טכניקת ייצור, טקסטיל, עיצוב, אלמנט ישיבה
ללא תפרים, צילום: יח"צ

כחוט השני: המעצבת שגילתה טכניקה חדשה לייצור טקסטיל

מוצרי טקסטיל שלא דורשים לא תפר ולא חיתוך, ולא רק זה, הם גם יפים במיוחד

דמיינו לכם רהיטי ישיבה רכים או פריטי אופנה מרהיבים שמוכנים לשימוש ולבישה הישר מהתבנית, ללא גזרות, ללא תפרים או חיתוכים. נשמעת כמו פנטזיה? הכירו את וונדי אנדרו, מעצבת, בוגרת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן ופועלת כיום מהסטודיו שלה בפריז. היא עוסקת במלאכת יד ועבודותיה מאופיינות בהתנסויות מתמידות בחומרים, דרכם היא שואפת להביע את עצמה ואת רעיונותיה. את אותן התגליות, שנובעות ממחקריה, היא מתרגמת לידי פריטים פונקציונאליים יפיפיים. 

 

הסיפור הולך אחורה עם פרויקט הגמר שלה ב-2016, שם הציגה אנדרו מערכת לייצור בד עמיד למים, ממנו יצרה פריטי לבוש ללא כל תפירה או חיתוך. לטכניקת יצירת הטקסטיל הזו קראה בשם REGEN, שמשמעותו 'גשם' בהולנדית. מדובר בבדים דו צדדיים, כשבצד אחד ישנה שכבת לטקס דוחה מים ובצדו השני, חבלי כותנה שזורים.

טקסטיל, ללא פתר, וונדי אנדרו
קולקציית פירטי לבוש, צילום: יח"צ
וונדי אונדרו, טקסטיל לא ארוג, עיצוב אופנה
מונוכרומטיות, צילום: יח"צ
טקסטיל, לא ארוג, ללא תפר, כובע, עיצוב, וונדי אנדרו
תקריב, צילום: יח"צ
כזה תיק אנחנו רוצים, צילום: יח"צ

תהליך הייצור מתחיל בתבניות פלדה עשויות בחיתוך לייזר שאנדרו מרכיבה. אחר כך, היא סוללת את חבלי הכותנה על גבי אותן התבניות ומכסה אותם בשכבת הלטקס. החילחולים הקטנים של הלטקס בין החבלים יוצרים את כתמי הצבע השחורים שמעניקים את האסתטיקה הייחודית למוצרים. זהו בעצם תהליך יצירה הופכי, שכן לאחר הייבוש בתבנית מוציאים את הטקסטיל והופכים אותו מבפנים החוצה. בטכניקה זו היא מצליחה ליצור סוג של בד לא ארוג, בעל מראה מאוד מיוחד, על ידי תבנית רב שימושית ו. בנוסף, היא גם ידידותית לסביבה ולא נוצר פחת בתהליך העבודה.

טקסטיל, אלמנט ישיבה, ריהוט רך
אלמנט ישיבה, צילום: יח"צ
אלמנט ישיבה, רך, טקסטיל
הישר מהתבנית, צילום: יח"צ

מהטקסטיל שהיא יצרה, עיצבה אנדרו פריטי לבוש מונוכרומטיים מרהיבים. בהמשך, המשיכה לחקור את החומר והפעם, דרך עיצוב פריטי ריהוט בצורת כיסא, שרפרף וספסל רכים. האלמנטים הללו מיוצרים ישירות בתלת ממד על גבי התבניות. במקרה הזה, השתמשה בשכבת סיליקון ואת חבלי הכותנה לא השאירה חלולים, אלא מילאה אותם בחומר להקניית רכות ונוחות בישיבה. כל פריט ייחודי בזכות הטקסטורה שנוצרת והיחסים המשתנים בין החבל לסיליקון הנשפך. הדרך בה אנדרו מלפפת וכורכת את החבלים על התבניות השונות, מייצרת דפוסים מופלאים ומרקמים מגוונים עם אפשרויות משחק אינסופיות.

שטיח קיר, טקסטיל, עיצוב
שטיח קיר של וונדי אנדרו, צילום: יח"צ

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו

אולי יעניין אותך גם...