כסא קולבים (צילום יחצ)

כמה פשוט ככה חכם: כיסא הכיפופים של ברויאר במהדורה עדכנית

המעצב התעשייתי הניו יורקי ג'ואי זלדון (Joey Zeledon) חשף לאחרונה כסא שעיצב כפרשנות עכשווית לכסא צ'סקה (Cesca Chair) הידוע בכינויו כיסא 'תשעת הכיפופים' שעיצב ההונגרי מרסל ברויאר בשנת 1928. הכסא של ברויאר, שזכה לאינספור רפליקות וחיקויים, נחשב חדשני וגאוני בזמנו בשל השלדה שלו העשויה צינור אחד שכופף תשע פעמים ליצירת רגליים, מושב ומשענת.

שלא כמו ברויאר, יכול להיות שזלדון חיפש חיים קצת יותר קלים. אחרי הכל, הוא כבר לא היה צריך להמציא את הגלגל. זלדון בנה את הכסא מחדש מחפצים יומיומיים ושגרתיים, וכך, המציא מחדש אובייקטים מוכרים והפך אותם למשהו חדש, מקורי ומעניין. למעשה, אלמנטים שאנחנו רגילים לראות במעמקי הארון, עברו, לאחר שקבלו תרגום מחדש, למרכז החדר והפכו לכסא חדש ומסקרן.

מתכת ופלסטיק

כמו כל הרהיטים הקלאסיים, שמקורם במחצית המאה הקודמת, מעניין לראות, איך הצורניות המוכרת והקלאסית הופכת את הכסא לעל זמני ופרקטי ולכזה שמתאים לכל חדר בבית אבל גם לבתי מלון, חנויות ומשרדים. את זה ידע זלדון, ללא ספק, וגם הצליח לנצל על הצד הטוב ביותר.

את השלדה של הכיסא שלו, בנה זלדון ממוט מתכת של מתלה מעילים בעוד שהמושב והמשענת עושיים שורה של מתלים פלסטיים בשלל צבעים המושחלים עליו. בחירת הצבע או קומבינתיית הצבעים של המתלים – היא זו שהופכת את הכסא למותאם אישית כך שכל אחד יכול לבחור לעצמו את מה שמתאים לו במיוחד. השימוש במתלי הפלסטיק, כך מסתבר, הופך את הכסא לנוח במיוחד בשל היותם גמישים אבל לא מדיי. 

ממיתלה עם קולבים (יחצ)
לכסא קולבים (יחצ)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

יומן מסע

"על הרעיון להפוך מתלה מעילים לכיסא חשבתי עוד בימי לימודיי" אמר ג'ואי זלדון "וכך הוא הפך לאחד העיצובים המועדפים עלי בשל היותו משחקי ובלתי צפוי. לפני כמעט עשור, החלטתי שאני רוצה לחשוף אותו אל מעבר לתחום בית הספר אז עדנתי את העיצוב שלו ושלחתתי אותו למיני תחרויות".

הכיסא זכה לפרסי עיצוב נחשבים, בהם מטעם Core77 ו IDEA וכן סוקר במדיה ברחבי העולם. "למרות שקבלתי מספר פרסים ופורסמתי במדיה, הכיסא נשאר עדיין בגדר קונספט. זה לא היה עדיין כיסא אמיתי שניתן לרכוש ולהציב בסלון או במשרד. רציתי באמת להפוך אותו לדבר אמיתי" אמר זלדון "אבל בזמנו, לייצר את הכיסא באפן ממשי, נראה היה לי כדבר מפחיד. בהמשך, ככל שהתקדמתי בקריירה שלי כמעצב, צברתי ניסיון עם הליכי יצור שונים והבנתי שהפיכת החלום למציאות אמנם תהיה כרוכה בהמון עבודה אבל בהחלט תהיה גם אפשרית. החלטתי להציב את הכיסא ב'קיקסטארטר' וכך, בשנים האחרונות, אני מעדן את הפרטים באפן שמצמצם עלויות יצור ושינוע וממקסם את הסיכוי להגשים את החלום".

ואומרים שהוא ממש נוח (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...