססת בלונדון אווה ג'יריקנה. זוכים קודמים הם זאהה חדיד, ריצ'רד רוג'רס, פול סמית', בתאן לורה ווד ואחרים.

זוכת מדליה, נרי אוקסמן
זוכת מדליה, נרי אוקסמן (צילום יחצ)
זוכה מדליה, חוסיין שאלאיין
זוכה מדליה, חוסיין שאלאיין (צילום יחצ)

שלושת הגדולים

שלוש התערוכות המסחריות יותר מהוות שלוש נקודות מפתח בשבוע העיצוב. הראשונה, ומבין המסורתיות בפסטיבל, היא '100% עיצוב' (100% Design) המתקיימת במערב קנזינגטון. זו התערוכה המסחרית מבין כולן שתכיל יוזמות חדשות, מיצבים, שיתופי פעולה ובעיקר תצוגות עיצוב מסחריות של כ 400 מותגים בינלאומיים שיציגו את המוצרים הטרנדיים והעדכניים בתחום עיצוב הפנים. עוד, יתקיימו במסגרת התערוכה, הרצאות ודיונים בהם ישתתפו אנשי תעשייה שונים ותוצג תערוכת '100% עתיד', בה יציגו עשרים מעצבים צעירים פרויקטים בועטים המבוססים על עתיד המגורים בערים.

מתוך 100% עיצוב
מתוך 100% עיצוב (צילום יחצ)

תערוכת Designjunction מקשרת בין מותגים בינלאומיים ידועים לבין אדריכלים, מעצבי פנים וקניינים. השנה תמקם התערוכה בסאות' בנק, האזור המושך אליו לא פחות מ 25 מיליון מבקרים בשנה. התערוכה תתפשט לאזורים נוספים בהם יוצגו מותגים בינלאומיים כמו גם חנויות פופ אפ בהן יוצגו רהיטים, אביזרי נוי, תאורה וכלי בית. עוד יוצגו סדרת מיצבי רחוב ומיני אירועים מסקרנים.

מתוך designjunction
מתוך designjunction (צילום יחצ)

בתערוכת London Design Fair, הנחשבת לגלובלית מכולן, יתערבבו אלה עם אלה קניינים, אדריכלים, מעצבי פנים, אנשי מדיה, מעצבים וקהל רחב לחוות את המילה האחרונה בתחום. ריהוט, תאורה, טקסטיל, חומרים ומיצבים קונספטואליים יגיעו מרחבי העולם ויתחברו יחד לכדי תצוגת ענק. השנה, יוקמו עשרה ביתנים ייעודיים של מדינות מרחבי העולם שבהן שוודיה, האיים הבלאריים, איטליה, פינלנד, קוריאה ויפן. עוד יוצג גם הפלסטיק הממוחזר כ'חומר השנה' וביתן לאומנות הבריטית.

מתוך London Design Fair
מתוך London Design Fair (צילום יחצ)

שתי תערוכות נוספות הן תערוכת 'דקורקס' לעיצוב, אמנות ואומנות בריטיים יוקרתיים שתתקיים בפארק סיון תחת הכותרת 'קנווס נקי' שיאפשר למשתתפים לחקור איך חלל ריק עשוי לחגוג התחלות חדשות. גם כאן יציגו 400 מותגים מתחום הפנים, הריהוט והתאורה כמו גם מותגי טקסטיל למיניהם. במסגרת התערוכה, תתקיים גם תצוגת 'מסורת עתידית' בה יציגו מיטב הכישורים הבריטיים הצעירים עבודות אומנות שהוכנו במיוחד.

דלפק שמפניה, מתוך דקורקס
דלפק שמפניה, מתוך דקורקס (צילום יחצ)

כמו כן, תוצג תערוכת Focus/18 המוקדשת בעיקר להשראה בתחום עיצוב הפנים בעיקר באמצעות הבאת רעיונות לכדי מימוש ויזואלי. החיוניות של הצבע, כשפה בינלאומית בעיצוב, נחגגת השנה באמצעות 'מסע של צבע' – מיצב שהוזמן במיוחד מהאמן הבינלאומי מוריץ וולדמאייר שיעסוק בתאורה, צבע ותנועה. בין היתר, יוצגו בתערוכה גם למעלה מ 600 מותגים בינלאומיים וכן יגיעו מובילי טעם ומעצבים מוכרים שיחלקו את רעיונותיהם בסדרה מרתקת של שיחות.

