מימין סולנג' הנדלר, משמאל דליה טופול (צילום אבי ולדמן)

כשאיטלקי שובב וצרפתי קוקטי נפגשים בבית עיצוב ישראלי

האחיות והמנהלות העומדות בראש הפירמידה של בית הטקסטיל RENBY מספרות ללג'יט למה דווקא בימי קורונה חשוב להישאר עם היד על הדופק

סגר? חצי סגר? לא ממש ברור. וגם לא ברור מתי נצא מהמצב המתמשך הזה של חוסר וודאות. לצד זה, כמו רב התחומים בחיינו, גם סצנת העיצוב לבית חווה לא מעט אתגרים. בראש ובראשונה, מתמודדים איתם המנהלים ואם לדייק, לפחות בהקשר של הריאיון הזה, מתמודדות איתם המנהלות.

כדי לבדוק את כל זה, נפגשנו לשיחה עם האחיות המנהלות שמאחורי מותג הטקסטיל RENBY. המנכ"לית המשותפת, סולנג' הנדלר, והקניינית הראשית, דליה טופל, כדי לשמוע איך דווקא עכשיו, ולאור כל הקשיים של 'הנורמלי החדש', הן משנסות מותניים, נושמות עמוק ומסתכלות קדימה. השתיים, יש לציין, עומדות בראש פירמידת הניהול של רנבי לצד אחיהן בני מורן, מנכ"ל משותף ויו"ר.

שומרות על קשר

"מלבד הדאגה לרווחת העובדים ומציאת פתרונות מיידיים ויצירתיים, חשוב היה לנו לתכנן את עתידנו הקרוב והרחוק בצורה נכונה ומדויקת. דווקא בתנאים של חוסר וודאות, לקחנו על עצמנו לבחון דרכים חדשות שיתאימו גם לטווח הארוך וגם למציאות החדשה שנוצרה. כמותג בעל מוניטין של שנים, חשוב לנו לשמור על קשר ודיאלוג איכותי עם הלקוחות, גם כשהחנויות סגורות" אומרת סולנג' הנדלר, מנכ"לית רנבי.

האטלייה החדש של RENBY (צלם liorgrundmansmall)

נראה שהנורמלי החדש, שעוד לא ברור איך הוא מוגדר בדיוק, דווקא דרבן אתכן להביט קדימה ושדווקא לצד האתגרים, הצלחתן לזהות הזדמנויות חדשות

"לגמרי" אומרת הנדלר "הלך רוח נכון, יכול, דווקא בימים כאלה, לשמש דלק לנסיקה וחדשנות. זה בדיוק מה שעשינו. דווקא השנה, פתחנו את האטלייה החדש שלנו ובדומה לטרנד העולמי החדש שכבש את ערי אירופה, השקנו במהלך חודשי הקיץ חלל קונספט ייחודי, שנועד לסייע ללקוחות פרטיים ולאנשי מקצוע לדייק את אופן הלבשת הבית בצורה מעוררת השראה. בנוסף, דווקא השנה, הכנסו מותגים חדשים, אופנתיים ומרתקים שבהם 'קיבו' ו'כריסטיאן לקרואה'. כמו כן, בקרוב נבשר על עוד מהלכים שצפויים לנו ושיושלמו בשנת 2021".

מותגים נחשקים

החתימה על ייבוא המותגים עליהם סיפרה הנדלר הם לחלוטין הישג משמעותי עבור המעצמה המשפחתית שמייצגות האחיות. המותג Qeeboo, של המעצב האיטלקי סטפנו ג'ובאנוני, הוא צעיר יחסית ונחשב לאחד הבועטים, השובבים ומלאי ההומור בסצנת העיצוב האיטלקית. המותג Christian Lacroix, לעומת זה, נהנה מההקשר הקלאסי של בית האופנה הוותיק ומהעושר האוון גרדי והצבעוני שיש לו להציע. בעוד הראשון יעשיר את בית העיצוב המקומי בפרטי ריהוט קטנים, השני יוסיף לו כלי אוכל והגשה.

