פטריסיה אורקיולה
צילום: יח"צ

המעצבת והאדריכלית פטרישיה אורקיולה בריאיון ללג'יט

היא חושפת את הרגעים המכוננים בקריירה שלה, השיעורים החשובים אותם למדה מהמאסטרים הגדולים של העיצוב האיטלקי, כיצד אלה השפיעו על דרכה המקצועית ולאן פניה מועדות היום

פטרישיה אורקיולה היא אחת מדמויות המפתח בעולם העיצוב הבינלאומי. היא מובילה את הסטודיו שלה מעל עשרים שנה, בין פרויקטים מגוונים בדיסציפלינות שונות, היא פועלת בתחומי עיצוב מוצרים תעשייתיים, אדריכלות, עיצוב מלונות, חנויות, בתי מגורים, תערוכות ומייצבים, ניהול אמנותי וייעוץ אסטרטגי, ידיה בהחלט בכל.

ממדריד כל הדרך למילאנו

"אחד הרגעים הכי מכוננים בקריירה שלי היה המעבר שלי מלימודי עיצוב במדריד לפוליטכניקו במילאנו" היא מספרת לנו כשאנחנו מתעניינים ברגעי המפתח בקריירת העיצוב הענפה שלה, "הלימודים האקדמים במדריד היו קלאסיים עם בסיס איתן ונטיות מודרניות, לעומת זאת, המסלול במילאנו היה יותר אקלקטי וחשף אותי לתחומים שונים וחדשים." היא מסבירה. 

 

אורקיולה, במקור מאוביידו שבספרד, החלה להתאהב באמת במקצוע במסגרת השיעורים של מעצב העל אקילה קסטיליוני במילאנו. עד היום היא לא שוכחת דברים שאמר ומצטטת לנו שיעורים שלמדה ממנו "הוא לימד אותנו לא לשכוח את היסוד הבסיסי של כל פרויקט, מה זו סקרנות והיכולת לחבר בין דברים." נקודה נוספת שהיא מזכירה ואולי אחת מנקודת הציון המהותיות בקריירה שלה כמעצבת צעירה, היתה העבודה הראשונה שלה אצל מדלנה דה פדובה "עבדתי שם בקבוצה קטנה ומגובשת של מעצבים, לצד וויקו מגיסטרי. הוא תמיד היה מאוד ישיר ונדיב" היא אומרת, "מכבד את יחסיו עם כולם."

שטיחים ל- cc tapis, צילום: יח"צ

באיזה רגע הבנת שאת מוכנה לפתוח סטודיו משלך?

"כשעבדתי אצל פיירו ליסוני. שש שנים הייתי שם, הובלתי את מחלקת העיצוב של החברה. הוא אמר לי להעז, והפציר בי שאני מוכנה לפתוח סטודיו משלי. היום אני יודעת שזה היה הרגע הנכון."

 

לאורך השנים עבדת עם המאסטרים הגדולים ביותר בעולם העיצוב, למי מהם את מרגישה שאת חייבת תודה?

"אני חושבת שכל אחד משאיר חותם. Magistretti, Bettinelli and Maldonado לדוגמא, עזרו לעצב את מי שאני היום. אבל אני חייבת הרבה ללקוחות כמו פטריציה מורוסו, מריה רייג, שגרמה לי לעצב את המלון הראשון שלי, המנדרין אוריינטל בברצלונה. ואחרונה חביבה, מדלנה דה פדובה, היזמית הראשונה שהאמינה בי."

 

היא לקחה את הזמן להתמקצע עד שהייתה בשלה ופתחה את הסטודיו הנושא את שמה. עם מערך של שבעים עובדים, מעצבים, אדריכלים ואנשי צוות שונים, היא נוהגת בפתיחות עם האנשים סביבה "אני מאמינה שיצירתיות קשורה מאוד לדיאלוג, עם הסטודיו שלי וגם עם הלקוחות". היא שומרת על מעורבות גבוהה בתהליכי העיצוב, מעידה על עצמה שהיא מעט אובססיבית לעבודה שלה, מתעכבת על הפרטים והפרויקטים עליהם היא עובדת והם ממשיכים ללוות אותה במהלך היום במחשבותיה. 

מערכת ישיבה מלאת הומור בצורת זוגות גרביים, צילום: יח"צ

איזה פרויקט שלך הוא הטוב ביותר בעינייך?

"אני תמיד חושבת שהפרויקט עליו אני עובדת עכשיו, יהיה הטוב מכולם."

 

מה את חושבת שמאפיין את מתודת העבודה שלך?

"אקלקטיות וגיוון. אני עובדת בקנה מידה משתנה וממזגת יחד אדריכלות ועיצוב. יש בדרך כלל נוכחות חזקה של צבע ודפוסים שונים, העניין שלי הוא בנקודת המפגש בין האור לחומר, חשוב לי לבחון כיצד הם מתקשרים עם החללים, האדריכלות והאובייקטים השונים. אני אוהבת לחבר בין מלאכת יד שמבטאת ערכי מסורת, חומריות ויד האומן, לצד חידושים טכנולוגיים עכשוויים ותעשייתיים שמאפשרים שימוש בחומרים, צורות ותוצאות בלתי צפויות."

 

מעבר לעיצוב חללים ואוביייקטים, איך את רואה את העתיד?

"הסטודיו ואני עוסקים רבות במחשבות על עתיד הניידות, חללי עבודה ומחזורי ייצור. בפרויקטים שונים עם כל מיני חברות אנחנו מובילים תהליכים לשינוי וחדשנות גם בפן הירוק.

