גינה על גג העולם. צילום: KZ Studios

חולמים על גינה גבוה בשמיים? אלו האנשים שיגשימו לכם את החלום

הם בונים גינות על הגגות הגבוהים ביותר בארץ, מגשימים חלומות ושומרים על הבידול שלהם כבר למעלה משני עשורים, ריאיון

יום הולדת לאילנות, או בשמו המוכר ט"ו בשבט, הוא תזכורת עבורנו לחשיבות העצים שמעניקים לנו חיים, הנטיעה, הפריחה וכל הטוב שהטבע מביא איתו ליומיום שלנו. חלק מאיתנו מתעסקים בנושא לעיתים רחוקות, חלק מאיתנו קצת יותר, וחלקנו אפילו עוסקים בזה כמקצוע ודרך חיים.

 

לכבוד היום הירוק בשנה, ביקשנו ממייסדיי אחת החברות המובילות בתחום, הפועלת בארץ ובעולם כבר למעלה משני עשורים ומעוררות בנו השראה כל יום, שישתפו אותנו בחלומות, בעשייה שלהם ובפרויקטים היפים ביותר בארץ.

 

כבר בתחילת הדרך, מייסדי חברת "גנן על הגג", עידו אלקיים-לנדאו וניר גורודצקי, הציבו לעצמם מטרה: להתמקד בתחום תכנון ועיצוב גינות גג בלבד; לאורך השנים צברו ידע וניסיון רב בעשיית הקסם הזה של יצירת גינות מלאות חיים על גגות אורבניים ומרפסות גבוהות בשמיים. הם מתכננים מהשלב הראשוני, מבצעים את הכנות התשתית המורכבות, בוחרים את הצמחייה הנכונה ומעצבים את חללי החוץ מההתחלה ועד הסוף. והיום? העשייה שלהם היא נישה ייחודית בפני עצמה בארץ ובעולם.

ניר ועידו.

אז מי אתם?

שאלה שאנחנו שואלים את עצמנו לאורך כל הדרך. התחלנו עם הגדרה מאוד ברורה, גנן על הגג – פשוטו כמשמעו. ככל שהתקדמנו, הבנו שאנחנו רוצים יותר. רוצים להשפיע על כל התהליך, להיות נוכחים משלב הקונספט ועד המסירה ולתכנן ולהקים כל דבר שניתן לעלות על הדעת על הגג, גם אם מדובר במגרשי כדורסל, קירות טיפוס מקצועיים ומתחמי הסעדה.

 

אחרי 23 שנים, אנחנו מבינים שחלק גדול מהעבודה שלנו, הייתה לחנך שוק, שיש מקום לחברת נישה המתמחה בפיתוח גגות. המסע הזה דרש מאיתנו כל הזמן לשאול את עצמנו מי אנחנו ואיך שומרים על הבידול, לשמור בעקשנות על הנתיב ולדייק כל הזמן.

 

מה חלמתם להיות ומה היום?

ניר: בצעירותי חלמתי להיות ארכיאולוג – שילוב של ידע עיוני עם מתודות מעשיות בשטח. אני מוצא שאת התשוקה הזו אני מממש היום כל יום כל הזמן – כיף גדול.

 

עידו: עד היום חולם. תמיד אהבתי לעבוד עם הידיים ליצור ולבנות רעיונות שעלו לי לראש, כך שנראה לי שאני מגשים את החלום התעסוקתי שלי.

תמיד אהב לעבוד בידיים. עידו.
ניר מממש את התשוקה בכל יום.

על מה אתם עובדים היום?

בגנן על הגג שתי חטיבות – פרטית ומסחרית, שמטפלות בפרויקטים שמתחילים ב40 מ"ר ומגיעים עד ל 10,000 מ"ר. גם בתוך החטיבות יש חלוקה בין אנשי התכנון, ההנדסה, הביצוע, העבודות המתמחות כמו בריכות, עבודות עץ – החל מנגרות ועד דקים ופרגולות, אנשי אבן וכמובן, גם אם באופן מינימליסטי לעיתים, אנשי הגינון. בימים אלו סיימנו הקמת פרויקט מעניין של כ 3,000 מ"ר עבור חברת ראפיד. אנחנו עובדים על פרויקטים לחברות גדולות כמו NVIDIA, WIX ,APPLE, עזריאלי ועוד. במקביל מחלקת הפרטיים ממשיכה להמציא את עצמה מחדש בכל גג.

הגג החדש של Rapyd. באדיבות: גנן על הגג
פרויקט של 3,000 מ"ר. Rapyd. באדיבות: גנן על הגג

פרויקט שסיימתם השנה שהסב לכם גאווה?

סוהו האוס ביפו. פרויקט שנוהל בשלט רחוק וקבלת החלטות עצמאית, צוות תכנון המלון יושב בלונדון כך שכל מרחב החוץ הופקד בידינו והתגובות מדהימות. אנחנו מרגישים שמשלב הקונספט ועד המסירה הצלחנו לייצג את החוויה שהארגון הזה משדר: שילוב של חדש וישן, לצד אקלקטיות מסודרת, חצר שמאפשרת HANG OUT אבל גם פינות שקטות לשבת עם עצמך ולהנות מטבע באמצע העיר. מרחב שמצליח להכיל ולחבק את קהל היעד האמנותי ומוביל הדעה שהסוהו האוס מארח.