 

אין ספק, שהחתימה המכובדת מול המותגים בוצעה בתקופה מאתגרת בה כל הירידים ותערוכות העיצוב הגדולות בעולם התקיימו במתכונת מקוונת. ועם זה "הקולקציות בבית אופנה כמו  שלנו חייבו  אותנו להישאר עדכניות ובטח ובטח שלא להיכנס לתרדמת עד יעבור זעם" אומרות הנדלר וטופל.

qeeboo by stefano giovannoni (צילום יחצ רנבי)

חוש המישוש

בתעשייה שנשענת על חווית מראה ומישוש, איך, בכל זאת, מבצעים קניינות בתקופה שכזו?

"הקורונה תפסה את עולם העיצוב רגע לפני התערוכה במילאנו" מסבירה דליה טופל הקניינית הראשית של רנבי, "אבל לפני המגפה, עוד הספקנו לבקר בתערוכות העיצוב הגדולות שהתקיימו באירופה הנחשבות ליותר רלוונטיות לתחום הטקסטיל והלבשת הבית. מכיוון שהן התקיימו בחודש ינואר, כל העיצובים שראינו, חווינו והזמנו בתחילת השנה, מתחילים להגיע אלינו לארץ ממש בימים אלו. שם, אגב, גם חתמנו על שיתופי הפעולה עם 'קיבו' ו'כריסטיאן לקרואה'. מבחינתו עכשיו, השאלה היא יותר מה יהיה הלאה".

 

טופל, טוענת שכרגע הפעילות נמשכת אבל בקצב איטי הרבה יותר. "אנחנו נמצאים רגע לפני עונת החורף, אז משיקים החברות והמותגים את החידושים שלהם לעונה הקרובה. אז בעצם, במהלך החודשים האחרונים, כל השיח נעשה בזום והכול הופך לווירטואלי.

 

"אין ספק שזה ממש לא כמו לחוות את הדברים פיזית בביקור באולמות התצוגה או בתערוכות. חסר כל החלק של ׳הלוק אנד פיל׳ ובעצם לא ניתן לחוות מרקמים של בדים בלי למשש ולחוש את החומר באפן מעשי".

כריסטיאן לקרואה (צילום יחצ)

מי צריך פרוטקציה

מסעות הקניינות שלכם בעולם עשויים להשתנות בעקבות הקורונה?

"כל עוד אין טיסות, אז בהחלט כן. קשה מאוד לקבל החלטות באון ליין ולא להרגיש את החומר אומרת סולנג' "אבל היתרון הגדול שלנו, הוא בהיכרות העמוקה ובקשרים החמים שצברנו עם השנים ושיש לנו עם המותגים והחברות בעולם. חברות בינלאומיות גדולות שעובדות איתנו לאורך זמן, כבר מכירות את הטעמים שלנו ולכן הן מסייעות לנו מאוד בהחלטות הקנייה".

 

טופל, שמסכימה עם אחותה, אומרת שמה שצפוי לכולנו בהקשר של עיצוב הבית זה, ככל הנראה, יותר צניעות ואיפוק "כי הכל יהיה עכשיו הרבה יותר מחושב" לדבריה "אבל ההתרחשות עדיין בעיצומה ומוקדם מדי לצאת בהכרזות. ימים יגידו מה ואיך יהיו פני הדברים, ואפשר רק לקוות שהם יחזרו ל'נורמלי הישן'".

qeeboo by stefano giovannoni (צילום יחצ רנבי)

סיפור של ערכים

איך מחליטים איזה מותג לייבא לארץ? ובאיזה אפן מבססים את ההחלטות על הטעם של הלקוח הישראלי?

"כנשים שחיות ונושמת את עולם העיצוב, כל המותגים שאנחנו מחליטות לייבא, הגיעו ממקום של אהבה ובזכות היותם מייצגים את האמירה של רנבי" אומרת הנדלר "לכל מותג יש איכויות משלו, ואת הדוגמאות אנחנו בוחרות בקפידה מתוך הקולקציות שמציעים המותגים השונים".

