(צילום: דוריאן קרידו)

חוגגים עצמאות עם עיצוב ישראלי

הבעלים של העסקים המצליחים 'סאגה' ו'אסופה' בשיחה על עולם העיצוב מפריזמת היזמות

מדי שנה יוצאים לשוק העבודה עשרות מעצבים שסיימו את לימודיהם באקדמיות השונות בארץ. לא קל להתקיים ולהתפרנס פה מעיצוב ומעטים בוחרים ללכת בדרך הזו, להביא לנו מוצרים איכותיים ומקוריים, מאה אחוז עיצוב ישראלי. לכבוד יום העצמאות ישבנו לשוחח עם ליאור ימין והילה שמיע, האנשים שהביאו לנו את חנות הקונספט 'אסופה' וגלריית האמנות והעיצוב 'סאגה', שמציגות לראווה ולמכירה עיצוב כחול לבן בלבד, מעודדות מעצבים צעירים ומקומיים לעשייה ונותנות במה ליצירות שלהם. בריאיון זוגי הם נותנים לנו הצצה אל מאחורי הקלעים של העסקים שלהם, מה מאפיין עיצוב ישראלי, איך מתמודדים עם תעשייה כל כך מצומצמת ואיך יודעים מה עובד ויימכר?

 

מהם העקרונות שהנחו אתכם בפתיחת העסקים שלכם?

ליאור: "כשפתחנו את אסופה לפני למעלה מעשור היינו בוגרים טריים מלימודי עיצוב ונאיביים מאד. עם השאלה:  איך יכול להיות שאין מקום שמוכר עיצוב ישראלי לכל אותם הפרויקטים שראינו ואין להם כתובת. אז החלטנו פשוט ליצור כזה".

הילה: "החנות התחילה בקטן, היו לנו שני חללים צמודים, אחד לסטודיו והשני היה החנות. החלום שלנו היה בעצם להצליח ליצור סימביוזה בין השניים. מההתחלה ידענו שזה יהיה מקום שמוכר רק עיצוב ישראלי".

 

ספרו לנו איך מתנהל העסק היום, פרויקטים ומיזמים עדכניים.

ליאור: "יש לנו שני סניפים של החנות 'אסופה'. אחד ביפו, בשוק הפשפשים והשני ברחוב דיזינגוף ואת הגלריה סאגה. יש לנו בדרך כלל שלושה אירועים מרכזיים בשנה; שבוע העיצוב ירושלים, 'צבע טרי' וההגדה של פסח. בין לבין יש עוד פרויקטים נקודתיים, השקות של מוצרים ושיתופי פעולה. זה לא רק שנינו כמובן, יש באסופה את ניצן אורלובסקי המנהלת, ספיר אטיאס מנהלת הגלריה ואיתן צוות של כוכבים".

הילה: "השוני בין החנויות מאפשר לנו לקטלג את המוצרים, מריהוט וגופי תאורה, למוצרים לבית ועד מחלקה גדולה של פרינטים ועבודות מקור".

(צילום: דוריאן קרידו)
מאיירים את ההגדה

הכרתם בלימודי עיצוב ב-HIT, איך משפיעה העובדה שאתם מעצבים בעצמכם, מנהלים חנות עיצוב ועובדים מול מעצבים אחרים? "

ליאור: "אנחנו כבר המון זמן עובדים מול מעצבים אז זה מרגיש כבר די טבעי, זה חלק מהיום יום שלנו".

הילה: "זה הרגיש לנו מאוד נוח בהתחלה כי ידענו את התהליכים והבנו את המורכבות של כל מוצר. יש משהו מאוד נכון להעביר אינפורמציה ללקוח שאתה בעצמך עובר דרך דומה, מבחינת הסיפור והערך המוסף".

ליאור: "אבל עכשיו, אחרי הרבה שנים שעבדנו בלבנות את השלד של החנויות הגיע הזמן שנמלא את החנויות ביותר מוצרים משלנו".

 

איך העבודה בזוג? איך מתנהלת חלוקת התפקידים ביניכם?

הילה: "כעיקרון הרבה שנים עבדנו במקביל אחד לשני ולא כגוף אחד, אני הייתי עם הסטודיו שלי בנתיב אחד וליאור הוא זה שבעצם הקים ופיתח את החנות. בשנים האחרונות אנחנו עובדים באופן אינטגרלי ומצליחים לשלב בין שני הדברים. כמובן שזה לא פשוט ויש מלא מורכבות, שנינו אנשים מאוד דעתניים ושזה מגיע לעיצוב זה לפעמים קשה יותר, אבל כבר למדנו להסתדר כל אחד במקומו. אני יותר בצד העיצוב וליאור בצד הניהול".

 

אתם יכולים להצביע על נקודות ממשק או מאפיינים ביצירה ועיצוב ישראלי?

