חומרים שמעצבים את עצמם. צילום ליהיא ברג

כשמדע פוגש עיצוב: חומרים שמעצבים את עצמם

מחקר באוניברסיטת העברית מלפני עשרים שנה מקבל אור זרקור בביאנלה העיצוב בלונדון

שיתוף פעולה חוצה גבולות ודיסציפלינות איחד בין קבוצת מדענים ומעצבים בין לאומיים. הקולקטיב בשם 'Automorph' חוקר ומפתח חומרים שלוקחים השראה מתהליכים מהטבע. עד כאן נשמע די הגיוני, אבל מה אם נגיד לכם שהחומרים החדשניים מסוגלים לנוע ולעצב את עצמם? פרויקט שהחל את דרכו בירושלים, במחקר מדעי באוניברסיטה העברית מלפני כשני עשורים, רואה בימים אלו אור בביאנלה לעיצוב בלונדון. הקבוצה נוסדה על ידי פרופסור ערן שרון ממכון רקח לפיזיקה וד"ר אריאל בלונדר מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. היא מורכבת מחוקרים, יוצרים מתחומי האדריכלות, פיזיקה, עיצוב, הנדסה, מתמטיקה ועוד, שיוצרים יחד קסמים.

צילום ליהיא ברגר
צילום ליהיא ברגר

את אותו הקסם מסביר פרופסור שרון בצורה לכאורה פשוטה למדיי. "העיקרון פשוט, הכל מתחיל בחומר בעל מבנה לא אחיד: כשחלקים ביריעת החומר מתכווצים או מתנפחים בשיעורים שונים, בתגובה לשינוי סביבתי כגון לחות או חום, היריעה תקבל צורה תלת ממדית. התורה הפיזיקלית מאפשרת תכנון ושליטה בהתכווצויות ובהתנפחויות כך שתתקבל הצורה התלת ממדית הרצויה".

צילום ליהיא ברגר

התוצרים המסקרנים מוצגים כפי שציינו בביאנלה, שחוגגת השנה את מהדורתה הרביעית עם התמה 'The Global Game: Remapping Collabrations'. הסיור בביתן מתחלק לשלושה אזורים; עיר, שדה ואוקיינוס וכל סביבה מאגדת עבודות שפעולת העיצוב העצמי של החומרים מונעת על ידי טריגר אחר; חום, לחות ואוויר. במרכז החלל מוצבת מחיצה אדריכלית עשויה יריעות שטוחות מחומרים מורכבים, שלאחר תהליך תרמי מתעצבות ומקבלות את צורתן הסופית. דוגמה נוספת היא מנשאי זרעים המחקים מנגנון של זרע הארודיום וכשבאים במגע עם מים או לחות נחפרים אל תוך האדמה ומגדילים את סיכוייהם להיקלט.

 

אין ספק, שיתופי פעולה מסוג זה מולידים תוצרים מפתיעים ויצירתיים עם פוטנציאל השפעה עצום. דמיינו, איך ניתן לקחת את חוכמת הטבע ולרתום אותה לטובת העתיד שלנו? איך האובייקטים סביבנו, הבתים והחיים שלנו יכולים להיראות אילו חומרים ייקחו חלק פעיל בתהליך העיצוב? איזה מין עולם מצפה לנו?

צילום ליהיא ברגר
צילום ליהיא ברגר

אולי יעניין אותך גם...