אליה דוד, מוצר טיפוח כאלמנט מעוות
אליה דוד, מוצר טיפוח כאלמנט מעוות (יחצ)

כשפופוליזם, אליטיזם, אסקפיזם ופרובוקציה מוצגים בתערוכה אחת

התערוכה בוחנת מה חלקם של המעצבים החזותיים בעיצוב המציאות? האם הם לוקחים בחשבון את השלכות העיצוב על הקהל? ואיך מעצבי העתיד רוצים שהתקשורת החזותית תראה?

ביום ששי, ה 1/3, תפתח בגלריה סמילה ביפו התערוכה השנתית 'חטאי עיצוב' של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר. התערוכה מסמנת, זו השנה הרביעית, מגמות בעיצוב ובהוראתו. כש'חדשות מפוברקות' נמצאות בכל פינה, כדאי לכולנו לערוך בדיקה מחודשת של מושגים כמו 'אמת', 'צדק', 'אותנטיות' ו'מקצוענות' גם בתחום העיצוב החזותי. השנה, דרך סיפור מסגרת עוקצני ומתריס, יוצגו בתערוכה האינטראקטיבית, ארבעה חטאי עיצוב בתקשורת חזותית: פופוליזם, אליטיזם, אסקפיזם ופרובוקציה. המבקרים מוזמנים לקחת חלק פעיל בדיון כדי לאפשר נקודת מבט שונה על תהליכי עיצוב. אוצרים: מיכל פאוזנר, אופיר ליברמן ונירית בנימיני.

״בשנים האחרונות יש מגמה בקרב הסטודנטים במחלקה לבקר את המציאות שבה הם חיים הכוללת העדר אינטימיות ופרטיות, קושי בהגדרת זהות, פער בין מה שמוצג לראווה כלפי חוץ ובין הרגש ומעל הכל צלה המהותי של הטכנולוגיה שעדיין לא ברור אם אנחנו אלה ששולטים בה או שהיא מנהלת אותנו" אומרים אוצרי התערוכה "ארבעת חטאי העיצוב שניסחנו, מתייחסים למניפולציות ולהחלטות שמעצבים מקבלים כשהם יוצרים עבודה חזותית – באיזה אופן הם מושכים את תשומת לב הצופים, מה הם מעוניינים להדגיש דרך העיצוב וכמה הם נאמנים לאמת. קל למעצבים חזותיים ליצור אשלייה, להשתמש בתמונה דרמטית וליצור תחושת הזדהות או פחד. הכלים האלה חזקים ומשפיעים על התודעה של הצופים".

חטא הפופוליזם בא לידי ביטוי בעבודה 'איראן' של גלעד בר המשתמש במנורת פלורסט צבעונית וחזקה שמקורה בעולם הפופ אליה היא מוסיפה איור ריאליסטי המשלב דימויים נוסטלגיים – תקליט ויניל, כוכבים ופונט תקופתי השייך לעולם תרבותי אחר. העיצוב יוצר משיכה וסקרנות של הצופה לעבודה שהנושא שלה עוסק למעשה בדמות ממדינת אויב שפעמים רבות מוצגת בתקשורת כרשע בהתגלמותו. הניגודיות שבין הנראות והמשיכה של העבודה לבין התוכן שלה, מייצרת תחושה של אשלייה והונאה.

חטא הפופוליזם, איראן
חטא הפופוליזם, איראן (גלעד בר)

את חטא האליטיזם בחרו האוצרים להציג באמצעות העבודה 'פוקושימה' של עמית ממן המגלה דימוי מסקרן שאינו פשוט להבנה. הנושא שבו עוסקת העבודה – אסון פוקושימה – מתגלה ל״מביני העניין״ לאט לאט דרך התבוננות מעמיקה וזיהוי
האלמנטים הגרפיים, החזותיים והטיפוגרפיים. האליטיזם בא לידי ביטוי על ידי כך שהמעצב עסוק באובססיבות בעיצוב ובניואנסים שלו ופונה בעיקר אל קהל הקולגות שלו המסוגל לפענח את המסר החזותי המורכב. בכך, הוא מוותר למעשה על הקהל הרחב.

חטא האליטיזם, אסון פוקושימה
חטא האליטיזם, אסון פוקושימה (עמית ממן)

הפרוייקט האינטראקטיבי Alone של קים קדוש מבטא את חטא האסקפיזם על ידי כך שהצופים מוזמנים להישאב לסיפור מסע דמיוני וירטואלי לארצות מרוחקות כתחליף לטיול פיסי. תוך כדי השיטוט הוירטואלי, הצופים נתקלים בדמויות,
חפצים וישויות דמיוניות כמו גם בסיטואציות אלגוריות משונות. העולם הדמיוני שיוצרת המעצבת למעשה מסיר ממנה אחריות על הסובב אותה ומזמין את הצופים לברוח איתה מהמציאות

חטא האסקפיזם, Alone
חטא האסקפיזם, Alone (קים קדוש)

דניאל מור שוברת מוסכמות באמצעות חפץ קדוש כך שבפרויקט 'הטלית לחזרה בשאלה' היא מייצרת את חטא הפרובוקציה. השימוש בכלים הגרפיים שלה בא לשבש ולערער על המבנה המוכר של הטלית ובכך כמו להפוך אותה לחפץ חילוני. התערבות מסוג כזה מערערת את הסדר החברתי, את הסטטוס קוו, מטרידה ומשבשת את סביבתם של הצופים.

חטא הפרובוקציה, הטלית לחזרה בשאלה
חטא הפרובוקציה, הטלית לחזרה בשאלה (דניאל מור)

במסגרת התערוכה, יתקיים ערב שיח במתכונת של כסאות מוזיקליים במהלכו הדוברים יבחרו באיזה אופן הם מזדהים עם ארבעת חטאי העיצוב המדוברים. בפאנל ישתתפו מעצבי תקשורת חזותית מכל קצוות המקצוע והאקדמיה בישראל כשהמבקרים מוזמנים להיות חלק מהדיון הפעיל. (יום רביעי, 6/3, כניסה חופשית).

התערוכה תינעל במופע פרפורמנס של המעבדה לעיצוב גנרטיבי המתרחש בזמן אמת ומשתמש בכלים חזותיים בשילוב מחול, מוזיקה, תאורה ועוד. המופע יבוצע על ידי הסטודנטים שהשתתפו במעבדה בהנחיית המעצבים אופיר ליברמן ובן בן חורין (מוצאי שבת, 9/3).

התערוכה עד: 9/3.

אולי יעניין אותך גם...