 

במהלך הקריירה זכתה אורקיולה בפרסים בינלאומיים רבים, ביניהם Medalla de Oro al Mérito en las Bellas Artes, מדליית הזהב באמנות מטעם ממשלת ספרד ו -Order of Isabella the Catholic שהוענק לה על ידי הוד מלכותו המלך חואן קרלוס הראשון. היא נבחרה למעצבת העשור במגזינים מובילים לעיצוב והציגה את עבודותיה במספר מוזיאונים מכובדים כמו מוזיאון MOMA בניו יורק, מוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז, מוזיאון  Victoria&Albert בלונדון ועוד. היא מנהלת קריאייטיב של חברת Cassina מאז 2015 ועובדת עבור חברות עיצוב בינלאומיות כמו Flos, Alessi, Kvadrat, Louis Vuitton ועוד רבות וטובות, אך לא נראה כי יש לה איזו כוונה לעצור. 

 

צילום: יח"צ

איפה המחשבות על עיצוב בר קיימא פוגשות אותך?

"אני מאמינה שפסולת היא משאב יקר, שבעזרת טכנולוגיה או בידיו של אומן מיומן, היא יכולה להפוך לתוצרים מפתיעים. אני רוצה לגרום לאנשים לחשוב על רעיון היופי החדש הזה שנוצר מפסולת."

 

איפה מוצאים היום השראה בעולם של פטרישיה אורקיולה?

"את ההשראה לפרויקטים אני שואבת מהסביבה היומיומית, זה יכול להיות ביקור בתערוכה, בזמן צפייה בסרט או באמצע קונצרט, לכל מקום יש פוטנציאל לרעיונות חדשים. השראה היא לא משהו שצף באוויר ואתה רק צריך לתפוס אותה, צריך לעבוד בשבילה."

 

תהליכי היצירה שלך נראים תמיד אותו דבר או שבכל פעם את לוקחת דרך אחרת?

"כל פרויקט הוא מעט שונה, אך היסוד המשותף לכולם הוא שלב המחקר. זהו רגע מכריע המחלחל לכל תהליך העיצוב. מחקר אינטנסיבי ועמוק אודות החומרים, הטכנולוגיה, דרכי הייצור, כמו גם צרכי המשתמש, זהות המותג, ערכיו וחזונו. אחריו מגיע תהליך עיצוב קפדני ופרגמטי. צריך לחשוב לא רק על הפרויקט, אלא על ההשלכות שלו. כיצד לתקשר את הנרטיב שלו, את תוחלת החיים שלו ואת מקומו בעולם."

צילום: יח"צ

על מה את עובדת בימים אלו?

"בסטודיו אנחנו מתכוננים לסלונה דה מובילה, העתיד להתקיים בחודש ספטמבר הקרוב במילאנו. זו תהיה מהדורה מיוחדת, אינטימית יותר, אך אירוע נהדר כדי להיפגש עם חלק מקהילת העיצוב והכנסת פרויקטים חדשים. במקביל אנחנו עובדים על מספר פרויקטים בתחום המלונאות, מלון Ca 'di Dio שייפתח בקרוב בוונציה ושיפוץ מלון ה- Four Seasonsבמילאנו. כמו גם, עיצוב המטה של חברת העיצוב CASSINA וחברת MUTINA."

 

אנחנו אחרי שנה של מגפה ששיתקה חלק גדול מהתעשייה, איך את חווית את התקופה הזו?

"זוהי מעבדת התנהגות נהדרת. כנדרש, צוות הסטודיו עבר לעבוד מהבית, אך הצלחנו לשמר את עבודת הצוות גם משלט רחוק. למדנו להסתגל, לגדל את מה שאני אוהבת לכנות 'שורשים אמפיביים'"

 

איך לדעתך זה ישפיע על עתיד העיצוב והאדריכלות?

"לעיצוב יש כוח רב ותפקיד חשוב בהגדרת 'הנורמלי החדש'. החל מעיצוב חללים ציבוריים כמו חנויות ומשרדים שיהפכו ליותר היברידיים. גם בתים פרטיים יגלו יותר גמישות ויינתן דגש על חסכון באנרגיה והתייחסות למגמה הירוקה. אדריכלים נקראים לעצב זמן והתנהגויות חדשות, הרגע ההיסטורי הזה הוא באמת מעניין ומלא גירויים ואתגרים חדשים עבורנו האדריכלים והמעצבים."

פרויקט עיצוב פנים בבנגקוק, צילום: יח"צ
צבע וחומר, צילום:יח"צ
בתים לסלבטורי, צילום: יח"צ

את היום אחת המעצבות החשובות ביותר בעולם. מה לדעתך הופך מעצב לטוב במה שהוא עושה?

"אני חושבת שמעצב טוב צריך לדעת להקשיב לחברה עם זוג אנטנות רגישות המסוגלות לפרש שינויים. הוא צריך לייצר שיפור, אפילו קטן, בכלים הסובבים אותנו ובהתנהגות שלנו, עם יכולת להשפיע על אחרים ועל הסביבה. מעצב טוב מתבונן רבות וחושב על פתרונות אפשריים עוד לפני שמתעוררת בעיות."

 

אורקיולה מסיימת את הריאיון איתנו בציטוט של אנזו מארי שממחיש בצורה דיי ברורה את ההסתכלות שלה על מקצוע העיצוב "אם כל מה שאתה רואה בחוץ יפה ונכון בעינייך, לא נשאר מה לעצב. אם יש משהו שלא מוצא חן בעינייך, זו סיבה טובה לשנות אותו."

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...