סוהו האוס
פרויקט סוהו האוס

מלבד פרויקט סוהו האוס, רשימה ארוכה של פרויקטים ייחודיים עומדת מאחורי גנן על הגג: מגגות משרדי פייסבוק, אמאזון, SNC ועד למרפסות בפרויקטים הפרטיים המרשימים ביותר בארץ. הם משלבים בתוכם תכנון ובניית קונסטרוקציות הצללה מאסיביות, התאמה אישית של רצפות דק וריהוט, תכנון וביצוע של תשתיות השקיה ושתילה מורכבות; כל אחד מהם מיוחד במינו ולא תראו דומה לו בשום מקום אחר, יחד עם זאת, יש עקרון אחד שתמיד חוזר בין כל הפרויקטים של החברה, המסחריים והפרטיים – שהם נמצאים מעל הקרקע, לא מחוברים לאדמה ונולדים מחדש על ידי גנן על הגג.

איך נראים המשרדים שלכם?

אנחנו יושבים במקום קסום מוקף בעצים וירוק, אנרגיה של עצים תמיד עושה לנו טוב. יש לנו מטה גדול יחסית, עם צוות תכנון, תפעול וביצוע שחלקם איתנו כבר למעלה מעשרים שנה. חשובה לנו תחושת המשפחתיות, התמיכה ההדדית, סיעור המוחות שמאפשר ליהנות מיצירה משותפת ולחגוג את ההישגים.

מי לא חולם על משרד מוקף בטבע?
גנן על הגג. משפחתיות ותמיכה הדדית.

מי מחכה לכם בבית?

ניר: הנוכחות של גליה, זוגתי, ושלושת ילדיי, יואב, עומר ויונתן, ממסגרת לי את היום בצורה מאוד ברורה ומאפשרת לי את היציבות שאני צריך – לא משנה מה יוליד יום – אני תמיד יודע שאני פותח אותו וסוגר אותו במקום הבטוח והשקט שלי ששייך רק לנו.

 

עידו: משפחה גדולה, ורד זוגתי וארבעת ילדינו, תום, איתי, אדם ואליה. צ'ילי הכלבה ומיילי החתולה. תמיד מעניין ורוחש בבית וכמובן שיש גג שמאפשר לתפוס בו רגע שקט.

 

התחדשתם לאחרונה ב…?

ניר: התווסף אלינו למשפחה קופר ויחד עם סופי אנחנו משפחה מרובת כלבים. שמחה גדולה.

 

עידו: טבעת נישואין שקיבלתי מורד, למרות שהתחתנתי מזמן, רק לאחרונה התחלתי לענוד טבעת.

נמסנו. קופר וסופי.

מה לא יודעים עליכם?

ניר: הקשבה למוסיקה זה סם החיים שלי, לצערי לא התברכתי בכישרון מוסיקלי. אני מפצה על כך בהאזנה אין סופית . יש לי אובססיה לדעת הכל על הזמר, על השיר וכל סיפור שקשור בהם – לפעמים אני תוהה למה? התשובה כנראה נמצאת ביני לבין עצמי.  

 

עידו: שאני מאוד אוהב לשיר. ושאני בעצם סוג של קרוקודיל דנדי שגר בעיר רוב חיי ומנסה להשתלב בדרך שלי, נע בין אהבה לעיר לבין כמיהה למרחבים ולטבע.

אהבה משותפת. Unsplash

מה מייחד אתכם?

שני דברים:

זום ופוקוס. אנחנו שומרים בעקשנות שמרחב העבודה שלנו ישאר בתחום הגגות, גבוהה מעל הקרקע. אנחנו כל הזמן ממקדים את עצמנו בהמשך פיתוח , לימוד והתמקצעות בנישה שלנו ודורשים מעצמנו ומהצוות להיות הכי טובים בתחומנו.  

 

ועידו וניר. גנן על הגג זה אנחנו שנינו, וכל מה שבינינו. אנחנו גם שותפים וגם חברים הכי טובים, מה שמסביר למעשה הכל. יש ביננו ערבות הדדית שהיא הבסיס לקשר. אנחנו מבינים ויודעים בדיוק מה כל אחד רוצה או חושב – הבנו ברבות השנים שהעסק שלנו הוא יצירה משותפת של שנינו, יש ביננו הפרדה של תחומי אחראיות וגבולות גזרה מאוד ברורים בעשייה היומית ויחד עם זה שנינו נמצאים תמיד בתוך הקוקפיט יחד עם המון פרגון וכבוד הדדי.

שותפות וכבוד הדדי

מה מרגש אתכם?

ניר: שלכת מרגשת אותי, ממש שנייה לפני שהכל נופל ומתרוקן, הטבע מחצין את כל הטוב שיש לו להראות.

 

עידו: נולדתי וגדלתי במערב הפרוע של מדינת ישראל ולכן טבע ומרחבים תמיד פותחים לי את הצ'אקרות ומפעילים לי את הלב והמוח. אולי זו הסיבה שבעיר אני מחפש לעלות הכי גבוה כדי לראות את המרחבים.

 

עולה גבוה כדי לראות את המרחבים. צילום: איתי סיקולסקי

בהרבה צניעות, אותנטיות ופתיחות, ניר ועידו מספרים לנו על החלומות שהצליחו להגשים ועל הדרך שעשו במהלך התקופה המשמעותית שלהם יחד. הם ממשיכים לפעול ולהפוך את קו הרקיע שלנו למעורר השראה, ולהזכיר לנו בכל יום כמה יפה הטבע גם בלב האורבניות. 

אולי יעניין אותך גם...