מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של תמר טוכלר, טרמינל בית המכס
מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של תמר טוכלר, טרמינל בית המכס (הדמיה)

כנסים באקדמיה: עיצוב אוטונומי או מגויס ושימור וחידוש מבנים

האם עיצוב הוא דמוקרטי? מהם הקשרים בין מעצב ולקוח? כיצד שימור מאריך את חייו של מבנה? ואיך מקנים למבנה חיים חדשים? התשובות בשני כנסים נפרדים בחולון ובגליל המערבי

שני כנסים אקדמאיים, מעניינים בהחלט, יתקיימו מחר ומחרתיים בעכו ובחולון. הראשון, ביום שני, תחת הכותרת 'מטמורפוזה – משמרים את המורשת מחדשים את המבנים' הוא תוצר של שיתוף פעולה זו השנה התשיעית בין החוג ללימודי שימור באקדמיית גליל מערבי, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמשרד לתרבות וספורט. השני, ביום שלישי, תחת הכותרת 'Demo Design: עיצוב אוטונומי, עיצוב מגוייס', הוא הכנס השנתי של הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון.

לשמר או לחדש?

בכנס שיתקיים מחר, יום שני, באקדמית גליל מערבי, יתייחסו אדריכלים, גיאוגרפים, היסטוריונים, משמרים, מהנדסים ומומחים נוספים לנושא 'מטמורפוזה – בין שימור לקיימות' וידונו בשאלה כיצד, באמצעות שימור נכון, ניתן להאריך את חייו של אתר או מבנה היסטורי, להסב את שימושו ואף למצוא לו ייעוד חדשני ומודרני.

עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס, מתוך הרצאתו של פרופסור מאריוס מרקו-לאפאדט
עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס, מתוך הרצאתו של פרופסור מאריוס מרקו-לאפאדט (צילום יחצ)

הדוגלים בהתחדשות עירונית בימינו מתנגדים לא פעם לתומכי השימור כחלק מהמאבק האידיאולוגי בין שימור ההיסטוריה והמורשת החומרית לבין ההתחדשות העירונית, הפיתוח והבנייה. בשנים האחרונות, קיימת מגמה המנסה לאפשר את שילובן של שתי התפיסות. במהלך הכנס, יתקיימו ארבעה מושבים בהם ידונו אנשי המקצוע במגדלי מים, מבני נמל, מבני דת ומלונאות ויוצגו דוגמאות למבנים היסטוריים בסביבה אורבנית שחידשו את פניהם והוסבו לשימושים שונים כגון מלונאות, תרבות ומסחר.

בין המרצים וההרצאות בכנס יופיעו אדריכלית לילך הראל שתדבר על הקשר בין שימור וקיימות, פרופסור מעוז עזריה שידבר על מגדלי המים בנוף הציוני, אדריכל ירון גרנות שידבר על מבנה המנהלה הישן בנמל חיפה והפיכתו למרכז מבקרים, אדריכלית עדי סלע וינר שתדבר על מבנה שהסב את תפקידו מדתי לכלכלי ותדגים זאת באמצעות בית תפילה שהפך למכון כושר, מר אליה מורני שידבר על מבנה לשימור שהפך למלון בוטיק ועוד. בתום הכנס ייערך סיור שטח בעכו ותתאפשר הצצה למיזמי התיירות החדשים המוטמעים בתוך העיר העתיקה. ההשתתפות בכנס היא ללא תשלום אך מותנית בהרשמה מראש באתר המכללה.

עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס
עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס (מתוך הרצאתו של רוני אדרי)

אוטונומי או מגויס?

