בשמלה קטנה מדי, הרווה לז'ה, 1995 (צילום Jeanloup Sieff)

ראיתם פעם את הגב של עצמכם? תערוכה חדשה עוסקת בדיוק בזה

מקושט, ממוסגר, חשוף, הומוריסטי, מפתיע, מתוכשט, מעוות, מוגזם, מאובזר או פשוט סוג של לוח מודעות - מעצבי האופנה לאורך ההיסטוריה התייחסו אל הגב כאל חלק מהבגד. זה רק אנחנו שפחות שמים אליו לב

במוזיאון בורדל שבפריז, תפתח מחר, יום ששי, 5/7, התערוכה 'גב באופנה'. התערוכה, שייכת למעשה למוזיאון גליירה, הסגור כעת לצורך עבודות, אך ידוע בניחוח האופנתי שלו ובתערוכות המוקדשות לבתי אופנה חשובים המתקיימות בו דרך קבע. התערוכה החדשה, מתמקדת במראה של בגדים כפי שהם נראים מאחור. בחברה אובססיבית לפניהם של אנשים, 'גב באופנה' עשוי להתפס כנושא מקורי ובלתי צפוי.

ז'אן פול גוטייה, 1995-6 (צילום Françoise Cochennec)

התערוכה מעלה למעשה את שאלת התפיסה שיש לנו כלפי הגב שלנו והגב של אחרים. את זה היא בוחנת באמצעות בדיקת הקשר שבין הגוף והבגד מנקודת מבט חברתית ופסיכולוגית. הגב הוא תזכרות למגבלות שלנו: אנחנו לא יכולים לראות את הגב של עצמינו ואפילו לא לגעת בחלקים ממנו.

למעשה, הגב, כחלק השטוח ביותר של הגוף שלנו, עשוי להוות מעין לוח אותו אפשר לנצל באינספור אופנים. האופנה ומעצביה שוב ושוב דואגים לקשט אותו, למסגר ואף לחשוף אותו כשמי שנהנה מכל החגיגה הזו הם האחרים ולא הלובש או הלובשת בעצמם.

לקשט, כריסטיאן לקרואה, 1986-7 (צילום Aurélie Dupuis)
למסגר, ג'יבנשי, 2018 (צילום Aurélie Dupuis)
ולחשוף, ביל בלאס, 1964 (צילום Jeanloup Sieff)

בתערוכה, יוצגו למעלה ממאה פריטים שמקורם החל במאה ה 18 ועד היום כשלצדם חלקי סרטים וצילומים. אלו משתלבים בחלקיו השונים של מוזיאון בורדל המוקדש לפסל אנטואן בורדל שנחשב לגאון בתחומו במהלך המאה העשרים. התערוכה, שכמו יוצרת דיאלוג בין אופנה ופיסול, מאפשרת מבט חדש ואחר על פסלי הגב החזקים והשריריים המוצגים במקום דרך קבע.

גב של גבר, אנטואן בורדל, 1895 (יחצ)

הומור ותכשיטים

ההתייחסות לצדו האחורי של הבגד באה לידי ביטוי בתערוכה באופנים שונים. בחלק אחד שלה מופיעים פריטי לבוש שבהם החלק האחורי מפתיע, מלא הומור או נטול בד כמעט לחלוטין. בחלק אחר, נראה פריט גב של אלכסנדר מקווין שנחשב על קו התפר שבין פריט לבוש ותכשיט. 

הומור או הפתעה? שיפרדלי (יחצ)

בסטודיו של בורדל מוצגת הקולקציה של ריי קוואקובו לקום דה גרסון. הקולקציה, משנת 1997, נחשבת לאחת החשובו בהיסטוריה של האופנה, שכן היא מותחת את הגב והמותניים לאחור, יוצרת עיוותים בגוף ובכך מעלה שאלות העוסקות בגוף המושלם.

קום דה גרסון, 1997 (צילום Aurélie Dupuis)

נטייה להגזים

בחלקים אחרים, עוסקת התערוכה בפריטי לבוש הממקדים את המבט אל הגב כחלק ששווה להביט בו. פריטים אחרים דווקא מבליטים את העובדה שלעיתים הגב הוא חלק בבגד שכלל לא מטופל. לעיתים, הגב מטופל עד כדי כך שהמעצבים נוטים להגזים ולהעמיס עליו מסע שאת האסתטיקה שלו ניתן להעמיד בספק. אחרים, חוזרים שוב ושוב לאחד הנושאים המקושרים עם הגב הלו הן כנפיים שמקבלות, לאורך ההיסטוריה של האופנה, תרגומים כאלה ואחרים.

עומס יתר, ריק אוונס, 2016 (צילום Françoise Cochennec)
כנפיים, קום דה גרסון, 2013 (צילום Françoise Cochennec)

עוד מציגה התערוכה פריטי לבוש עם סגירה מאחור, כאלה שחושפים גב וכאלה העושים שימוש בו כדי להעביר מיני מסרים.

ג'ון גליאנו, 1998
ומיני מסרים, זארה, 2016

כך או אחרת, ההתייחסות לגב באופנה היא תמיד מסתורית ומלאת הפתעות, בין היתר כי היא תלויה בסקרנות שלנו לראות מה יש שם בעצם.

התערוכה עד: 17/11.

אולי יעניין אותך גם...