בהשפעת הסרט והבובה האייקונית (מתוך עמוד האינסטגרם barbie@)

הסיפור מאחורי הצבע: התהפוכות של הצבע הורוד

כל הדרך מצבע לילדות עד לבובת הברבי, המחאות ולבוש גברי

בטבע לצבע תפקיד חשוב, הוא משדר מסרים שונים אצל בעלי חיים; אזהרה, משיכה, הסוואה. כמוהם, גם בני האדם מושפעים ממנו, בין אם במודע ובין אם לא. בסדרת כתבות חדשה אנחנו יוצאות לחקור את עולם הצבעים, ההיסטוריה העשירה שלהם, מה הם מעוררים בנו ואיך נכון לשלב אותם בזירות עיצוב שונות מהאופנה ועד פנים הבית.

 

נתחיל, איך לא, עם הצבע הורוד, שטרפת הברבי עוררה אותו לחיים והרשת כולה נשטפה בו. רובנו נוטים לתפוס אותו כצבע נשי ורך, אבל האם הוא תמיד היה כזה? צללנו לעומקו של הצבע והתהפוכות שעברו עליו לאורך ההיסטוריה.

 

מקורו של הצבע הוורוד הולך אחורה למאה ה-18 עם גילוי פיגמנט לצביעת בדים באזור ברזיל. עד שנות השישים הצבע נתפס כצבע חזק ועוצמתי ונלבש על ידי גברים. בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, הנשים שגויסו לכוח עבודה חזרו לבתים, עקרות הבית נראו בשמלות ססגוניות ואילו הגברים אימצו לבוש כהה כשל מדי החיילים. בשנות השמונים תגלית בתחום המדעים חיזקה עוד יותר את אותה המגמה, כשבדיקות האולטרסאונד הפכו לנפוצות אצל הורים לעתיד שיכלו כעת להבחין במין העובר טרם היוולדו. התעשייה לא נשארה אדישה לכך והגיבה עם מוצרים ובעיקר בגדי תינוקות רכים, שעד אז היו ניטרליים, וכעת חולקו לשני גוונים; כחול לבנים ולבנות- וורוד.

מחקרים מראים שאצל ילדים עד גיל 3 אין בכלל הבדל משמעותי בהעדפות צבעים ולאחר מכן ניכר שינוי. אז האם באמת ילדות מעדיפות את הצבע הורוד? הטיעון המרכזי נובע מסיבות תרבותיות וחברתיות, השוק מבדל בין מוצרים לבנים ובנות, מושך את הילדות עם צעצועים ובגדים וורודים ומכתיב להורים מה לרכוש. זה מצמצם ומשטח את קשת הצבעים לגוון אחד ובעיקר, מגדיר מין על פי צבע ודימוי חיצוני. לצד אלה נשמעים גם תאוריות אבולוציונית, כשהצבע הוורוד מתקשר למחזרים סמוקיי לחיים או לפירות יער שנשים נהגו ללקט. בשנים האחרונות הוורוד עובר טרנספורמציה, הוא נקשר לצבע מחאתי ומנסה להתעלות מעל האסוציאציות המגדריות. "תנועת מחאת החזית הורודה, שפועלת ליצור עתיד ורוד יותר לכולנו. הרכות שמזוהה עם הצבע, הפכה להיות כלי למחאה פוליטית וחברתית". מסביר הטרנדולוג ויועץ עיצוב וצבע גיל רויטר "בעולם האופנה, הצבע טשטש את הזהות המגדרית שלו, שהיה מזוהה עם רכות נשית וכיום פופולרי גם בקרב גברים".

 

צבעים שונים משפיעים אחרת על מצב הרוח שלנו, הצבע הורוד נחשב לצבע מרגיע. בניסוי שנעשה בבית מעצר צבעו את קירות התאים בצבע וורוד וראו הפחתה משמעותית באלימות ותוקפנות העצורים. בעולם השיווק, הצבע הוורוד נתפס מעורר תקווה, עדינות ואופטימיות, ממש כמו המשפט 'לראות את העולם דרך משקפיים וורודים' שמשתלב במיתוג ארגוני צדקה או שירותים נשיים. גוונים שונים שלו יכולים להיתפס אחרת; ורוד חיוור למשל אופף נוסטלגיה, הגוונים הבהירים יותר תמימים וילדיים ולעומתם, פוקסיה בוהק משדר אנרגיה וביטחון.

ומה לגבי זירת עיצוב הפנים המקומית? "הצבע הורוד פחות פופולארי, אבל הוא יכול להתיישב יפה מאוד בחדרי שינה, במיוחד כשהורוד הוא לא רווי, אלא עם פיגמנט ורוד רך ומלטף." מוסיף רויטר. "ורוד רווי ומתקתק מומלץ לשימוש במינון קטן, כמו למרקר נקודה מסוימת בחלל. שימוש רחב בורוד, ייתן תחושה סכרינית במיוחד. ורוד פודרה מחמיא מאוד לעור הפנים ולכן מומלץ ליישום במקומות בהם יש מראה, שבוחנת איך אנחנו נראים וייראה נפלא גם בסגנון האקלקטי- בוהמייני במיוחד יחד עם פריטי ריהוט מעץ ואלמנטים מפליז או נחושת בשילוב עם צמחייה ירוקה".

צבע, אופנה ומגדר (pexels)

לסיום, ובמיוחד לחובבי העיצוב והאמנות, קבלו בכל כתבה בסדרה המלצה חמה מאת רויטר למי שרוצה להמשיך ולהעמיק בנפלאות הצבעים סביבנו: 

The secret lives of color by Kassia St. Clair 

אולי יעניין אותך גם...