פרוסות מגורים להרכבה, מראה מבפנים
פרוסות מגורים להרכבה, מראה מבפנים (הדמיה Nasim Sehat)

המעצבת האיראנית נסים בהט מציעה פרוסות מגורים להרכבה עצמית

הפרויקט הרעיוני כרגע עשוי להוות פתרון ומענה פרקטי ועכשווי הנחוץ כל כך למגורים בערים הגדולות שהופכות צפופות יותר ויותר

מדי פעם, צצים באתרי האדריכלות והעיצוב אייטמים מרתקים ומסקרנים שצדים את העין וגורמים לקוראים להתעמק בהם. לרב, לא מדובר דווקא באייטמים הקשורים בשמות של אדריכלים גדולים, באירועים משמעותיים או בבניינים יוצאי דפן, אלא דווקא ברעיון, או אפילו בגחמה, של מעצב עלום שם שכמו עלה על משהו מרתק ומצליח לעורר עניין, תשומת לב ושיח בקרב הקהילה המקצועית.

פרויקט כזה הוא זה של נסים סהט (Nasim Sehat), אדריכלית ומעצבת קונספטים ממוצא אירני שבחרה לפני כשנתיים להקים את הסטודיו שלה דווקא בשנחאי שבסין וכך לפתח פרויקטים באזור אסיה. ברזומה של סהט כתוב, שלצד פרויקטים אדריכליים, היא נהנית לא פחות לעבוד על פרויקטים אמנותיים, החל באיורים ועד עיצוב מוצר. עד כה היא זכתה במספר פרסים בתחום העיצוב והציגה בשנחאי, טורונטו, ברצלונה, פריז וסינגפור.

מתחם של בתי סלייס
מתחם של בתי סלייס (הדמיה Nasim Sehat)

הפרויקט, הרעיוני כרגע, שהופיע לאחרונה באתרי העיצוב, עשוי להוות פתרון ומענה פרקטי נכון לעכשיו הנחוץ כל כך למגורים בערים הגדולות ההופכות צפופות יותר ויותר. לא פעם אנחנו רואים פרויקטים דומים המהווים מעין קפסולות או אפילו תאי מגורים נייחים וניידים המיועדים לחסרי בית, לתיירים ואף לאנשי עסקים המגיעים לעיר מסוימת ומחפשים פתרון ללילה. הפתרונות הללו זהים בגודלם ואחידים במראם ועל פי רב מיועדים לשינה ואחסון מטלטלין בלבד.

הפרויקט, אותו מכנה סהט 'פרוסה' (Slice), מיועד לדיירי הערים המודרניות כשהוא מציע למעשה פרוסות מגורים בסיסיות, פרקטיות ומודולריות, העונות על שימושים שונים שאדם עושה בביתו. בניגוד לפרויקטים האחרים, כאן יכול המשתמש לבחור לעצמו ממה יהיה מורכב ביתו הזעיר או משכנו לרגע. כך למשל, פרוסה אחת משמשת כדלת כניסה, פרוסה אחרת כמיטה, פרוסה נוספת כמרווח / חלל פתוח עם חלונות, אחת אחרת כחלל עבודה שבה כיסא ושולחן אינטגרליים ועוד פרוסות המשמשות כמטבח קומפקטי, כיחידת שירותים וכיחידת רחצה. את היחידות, ברוחב שמונים סנטימטרים כל אחת, ניתן (תיאורטית) להזמין באמצעות שירות דיגיטאלי כשהמשתמשים בהזמנה ראשונה משאירים פיקדון ואילו התשלום הסופי מחושב לפי השילוב שבין זמן השימוש, הרכב הפרוסות הנבחר והשירותים הנצרכים המחושבים אוטומטית על ידי המערכת. השימוש במערכת הדיגיטלית מאפשר למשתמש גם לדווח על פרוסות פגומות שיוחלפו באחרות תוך זמן קצר.

סוגי הסלייס שמציעה נסים בהט
סוגי הסלייס שמציעה נסים בהט (הדמיה Nasim Sehat)

הרעיון הוא שמשתמשי הפרוסות יוכלו להזמין אותן מראש כשניתן יהיה להציב אותן במקומות ייעודיים המדמים חניונים, או לעשות בהן שימוש במקומות בהם הם כבר יוצבו מראש בשטח. בנוסף, משתמשים יוכלו להזמין יחידות בפרברים ובאזורים כפריים אותם יספק השירות באמצעות רחפנים או משאיות. אם לא די בכל זה, לכל פרוסה תהיה גישה לאינטרנט, מים, חשמל וביוב וההכניסה אל הביתן תתבצע על ידי קודר (בר-קוד דו ממדי).

הפרוסות הן טרומיות ומיוצרות מראש ובנוסף הן עצמאיות וגמישות כך שאין פרוסה אחת תלויה באחרת ויחד ניתן להרכיב אחת לשנייה, להוסיף או לגרוע חלקים כבמן בית דמוי אקורדיון. בעתיד, נראה שלבתי הפרוסות יהיה פוטנציאל לגדול אנכית ולתפס זה על זה באפן כזה שיצור מגדלים ויותאם אף יותר, בעיקר בשל קנה המידה הקטן שלהם, לפתרונות מגורים בשטחים קטנים או כאלה ההולכים ומצטמצמים.

הסלייס של העתיד
הסלייס של העתיד (הדמיה Nasim Sehat)

אולי יעניין אותך גם...