מיצב מתוך Focus 18
מיצב מתוך Focus 18 (צילום יחצ)
מתוך תערוכת Focus 18
מתוך תערוכת Focus 18 (צילום יחצ)

ארבעים מדינות במקום אחד

הביאנלה לעיצוב של לונדון, הנערכת זו הפעם השנייה, לאחר פתיחה מוצלחת בשנת 2016, נפתחה לפני כעשרה ימים ותנעל בעוד עשרה ימים, ב 23 לחודש. למרות שהיא אינה אירוע וותיק, נחשבת כבר הביאנלה, המתקיימת ב Somerset House שבמרכז לונדון, לאירוע בינלאומי יוקרתי. אירוע הביאנלה מהווה מעבדת רעיונות וחוגג את כוחו של העיצוב האוניברסלי ובוחן את תפקידו בעתיד של כולנו. עוד בוחן האירוע שאלות מהותיות ופתרונות חדשניים אודות נושאים בוערים המעסיקים את כולנו במאה ה 21 שבהם קיימות, הגירה, זיהום אוויר, אנרגיה, ערים ושוויון חברתי.

מתוך האריזה הוויזואלית של 'מצב / מדינה ריגשי/ת'
מתוך האריזה הוויזואלית של 'מצב / מדינה ריגשי/ת' (צילום יחצ)

כמו בפעם הקודמת, גם הפעם מוצגות בביאנלה פרשנויות של מדינות שונות לנושא שנבחר להוביל אותה כשהפעם לא פחות מארבעים מדינות שונות מרחבי העולם מפרשות את הנושא המרכזי 'מצב / מדינה רגשי/ת' ובאנגלית Emotional States. בין המדינות המשתתפות: ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, קולומביה, מצריים, גרמניה, יוון, גואטמלה, הונגריה, הודו, איטליה, לטביה, לבנון, מונגוליה, הולנד, נורבגיה, פולין, קטר, סומליה, שוודיה, שוויץ, טאיוואן, טורקיה, בריטניה, איחוד האמירויות הערביות, ארה"ב, וייטנאם וביתן המייצג את פליטי העולם. השנה הצטרפו גם: קולומביה, מלזיה, פקיסטן וערב הסעודית.

הביתן של אוסטריה
הביתן של אוסטריה (צילום יחצ)

את ישראל מייצגת בביאנלה, זו הפעם השנייה ברציפות, שנקר המציגה את הפרויקט 'עצבים חשופים' בשיתוף מוזיאון ישראל. הפרויקט הופך למעשה את חללי הגלריה לסטודיו רב תחומי לעיצוב העוסק בשאלות של זהות, תרבות וחברה. הסטודיו, שבו ישהו ארבעה יוצרים ישראלים בכל רגע נתון, יהיה פעיל וייחשף למבקריו, תוך כדי ביצוע הליך יצירתי, דיונים, סקיצות, התלבטויות, הצלחות ואי הצלחות שיתרחשו בו. בין היוצרים שיקחו חלק בניסיון המעניין: אסף חנוכה, פיליפ טומאנק, נדב ברקן, גלי כנעני, דקל בוברוב, פיני ליבוביץ', מאיה ארזי, דוד עמר, דניאל ויינברג, נלי אגסי, רמי טריף ואלון מירון.

עצבים חשופים, הביתן הישראלי
עצבים חשופים, הביתן הישראלי (צילום יחצ)

"חיי היומיום בישראל קשים וקדחתניים ומאופיינים בהיעדר ביטחון פיזי ונפשי" אמרה הילה שאלתיאלי, האוצרת הראשית של הביתן הישראלי בביאנלה לעיצוב יחד עם גלית גאון, מנהלת התכנית הבינלאומית לאוצרות בשנקר והאוצרות ממוזיאון ישראל נורית גושן לארכיאולוגיה ושרון וויזר ליודאיקה. "מציאות של מחלוקות, קונפליקטים ומתחים אידאולוגיים, פוליטיים ותיאולוגיים מושרשים ומתמשכים בין הקבוצות השונות המרכיבות את החברה בישראל, מתנפצים ומטלטלים את השגרה עד היסוד. כל זה מאלץ את היוצרים הישראלים לעבוד מהר, לאלתר, לוותר על פרטים ולקפוץ בין דברים עד כדי השארת עבודה לא גמורה. בשל כך, החלטנו להביא לביאנלה תערוכה שתתפתח בזמן אמת ולא כזו שתוכננה מראש. כך, למעשה, אנחנו מציגים את המרכז החי של העשייה העיצובית הישראלית בפני ציבור המבקרים באותו אפן בו הוא מתרחש בארץ – מה שנראה בטוח בבקר עשוי להיות לא רלוונטי עד הצהריים" אמרה שאלתיאלי.

הביתן הקולומביאני
הביתן הקולומביאני (הדמיה יחצ)

אולי יעניין אותך גם...