הכנס שיתקיים במכון הטכנולוגי חולון ביום שלישי, מבקש לעורר דיון ביחס לתפיסת הדמוקרטיה בתהליכי עיצוב וביחס לדרגת האוטונומיה של המעצב וטיבם של קשרי הגומלין בינו לבין ה"לקוח". בעוד שחירות היצירה של המעצבים נתפסת כקריטריון משמעותי במשטרים דמוקרטיים, הרי שבמקרים אחרים המעצבים משמשים ככלי להוציא לפועל מחשבות ורצונות של אחרים. הכנס יבחן, באמצעות היבטים על אדריכלות, עיצוב, אמנות וצילום את זכויותיו וחובותיו של המעצב ויתמקד במערכת היחסים שבינו לבין הגופים להם הוא מעניק שירות.

בפאנלים השונים יופיעו גם אורחים מחו"ל. פרופסור קן נה (Ken Nah), דיקאן בית ספר לעיצוב בסיאול ובעברו מעצב מוביל בחברת יונדאי, ישתתף בדיון על 'עיצוב, דמוקרטיה ודיקטטורה' ויישא דברים הנוגעים למשמעויות השונות של עיצוב בהתחשב בהקשר ובתפקיד של אנשים שונים בארגון. "דמוקרטיה פירושה חופש. דיקטטורה פירושה אילוצים" אמר פרופסור נה "עיצוב הוא תהליך שתוצאותיו הם פתרונות יצירתיים אליהם מגיעים דרך אינסוף גישות והתכנסויות אל הדבר הנכון. המפתח לעיצוב מוצלח, או כזה שאינו מאכזב, הוא עניין של איזון בין גורמים שונים".

עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס
עיצוב אוטונומי עיצוב מגויס (מתוך הרצאתו של עזרי טרזי)

דובר נוסף בכנס שישתתף בפאנל 'מעצבים מדברים אידאולוגיה' הוא פרופסור מאריוס מרקו-לאפאדט (Marius Marcu-Lapadat) המשמש כדירקטור של בית ספר לעיצוב מוביל בבוקרשט שברומניה. לפני כשלושים שנה נבחר לקחת חלק בצוות האדריכלים שהקים את ארמונו הגרנדיוזי של ניקולאה צ׳אוצ'סקו, השליט השני והאחרון של רומניה הקומוניסטית. הארמון, שבנייתו נעמדה על שלושה מיליארד אירו, נחשב כאחד המיזמים החשובים והמופקרים ביותר בתולדות המשטרים הדיקטטוריים החותרים תדיר לנראות מונומנטלית חסרת תקדים. מרקו-לאפאדט, כמו אדריכלים רבים במשטרים טוטליטריים, מצא את עצמו מתמודד עם דילמות מוסריות לא פשוטות. כיום, כאדריכל חופשי, הוא שופך מעט אור לגבי תובנות ודילמות עמן מתמודד אדריכל תחת משטר טוטליטרי.

הפאנלים הנוספים שידונו בכנס: 'עיצוב בעידן הטכנולוגי', 'מחשבות על עיצוב וחינוך', 'מעצבים מדברים אידאולוגיה', 'מעצבים זהות' ו'עיצוב יוצא לרחוב'. מבין המשתתפים הנוספים: רביד רובנר (מרצה להיסטוריה ותיאוריה של העיצוב), מיה דבש (אוצרת ראשית, מוזיאון העיצוב חולון), פרופ' דודי ראב"ד, (ראש התוכנית לתואר שני בעיצוב משולב הפקולטה לעיצוב HIT), פרופ' עזרי טרזי (ראש המסלול לעיצוב תעשייתי, הטכניון), יוסי למל (למל כהן קריאייטיב פקטורי, המחלקה לתקשורת חזותית, הפקולטה לעיצוב, HIT) ורבים נוספים. הכניסה חופשית ומותנית בהרשמה באתר המכון.

מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של מיכל שילוח
מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של מיכל שילוח (צילום אנטולי מיכאלו)
מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של עדי סלע וינר
מטמורפוזה, מתוך ההרצאה של עדי סלע וינר (צילום קרן מיטרני)

אולי יעניין אותך גם...