DOIY press kit
Carolina Spencer for DOIY) DOIY press kit

טבע דומם או אובייקטים חיים? על הקשר בין עיצוב לנשמה

חברת עיצוב ספרדית משתפת פעולה עם המעצבת הצ'יליאנית קרולינה ספנסר היוצרת אובייקטים שונים, הרגילים להיות 'טבע דומם' אך בפרויקט מקבלים חיים ונשמה

קרולינה ספנסר מאמינה באנרגיות אותן היא דואגת להכניס ליצירותיה. עם האנרגיות, מגיעים סיפורים בעלי ערך היוצקים רבדים חדשים לאובייקטים שנראו לנו כל כך פשוטים וסתמיים לפני רגע ולפתע הופכים לבעלי משמעות. בשיתוף הפעולה עם חברת העיצוב DOIY, היא יוצרת למעשה קומפוזיציה, המורכבת מבליל של אובייקטים שונים, פרחים וצמחים, כלי קרמיקה וזכוכית, נרות, תמונת טבע דומם או תרחיש מיסטי מלא ברוחניות.

חברת DOIY הידועה בדרכה המיוחדת להקים אובייקטים לחיים, מאפשרת למעצבת לפרש בדרכה שלה את הקולקציה החדשה של החברה. ספין מודרני למוצרים חסרי תועלת או הרבה אנרגיה ונשמה? DOIY מדייקים בבחירות שלהם ומפנים את הבמה כהרגלם לעיצוב, יצירתיות וחיפוש אחר יופי ושלמות.

ספנסר, נולדה בצ'ילה ובשנים האחרונות מתגוררת ומעצבת בברצלונה. את המותג הפרחוני Matagalán הקימה לפני מספר שנים כששמו נולד מתוך המושג הלטיני "Billetera Matagalán". השימוש במושג נפוץ מאוד בצ'ילה בה גדלה ומשמעותו היא שהבחור עם הכסף הרב ביותר תמיד יזכה בבחורה היפה ביותר ויהרוג את האביר (אביר=galán) שרק ניסה לשבות את ליבה בעזרת פרחים. ספנסר מספרת בריאיון על הרצון לחדש את הקלישאה ולהפוך אותה למציאות. פרחים, לדבריה, לא צריכים להיות חלק מחיינו רק בימי הולדת והלוויות אלא כאלה שעושים בהם שימוש על בסיס יומיומי.

"למדתי עיצוב, תמיד הייתי יצירתית, אני אוהבת ליצור דברים אבל מעולם לא חשבתי שאוכל לעבוד עם פרחים" אומרת המעצבת קרולינה ספנסר "לפני כעשר שנים, הייתי עצמאית אך לא ממש הייתה לי עבודה ולכן מלצרתי בבית מלון. היה שם 'צוות פרחים' שהיה אחראי לכל סידורי הפרחים במלון ויום אחד עברתי בלובי ונדהמתי. לראשונה, ראיתי את עבודתה של מעצבת הפרחים דונה סטיין שעבדה עם פרחים בצורה כה מיוחדת ויוצאת דופן עד שהחלטתי לגשת אליה ולשאול האם היא למדה לעשות את הדבר הזה איפשהו. באותו רגע, היא די התעלמה ממני, אבל בהמשך הציעה לי לעבוד איתה ולימדה אותי את כל התורה. היום, אני לא רוצה להיות 'מסדרת פרחים', אלא אוהבת לשלב אותם יחד עם עיצוב. אני מרותקת לשני העולמות האלו. מחשבים שיעממו אותי ועכשיו אני יכולה ליצור עם חומר חי."

על העבודה עם חומר חי ומשתנה מסבירה ספנסר שיש הרבה פקטורים שצריך לקחת בחשבון מראש כמו חלל, אור וכיוון הצמיחה. "פרחים הם שונים כי היצירה מאוד מהירה וקצרה, יפהפייה אך מוגבלת בזמן" אומרת ספנסר "זה היופי בדבר הזה. שהיצירה היא ארעית בדיוק כמו החיים שלנו. שום דבר לא נמשך לנצח".

Carolina Spencer
Carolina Spencer (DOIY press kit )

ספנסר כנראה מאוד אוהבת קלישאות כי גם מקורות ההשראה שלה מרגישים ככאלה "אני רואה משהו, אני מרגישה משהו ואני מנסה להפוך אותו למציאות. פעם הייתי קוראת הכל, רואה הכל, מעודכנת בחדשות ובטרנדים. היום, אני יותר בבית ומרוכזת בעצמי ובסביבתי. אני שואבת השראה ממה שסביבי אבל לא ממש מחפשת אותה" היא אומרת.

בפרויקט המשותף לחברת DOIY בחרה ספנסר את האלמנטים אחד אחד, קודם הנרות הגדולים ואז בקבוקי הזכוכית. זה החל כקומפוזיציה של טבע דומם אבל שונה. כי בעצם נוצר שולחן שלם "קצת קיטשי אבל לא יותר מידי" לדבריה. "כזה המכיל גם מאפים, יין, סיגריות וגם קלפי טרוט. לא משהו נקי מידי. משחק של פרופורציות וממדים, כלי זכוכית קטנטן ובו פרח גבוה ליד נר שנראה כאילו צמח קצת יותר מידי ושיש לו להבה לא פרופורציונלית. רציתי להתנסות עם אי-שלמות, לקבל את היופי שבלכלוך" מסכמת ספנסר.

Carolina Spencer for DOIY
Carolina Spencer for DOIY (DOIY press kit)

אולי יעניין אותך גם...