ריח, מבחנות, בושם, עיצוב

חוויה על-חושית: זה הזמן לפנות מקום לריח כחומר גלם לגיטימי בעיצוב

איך מריח מחזה תיאטרון? איזו ארומה אפשר ללקט ביער? ואיזה ניחוח יהפוך אותנו ליצירתיים יותר? בחנו את חוש הריח המסתורי והפוטנציאל שלו בעולם העיצוב ואלה המסקנות

בטוח קרה לכם שהרחתם ניחוח מסוים, שהחזיר אתכם אחורה בזמן או זרק אתכם ישר לאיזה זיכרון ישן ומעורפל. חוש הריח הינו חוש ראשוני והישרדותי הניחן בסגולות רבות, הוא יכול להתריע מפני סכנות, לאמוד איכויות של דברים ולהשפיע על ההחלטות שלנו, החל מבחירת מאכלים ועד הרומנטיקה ובחירת בני הזוג שלנו.

 

ידוע כי ריח גוף הוא פרמטר חשוב במשיכה בין בני זוג, אפילו יש הטוענים שנשיקה מקורה בהסנפה זה של זה בימים עברו. הדבר מבוסס מדעית, מחקרים מראים שהאזור במוח האחראי על קליטה ועיבוד הריחות מהסביבה, ממוקם בקרבת מערכת הלימבית, המערכת האחראית על רגשות, מצבי רוח, זיכרונות והתנהגות.  

חוש קדום ופרימיטיבי

אנו משתמשים בכל חמשת החושים שלנו כדי לבחון את העולם, אך עולם העיצוב עדיין מתבסס בעיקרו על חוש הראיה והתפיסה החזותית. אז נכון חוש הריח הוא אבסטרקטי וקשה להגדרה או לתיאור במילים, עם זאת, זהו חוש חזק, פרימיטיבי ואינטואיטיבי, אשר מסוגל להעניק ממד רגשי עמוק נוסף, שקשה מאוד להשיג בדרכים מסורתיות.

 

עם כל כך הרבה השפעה עלינו ועל החוויות שלנו בחיים, איך זה שהוא נשאר מאחור בכל הנוגע לעיצוב החפצים, החללים או החוויות שלנו ביום-יום? אז זהו, שיש כאלה שהשכילו לקחת את יתרונותיו של החוש ולתעל אותם לכלי עיצוב שימושי. לשם כך, שוחחנו עם שלושה מעצבים ישראלים ששמים את הריח במרכז עבודתם כדי לבחון את מעלותיו של החוש והפוטנציאל הטמון בו בעולם העיצוב.

מתוך עמוד האינסטגרם _raw_color@

ללקט ריחות

"יש דעה רווחת שפעם חוש הריח של בני האדם היה מפותח יותר, זה רומנטי, אבל לא נכון. חוש הריח התפתח במהלך השנים, דרך פיתוח הבשמים, הרחצה, ביגוד, מאכלים ותבלינים, אפילו ריח הכימיקלים, זהו הליך שלוקח מאות שנים" מסביר לנו עומר פולק.

מתוך עמוד האינסטגרם omerpolak@

פולק הוא מעצב ויוצר הפועל מהסטודיו שלו בברלין ומתעסק רבות בנושא שבין אדם, טבע וטכנולוגיה. "מאז ומעולם עיצוב התעסק בחושים, בשנים האחרונות שילוב של טכנולוגיות ויכולות חדשות מצליחות להביא אותם אל קדמת הבמה." מסביר פולק "ריח הוא כלי מדהים, כמו צבע וטקסטורה, אנחנו בסטודיו מנסים לשלב אותו בעבודות שלנו בצורה אינטגראלית."

 

OLFACTORY FOREST הינו מיצב אשר הוצג במוזיאון טרפולק בדנמרק. "זה פרויקט שהתחיל במחשבה על תנופת בניית הערים ופותח סביב תרחיש ספקולטיבי כי היערות יהפכו בעתיד לאזור נדיר וכמעט נעלם, ואילו השלכות בריאותיות ההתרחקות שלנו מהטבע מביאה" מסביר פולק "סוג של קליניקה המדמה יער ומשתמשת בריחות וצלילים מהטבע לטיפול. רצינו להקצין את המקום הטיפולי, המעט מנוכר, חלל נקי עם תאורה לבנה, הסותר את הפרוע והמלוכלך שמייצג את היער."