 

מסתבר שבתהליך מושקעים הרבה רגש ומחשבה ושהוא לא אוטומטי בשום צורה. להנדלר וטופל ,חשוב במיוחד לחפש פריטים שנושאים בתוכם תרבות של עיצוב וכאלה שמדברים אליהן לרגש ולא רק לחישובים קרים. "אנחנו בוחרות מתוך הקולקציות את מה שמתאים לתפיסה שלנו ומה שנכון לטעם המקומי. חשוב לנו לחפש עיצובים שמספרים סיפור בשפה מדויקת,

ושיש מאחוריהם ערכים של משפחה, מסורת ואומנות" הן מסבירות.

שובב וצבעוני

עם זה, מעניין להבין, למה דווקא עכשיו, בתקופת הקורונה, החליטו השתיים לייבא את המותג האיטלקי השובב ואת מותג העל הצרפתי הצבעוני

 

"שני המותגים משלימים את תמהיל המוצרים שכבר קיים אצלנו" מסבירות האחריות "המותג 'קיבו', כולל מגוון עיצובים אירוניים ומפתיעים לבית שנוצרו בשיתוף פעולה עם מעצבים בינלאומיים מובילים. אלו מפרשים את תרבות הפופ ונותנים דרור לדמיון מקורי ובלתי צפוי. מותג 'כרסטיאן לקרואה', משלים תמונה של שיקיות צרפתית נחשקת".

 

יש לזה קהל?

"בוודאי. יש היום מודעות גבוהה מאוד לאסתטיקה בבית. ניראה כי דווקא עכשיו בימי קורונה, חלק גדול מהתקציב שהוקדש לפעילות פנאי מחוץ לבית, כמו מסעדות, תרבות וכמובן נסיעות ונופש בחו"ל, שכעת אינם מתאפשרים, ממומש ברצון להשקיע יותר בסביבה הביתית" אומרת הנדלר.

 

ומה בנוגע לטעם של הלקוחות המקומיים? הוא השתנה בשלושת העשורים האחרונים?

"אומרים שכיום יש יותר מודעות לעיצוב ושטעמו של הישראלי השתבח" אומרת הנדלר "אנחנו לא רואות את זה ככה. גם אז וגם היום, יש אנשים שמעריכים תרבות של עיצוב. הישראלים מאוד מאוד מעודכנים, אולי כיום אפילו יותר מתמיד מאחר והם מטיילים בעולם, מבקרים במוזיאונים ובגלריות ומתארחים במלונות בוטיק".

 

qeeboo giraffe in love wall lamp by marcantonio (צילום יחצ)

הכל מתחיל בבית

כשהאחיות נשאלות מה דעתן על גילויו מחדש של המרחב הביתי, בעקבות משבר הקורונה, הן מסכימות שהנוכחות הגוברת במרחב הביתי הביאה עימה גם רצון לשפר את חיי היום יום, להתחדש ולרענן פינות נשכחות המשדרגות את סביבת החיים.

"הרבה אנשים מצאו את הזמן להתחדש דווקא בפריטים קטנים המשדרגים את סביבת החיים" אומרת טופל "וכך, הם גילו שבזכות טקסטיל והלבשת הבית, ניתן לשנות אווירה בכל חלל גם בהשקעה נמוכה".

 

אילו מגמות בעיצוב הבית אתן מזהות בימים אלו?

"יש הערכה גוברת למותגים שתהליכי הייצור שלהם הם ברי קיימא. כאלה שמתחשבים בסביבה" אומרת טופל "אנשים אוהבים גם מותגים שמכבדים מסורות של שנים, שנותנים כבוד לאומנות ולמלאכת יד. מגמת הביופיליה ממשיכה גם להתחזק ולבלוט בתקופה זו לצד מגמת ה Cocooning (קינון). אבל מה שאולי נחשב היום לחשוב מכל זה השלומות והרווחה הפיזית והנפשית. לצורך כך, צריך להסתכל קודם כל על הבית. אחרי הכל, הכל מתחיל שם".

אולי יעניין אותך גם...