ליאור: "יש נקודה מעניינת ששמנו לב אליה בגלריה, שכמעט כל המעצבים שפועלים בארץ הם גם היצרנים. כלומר, יש להם בית מלאכה משלהם בו הם מייצרים את המוצרים שלהם. זה לדעתי תכונה מאד 'ישראלית' שמאפיינת את החברה שלנו. זה מתחיל באופי של המעצב, שימצא דרך לייצר מה שלא קיים בגלל מיעוט האופציות שיש מסביבו".

 

כמי שנמצא בעסק הזה זמן רב, האם אתם רואים שינוי בשדה העיצוב הישראלי?

ליאור: "כן בטח, כשפתחנו את החנות היה מאוד קשה לנו למלא אותה במוצרים. היום יש הרבה יותר מעצבים ומוצרים. הרמה של המוצרים עלתה מאוד, ורובם כבר מיוצרים בכמויות גדולות."

הילה: "אני חושבת שהשינוי בעשר שנים האחרונות הוא די גורף, וניתן לראות איך מגמות בעולם העיצוב הופכות להיות גלובליות ופחות מקומיות. אני לא יודעת אם כיום אפשר בהכרח לאפיין עיצוב לפי מיקום או מקור המעצב, אלא לפי המגמה שהוא פועל בתוכה".

 

אתם פועלים כאוצרים ואפילו מעין ציידי כישרונות אפשר לומר, האם יש מעצב מבטיח ששמתם עליו עין לאחרונה?

"חן זלקינד"

 

למי מכם שעוד לא נחשפו לעבודות של המעצב הצעיר, זלקינד יוצר פריטי ריהוט וגופי תאורה בעבודת יד, כשהחומר גלם העיקרי הוא עץ, עליו הוא עושה מניפולציות של כיפוף למראה נקי ואלגנטי.

הגדה של פסח 2023 (צילום: דוריאן קרידו)
ממוצריה של הילה שמיע (צילום: עידו אדן)

איך יודעים שמוצר מתאים לחנות וצפוי להימכר?

ליאור: "יש המון מרכיבים שמשפיעים על הסיכוי של מוצר להימכר.  אנחנו מראש תמיד נחפש ערך מוסף במוצר, בסיפור, בחומר, בצורה או בשימוש, משהו שייתן ערך ללקוח. לגבי הצפי להימכר, יש לנו כבר ניסיון אבל תמיד יש הפתעות, לכן אנחנו רק נמליץ וניתן הזדמנות בחנות כדי לאסוף רשמים מהלקוחות. כמובן שלמחיר של המוצר יש משקל רב בסיכויים שלו להימכר".

 

יש טענות שאין בארץ מספיק תעסוקה ותעשייה בתחום, איך בכל זאת מחזיקים חנות שנשענת על תוצריהם של מעצבים ישראלים?

ליאור: "ללא ספק יש בעיה בתחום בנושא התעסוקה. אני כמעט לא מכיר מעצבים במשרות עיצוב פר אקסלנס. אני חושב שלצערי בשנים האחרונות יש פחות ופחות מעצבים שיוצאים לדרך העצמאית. פעם היו מגיעים לגלריה 4-3 מכל מחזור מכל בית ספר, עכשיו יש פחות ופחות. זה לא בגלל התנאים בגלריה, זה לא שהם מוכרים במקום אחר ולא אצלנו, פחות בוחרים בדרך הזאת. זה מצריך המון השקעה ולעבור מסע של הקמה לא קל. חוץ מזה יש לנו היום בישראל המון מעצבי תאורה מצוינים ברמה בינלאומית. לאחרונה הוצאנו בסאגה את קטלוג התאורה הישראלי המאגד בתוכו את כל השמות הגדולים וכל סוגי גופי התאורה. אז על אף שהכל רק ישראלי, במחלקה של התאורה אנחנו מסודרים, יש לנו בגלריה מענה לכל צורך. אם נעבור למחלקת הריהוט, כאן חסר לנו עדיין מגוון, יש מעט שעושים ספות וכורסאות וזה חסר לנו בגלריה".

הילה: "אחד הדברים שאני מאוד גאה בחנות, הוא שבאמת הצלחנו כל השנים האלה להחזיק ולהתקיים רק על עיצוב ישראלי. זה אתגר לא קטן אל מול מגוון המוצרים שכיום ניתן לייבא מכל מקום בעולם. יש מבחר גדול; מוצרים למטבח, מגוון אקססוריז לבית, יודאיקה, ספרים, תכשיטים והמון פרינטים של מאיירים מאוד מוכשרים".

 

אנחנו מזמינות אתכם להיחשף למעצבים ויוצרים מוכשרים, שמייצרים בעבודת יד או ייצור מקומי מוצרים כחול-לבן, בואו לגלות אותם. חג עצמאות שמח!

 

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...