מביאים את ריחות היער למוזיאון, מתוך עמוד האינסטגרם omerpolak@

אז איך מביאים את ריחות הטבע למוזיאון? לשם כך שאבו מולקולות ריח סביב אובייקטים שונים ביער ובעזרת מכשור מעבדה ניתחו את מרכיבי הריחות השונים, ייצרו ושחזרו בצורה מלאכותית, שאינה פוגעת בטבע, את ריח המקור. לצד הריחות, שילבו צלילים מינוריים כמו קול חיפושית ההולכת על עלים יבשים, הממחישה את היער בצורה כמעט מדיטטיבית.

 

פולק התייחס גם למגיפה אשר פקדה אותנו בשנה שעברה ואולי נראית כאילו היא מאחורינו, אבל לדבריו היא תשאיר חותם גם בנושא הזה "היא הגיעה וגרמה לטלטלה מאוד רצינית. כולנו עם מסכות וקשה לנשום ולהריח, עקב הריחוק החברתי נפגעת היכולת שלנו לתקשר בין בני אדם דרך הפרומונים, דבר שאנחנו עושים בתלת מודע" הוא אומר, "ואז עולה שאלה, איך העיצוב יראה עכשיו ומה זה דורש מאיתנו בחוויה החושית והשגרה היומיומית?"

ריח, המרקחה, רותם נחום
תהליך רקיחה, יח"צ המרקחה

רוקחים חוויות

מעצבת אחרת, אשר בנתה קריירה סביב החוש המופשט היא רותם נחום. "המסתורין הרב שיש בריח והתחושות החזקות שהוא משאיר בנו גרם לי לרצות לחקור את העולם הזה". רותם היא מעצבת מוצר בעלת המותג 'המרקחה', סטודיו לפיתוח מוצרים ואירועים המתבסס על חוויה חושית, כשבמרכזה חוש הריח. "זיכרונות שמתעוררים עקב הרחה גורמים לפעילות מוחית גבוה יותר באזורים האחראים על רגש ולכן עוצמת הרגשות שאנו חווים חזקה יותר".

 

בעבודתה, נחום מתייחסת לריח כאל חומר גלם ומתודת העבודה שלה באפיון ריח דומה מאוד למתודות העבודה כשניגשים לעצב מוצר. "לדוגמה כאשר אני צריכה לאפיין סביבה או מותג מסוים בריח אעבוד הרבה עם לוחות השראה, פלטות צבעים, טקסטורות וחומרים שהם יהיו אח"כ הבסיס לריח." מסבירה נחום על תהליך העבודה.

 

חללים ומותגים מסחריים רבים עושים מניפולציות שונות בריח. קחו לדוגמא את מותג ההנעלה הברזילאי מליסה שהריח המתקתק שלהן שנשאר לאורך זמן הפך לאחד מסמני ההיכר של המותג. "בתי מלון ומותגי אופנה כבר הבינו שריח הוא אחד האלמנטים שהכי משפיעים על חווית הלקוח." מסבירה נחום "הריח מייצר אווירה וחווית שהייה נעימה יותר ללקוח ובכך מאריך את זמן הקניה שלו, מחזק את נוכחות המותג בתודעה שלו ומקשר את המותג לרגשות חיוביים אצל הלקוח."

ריח, המרקחה, רותם נחום
חוויה ריחנית, יח"צ המרקחה

אחד הפרויקטים של נחום, אשר מהווה דוגמה לשימוש בחוש הריח להעצמת תכונות וערכי המותג וחיזוק החיבור של הצרכנים, הינו אירוע השקה של וויסקי מקאלן מספר 5. "המטרה הייתה לקרב את המשתתפים למקורות ההשראה ותהליך הייצור של הוויסקי." הם רקחו שלושה ריחות בהשראת תווי הריח הקיימים במשקה. את הניחוחות הללו כלאו במבחנות אשר עיצבו במיוחד למאורע והמשתתפים נדרשו לעשות פעולה משחקית קטנה כדי לגשת לריח המסתתר בהן.

 

קיימות הזדמנויות רבות, ככל שעולה על דמיונכם, כיצד לנצל את חוש הריח בעיצוב. אפשר לנווט קהל, לעורר רגש או לספר סיפור. "בימים אלו אני עובדת על פיתוח של ריח למחזה "המשרתות" שהולך לעלות בניו יורק. אני יוצרת שני סוגים של ריח וכל אחד מהם הולך להשתלב בנקודת זמן מסוימת במופע. זה תהליך מרתק שכולל בתוכו היכרות מעמיקה עם הדמויות והסביבה שלהן והמון מחשבה על דרכים לגרום לקהל להרגיש שהוא חלק מהסיפור".

