(מתוך עמוד האינסטגרם _sindroms@)

הסיפור מאחורי הצבע: הכחול האצילי

הפיגמנט שהיה יקר מזהב ושמור למרים הבתולה

בטבע לצבע תפקיד חשוב, הוא משדר מסרים שונים אצל בעלי חיים; אזהרה, משיכה, הסוואה. כמוהם, גם בני האדם מושפעים ממנו, בין אם במודע ובין אם לא. בסדרת כתבות חדשה אנחנו יוצאות לחקור את עולם הצבעים, ההיסטוריה העשירה שלהם, מה הם מעוררים בנו ואיך נכון לשלב אותם בזירות עיצוב שונות מהאופנה ועד פנים הבית.

 

סיפורו של הפיגמנט הכחול מתחיל לא רחוק מאיתנו, אצל המצרים הקדמונים ובאהבתם לאבן הכחולה LAPIS LAZULI בסביבות שנת 2,200 לפני הספירה כשפיתחו פיגמנט טבעי ומינרלי. באותם זמנים, הפיגמנט היה יקר יותר מזהב ולכן במהלך ההיסטוריה כשציירים, ביניהם מיכאלנג'לו הגדול, השתמשו בו עבור אלמנטים ספציפיים ומשמעותיים בציור בלבד. בתקופת הרנסנס, זה היה ניכר בלבושה של מרים הבתולה ולצבע משמעות טהורה ואלוהית. בשדה הקרמיקה הצבע הכחול היה בעל נוכחות רבה לאורך ההיסטוריה, החל מכלי הפורצלן הסינים עם עיטורי כחול ולבן עדינים, דרך וודג'ווד וטכניקת ה jasperware שפיתח.

גם בתחום הטקסטיל הוא נחשב בעל ערך ובאירופה בימי הביניים, החלו לייצר צבע טקסטיל מווד, פרח שמקורו בים התיכון. הצבע היה יקר לייצור ושימש בעיקר את העשירים והאצולה. בהמשך, התגלה הצבע הכחול אינדיגו שהופק מיבול Indigofera tinctori. במאה ה-17 הומצא לראשונה בד הג'ינס הפופולרי עד היום בגנואה שבאיטליה. שם האורגים השתמשו בגוון אינדיגו לצבוע חלקית את חוטי האריג. מהר מאוד הפך הפריט נפוץ בקרב פועלים בשל עמידותו של הבד ועם השנים ממשיך ללוות אותנו ללא קשר בין מעמדות או מגדר. נקודה היסטורית נוספת בעולם האופנה היא אצל האמן הרב תחומי הצרפתי איב קליין, שהיה מזוהה בשימוש הצבע הכחול העז. אחרי שמשך קנבסים בצבע הכחול, צבע את גופן של דוגמניות בגוון הכחול והחתים בעזרתן בדים, הוא אפילו רשם פטנט על אותו הגוון המדויק ששימש אותו ליצירותיו.

 

זהו צבע אהוב על נשים וגברים, טוענים שאבולוציונית, ולמרות שאין אמת פיזיקלית בדבר, המשיכה אל הצבע הכחול בסיסה בימי הצייד והליקוט, כשהצבע הכחול סימן את השמיים הבהירים והמים הנקיים. בתחום המיתוג הוא יכול לשמש מותגים שונים לשדר נחת ושלווה, מייצג אמינות וביטחון. הוא בעל גורם מרגיע ופיזיולוגית אומרים כי הוא מסוגל להוריד לחץ דם, להפחית את קצב הלב ותחושות חרדה וגורם להרגשה כללית טובה. אז אם כך למה בשפה האנגלית הוא מקושר דווקא עם עצבות, כמו במשפט '?’Feeling blue המילה Blue הוזכרה לראשונה בשירה במאה ה-13, אבל המונח והאסוציאציות שלו לעצב הגיע במאה ה-18. יש הטוענים שמקורו בעבר הרחוק כשהצבע שימש לבגדי אבלים בתרבויות אפריקאיות או הדגלים הכחולים שהניפו בספינות כשהקפטן שלה מת.

"כחול נחשב לצבע מרגיע מאוד ולכן מומלץ ליישם אותו בחדרי שינה או בחדרי עבודה. מקומות בהם אנחנו צריכים להתנתק או לחשוב בצלילות", משתף גיל רויטר, טרנדולוג ויועץ לענייני עיצוב וצבע. "הוא משדר ניקיון ולכן ניתן למצוא מגוון רחב של אריחי אמבטיה בצבע הכחול, שתורמים ליצירת חדר אמבטיה טהור, שלו ורענן.  בכלל החיבור למים, הכחול משתלב נפלא בסגנון העיצוב הים תיכוני- חיבור עם חומרים טבעיים כמו אבן, קש, עץ וקשת גוונים בהירה ולבנה, תתרום לסגנון. יש להיזהר שלא יצא דגל ישראל". הצבע הכחול נחשב כמדכא תיאבון כי הוא לעיתים מסמן רעל או מזון מקולקל ולמרות זאת רויטר מסביר שהכחול הדומיננטי מוצא דרכו גם במטבחים. "המטבח, שהפך למשמעותי מאוד במרחב הפנים מקבל צבע אלגנטי ומלא משמעות. הצבע הכחול בלט בשנה האחרונה בשבוע העיצוב במילאנו והוא עובד בצורה נהדרת עם נוכחות של צבעי אדמה וכתומי חמרה ליצירת מראה מעט נוסטלגי".

 

לסיום, ובמיוחד לחובבי העיצוב והאמנות, קבלו בכל כתבה בסדרה המלצה חמה מאת רויטר למי שרוצה להמשיך ולהעמיק בנפלאות הצבעים סביבנו: 

The designer’s dictionary of color by Sean Adams

אולי יעניין אותך גם...