(מתוך עמוד האינסטגרם secretlivesofcolour@)

הסיפור מאחורי הצבע: הסגול הנדיר

מחלזונות זעירים עד למהפכה התעשייתית, איך הצבע קיבל ייחוס מלכותי?

בטבע לצבע תפקיד חשוב, הוא משדר מסרים שונים אצל בעלי חיים; אזהרה, משיכה, הסוואה. כמוהם, גם בני האדם מושפעים ממנו, בין אם במודע ובין אם לא. בסדרת כתבות חדשה אנחנו יוצאות לחקור את עולם הצבעים, ההיסטוריה העשירה שלהם, מה הם מעוררים בנו ואיך נכון לשלב אותם בזירות עיצוב שונות מהאופנה ועד פנים הבית.

 

את מסענו אל תולדות הצבע הסגול נתחיל הפעם בזווית שונה, עם פרויקט עיצוב של דניאל אלקיים המוצג בימים אלו כחלק מתערוכת 'ים-יבשה' בגלריית רוזן. אלקיים חקר שיטות שונות להפקת הצבע הסגול על בסיס צמחים מחומרים זמינים. בפרויקט שלו הוא מציג דימויים על היבטיו השונים של הסגול דרך חומריות, מרקם, צורה וספקטרום גוונים רחב. "במשך אלפי שנים טקסטיל היה מוגבל לצבעים טבעיים, וצבענים הופקו בהכרח בהתאם לפלורה ופאונה המקומית", מגולל אלקיים את סיפורו של הצבע. "הופעתו של הצבע סגול בטבע נדירה במיוחד, ולאורך ההיסטוריה של תרבות המערב, סגול נתפס כצבע המיוחס אך ורק למלוכה, אצולה, יוקרה ועושר. ייחוס זה מקורו בצבע סגול 'צורי' (Tyrian purple dye), שיוצר בימי קדם בערים צידון וצור (טיראן), בחופי כנען העתיקה (היום לבנון), ממין מיוחד של חילזון הים שנקרא 'ארגמון קוצני' (spiny dye- murex) והיה נפוץ באזור".

(צילום: דניאל אלקיים)
(צילום: דניאל אלקיים)

תהליך הייצור הסיזיפי והמורכב העניק לצבע ייחוס יוקרתי במיוחד בקרב האצולה ובא לידי ביטוי בלבושם ועד הדיו לחתימה על מכתביהם. "התהליך דרש ליקוט של אלפי חלזונות זעירים, סדיקה ושבירת הקונכיות, על מנת להפריד את הרכיכה מהקונכייה", מסביר אלקיים. "לאחר מכן השרייה של הרכיכות, זיקוק הנוזל הרירי והכנסתו לכלי חרס, שהונח בשמש. בחשיפה לאור השמש התרחש תהליך מדהים, הנוזל הפך לבן, לאחר מכן צהוב-ירוק, ואז ירוק, סגול, ולבסוף אדום שהפך כהה יותר ויותר עם הזמן. התהליך היה חייב להיעצר בדיוק בזמן הנכון לקבלת הצבע הרצוי. הגוון היה עשיר, בוהק ועמיד לאורך זמן. הצבען שימש בעיקר לצביעת צמר, פשתן או משי, להכנת טקסטילים משובחים באיכותם שנקראו ״פורפורה״ (מקור המילה purple). בימי קדם, עלות הבד בעבר נקבעה לפי צבעו. ייצור הצבע הסגול מחלזונות הים נחשב היה לאחד מתהליכי הייצור היקרים ביותר להפקת צבענים. בעבור הפקה של כ-1.5 ליטר צבע, נדרשו מעל 10,000 חלזונות, ובנוסף, תהליך העבודה היה קשה, ארוך ומסריח מאוד. ארכיאולוגיה מקומית מצאה באזור שרידים של גבעות ענק המכילות שברי קונכיות מאותה תקופה". במאה ה-18 נמצאה חלופה מלאכותית כשסטודנט לכימיה, ויליאם הנרי פרקין, ניסה לייצר חומר לסיוע בטיפול במחלת המלריה, אך בטעות יצר צבען סגול. בהמשך, המהפכה התעשייתית הפכה את הפקתו לקלה יותר, זולה ואת הפיגמנט לנגיש לכל.

 

'פאסט פורוורד' לשנות השישים והשבעים, כשהצבע הסגול נקשר לשינוים חברתיים ופוליטיים, תנועות נגד ואינדיבידואליות. בהמשך, זמרים גדולים ואלילים מוזיקליים תרמו לעליית הפופולריות שלו; ג'ימי הנדריקס ותרבות הסמים הפסיכדלית עם שירו המפורסם PURPLE HAZE, או פרינס ודיויד בואי שנהגו ללבוש סגול על הבמה.

(צילום: דניאל אלקיים)

כולנו יודעים שמערבוב של אדום וכחול מתקבל סגול, השילוב של שני צבעים כל כך סותרים נותן קונטרסט וגוונים מסוימים על הסקאלה שנחשבים מרגיעים יותר ואילו אחרים עוצמתיים. ההיסטוריה שלו נותנת את אותותיה גם בתפיסה של הצבע כיום, כשהוא משדר תבונה, כוח, אצילות, יוקרה, רוחניות ומסתוריות.

 

לסיום, לכל מי שמעוניין להמשיך ולהעמיק בנפלאות הצבעים סביבנו, המלצת קריאה מאת גיל רויטר, טרנדולוג ויועץ לענייני עיצוב וצבע :

Color collective’s palette perfect: color combinations inspired by fashion, art and style by Lauren Wager

אולי יעניין אותך גם...