ריח, ליאת מרום, וילה, יצירתיות, יוטיוב
ניחוחות מעוררי השראה, צילום: אילן נחום

על טעם ועל ריח

"דברים שנקלטים בעין מועברים למוח ולמעשה המוח כבר יוצר הכללות. חוש הריח לעומת חושים אחרים לא עובר דרך המסננת הלוגית שלנו. הוא אינטואיטיבי, אנחנו מריחים ומגיבים רגשית. לכן, ההשפעה של שימוש בריח ככלי בעיצוב היא מיידית וללא פילטרים וזה מה שיוצר את העוצמה שלו." מסבירה לנו המעצבת ליאת מרום.

 

מרום היא מעצבת, בעלת הסטודיו SHIFFT ומייסדת שיטת העיצוב בשם Experience Design. זוהי שיטה רב חושית המגובה בפטנט, העושה שימוש בחמשת החושים כדי להשפיע על התחושות הפיזיות והרגשיות, זאת באמצעות אלמנטים הממוקמים במרחב: צבעים, תאורה, צלילים, חומרים, טעמים וכמובן הריח.

 

"יצרני רכבי יוקרה משתמשים בריח של העץ והעור ליצירת 'ריח של חדש' ברכבים, זה חלק מהחוויה." מספרת מרום, "אם ניקח חלל בעיצוב מאוד דינמי ואנרגטי, מה שאנחנו קוראים לו תדר גמא, ונוסיף לו ארומות מתוקות או חריפות זה ידגיש ויגדיל את התחושה הוויזואלית שרצינו להעביר בחלל. ריחות למעשה מדגישים את העיצוב. לריחות שונים תכונות שונות ועל כן השפעה שונה גם עלינו. יש תורה שלמה של ריחות ארומתרפיים שממש משפיעים עלינו פיזיולוגית. יש ריחות שמרגיעים אותנו ויש ריחות שמעוררים אותנו."

ריח, ליאת מרום, וילה, יצירתיות, יוטיוב
וילה לקידום יצירתיות עבור יוטיוב, צילום: אילן נחום

כשבאים לעצב חלל, הריח נלקח בחשבון בתכנון ואפיון המרחב. תחילה מחליטים על האווירה אשר היו רוצים להשרות לשוהים בחלל ומרכיבים את הריח "אנחנו יודעים להגיד מה יהיה ריח שיעזור לייצר פוקוס ומה יהיה ריח שטוב לשינה עמוקה, איזון או מצב עבודה." ריח יכול לעבוד גם כטריגר ולהציף זיכרון עבר שימלא אותנו בנוסטלגיה ותחושה נעימה, מסבירה מרום "ריח של מרק או עוגת שוקולד יהיה משהו מנחם שלוקח אותנו לזיכרונות ילדות."

 

בהמשך, הם בוחנים את החלל ומתאימים לו מתודיקה של פיזור הריח "בחללים מסחריים גדולים כמו בתי מלון, משרדים גדולים אנחנו נשתמש בטכנולוגית פיזור ריח דיגיטלית הניתנת לשליטה. לעומת זאת, בסביבות יותר קטנות זה יהיה משהו יותר בכיוון של סבונים, מקלות."

 

פרויקט הממחיש את כוחו של חוש הריח הוא פרויקט של הסטודיו לחברת מיינדטק, חברת סטראט-אפ ישראלית שפיתחה תהליך פורץ דרך לטיפול בהתמכרויות. הם עיצבו עבורם את הקפסולה אליה נכנסים המטופלים, שם, יצרו ריח ייחודי אשר מופרש לתוך החלל ברגע שמתקבלת החלטת הגמילה, כך מייצרים התניה וזיכרון של הרגע המקונן. עם שחרורם לביתם, המטופלים מקבלים בקבוקון עם אותו ניחוח ובמקרה שיחוו רגעי משבר, יוכלו להריח אותו ולחזור לאותו הרגע של ההחלטה העוצמתית. בפרויקט אחר, עיצבו וילה עבור חברת יוטיוב המפורסמת, אשר מיועדת לקידום יצירתיות ובה הופצו ריחות מעודדי יצירתיות ומעוררי השראה.

 

האפשרויות אין סופיות, חוש הריח, אם משתמשים בו נכון, יכול להיות כלי מדהים המשפיע עלינו ברמה עמוקה ורגשית בתת מודע. אז למה בעצם להסתפק רק באופן חזותי, כשאפשר באמצעים פשוטים לייצר חוויה הוליסטית כוללת? ריח הוא אולי בלתי נראה, אבל לחלוטין לא בלתי מורגש, ובעיקר, יכול לעשות פלאים לכל חלל או סיטואציה בה אנחנו נמצאים. מסכימים?

אולי יעניין אותך גם...