שחר ליבנה, זוכת המקום הראשון בקטגוריית המעצב המבטיח של DEZEEN 2020 (צילום: ארכיון פרטי)

היא משלנו! תחרות DEZEEN 2020 מכריזה על זוכה ישראלית

תנו כבוד לשחר ליבנה שזכתה אתמול במקום הראשון בקטגוריית המעצב המצליח. "אני בהלם" אמרה אתמול ליבנה בהתרגשות

הכבוד בהחלט מגיע למעצבת ומפתחת החומרים הישראלית, שחר ליבנה, שזכתה אתמול, יום רביעי, 25/11, בתואר המעצבת המבטיחה של השנה מטעם פרסי מגזין העיצוב המקוון Dezeen. ליבנה, התמודדה מול ארבעה סטודיו נוספים שלקחו איתה חלק ברשימת המועמדים הסופיים לזכייה בקטגוריה. ההכרזה על הזכייה, התקיימה בטקס מרגש ששודר אמש בזום.

מערכת לג'יט ליוותה את ליבנה מרגע ההכרזה על הרשימות הראשונות בתחרות, דרך ההכרזה על העלייה לגמר והכניסה לרשימה המקוצרת בקטגוריית המעצב המבטיח ועד הזכייה המיוחלת.

הפלסטיק של שחק ליבנה (צילום: Ronald Smits)
כמחצב פרה היסטורי עתידני (צילום: Ronald Smits)

מותחת גבולות

השופטים בתחרות קבעו, שהסטודיו של ליבנה "מותח את הגבולות באמצעות עבודה על פרויקטים בועטים וחזקים ביותר שניחוח של מחקר עולה מכל אחד מהם". העבודה של ליבנה היא "דוגמה נהדרת לאפן שבו העיצוב עצמו יעצב לכולנו את העתיד, את האפן בו נחיה ואת האפן שבו נוכל להשמיע את קולינו ולתקשר עם אחרים".

נעלי העור הביולוגי של שחר ליבנה (הדמיה: אכיון פרטי)
עשויות משאריות שלוקטו במשחטות (צילום: Alan Boom)

היא משלנו

מזל טוב שחר. מתי ואיך נודע לך על הזכייה? היו רמזים?

"נודע לי רק בטקס עצמו! לא היו שום רמזים. אני חייבת לציין שכל המתמודדים שהיו איתי בקטגוריה מדהימים ושונים לחלוטין זה מזה בעיסוק ובשדות העיצוב שלהם. לא יכולתי להמר על אף אחד מאיתנו כמתמודד מוביל".
חשבת שתזכי למרות שלא זכית בבחירת הקהל?
"אני לא כל כך אוהבת את פרסי בחירת הקהל. מרגיש לי לא טבעי לבקש מחברים וזרים שיצביעו לי, אז האמת שלא רדפתי אחרי הצבעות. היה לי הרבה יותר חשוב לזכות בפרס שמוענק על ידי שופטים מוערכים בתחום. בגלל זה, לא חשבתי גם שזה יהיה פקטור".
מהחומרים הפלסטיים של שחר ליבנה (צילום: ארכיון פרטי)

"אני בהלם"

איך המרגש?

"אני בהלם! מרגש אותי לדעת שהדברים שאני כל כך מלאת תשוקה לגביהם, והעבודה הקשה שעשיתי בשנים האחרונות, מוערכים בעולם העיצוב".

שחר ליבנה גרה באיינדהובן שבהולנד, שם היא מפתחת חומרים קונספטואליים במאמץ למצוא פתרונות עיצוביים חדשים, עתידניים וברי קיימא. בין הפרויקטים שלה: נעלי עור ביולוגי עשויות משאריות שהיא מלקטת במשחטות וחומר עתידני בשם lithoplast שהוא סוג של מחצב חדש דמוי פלסטיק.

מה עושה לך הזכייה כמעצבת וכישראלית היחידה שזכתה?

"אני גאה מאוד לייצג את ישראל בעולם העיצוב, בתערוכות, פרסים ובהרצאות. אבל בתחום העיצוב העולמי, אני לא מרגישה שיש חשיבות להיותי ישראלית. עשיתי את התואר בעיצוב באקדמיה לעיצוב באיינדהובן ועם סיום הלימודים, לפני שלוש שנים, נשארתי גם להקים ולבסס בעיר את הסטודיו שלי. היותי ישראלית כמובן משפיע על מי שאני. על איך אני חושבת ואיך אני מעצבת. זה מוטמע בי, אבל זה רק חלק מהמכלול".

מתוך הפרויקט Metamorfism (צילום: יחצ)

קדימה והלאה

הזכייה מדרבנת להמשיך?
"הייתי אדם חדור מטרה ומלא תשוקה למה שאני עושה. אני ממשיכה קדימה חדורת מוטיבציה במה שאני מאמינה ואוהבת לעשות".
איפה היית בשנה האחרונה והיכן תהיי בשנה הבאה?
"השנה האחרונה הייתה קשה לכולם, ובהחלט לעולמות התרבות. אני מלאת מזל שיכולתי לעבוד על כמה פרויקטים מדהימים שיראו אור בקרוב. אני לומדת טכניקות חדשות ועובדת כבר כמה חודשים טובים על שיתופי פעולה מרגשים עם מותגי על ואנשי מלאכה. אלו שיתופי פעולה שיימשכו לפחות עד אמצע שנה הבאה".
ומה הלאה?

"מי יודע, אני פתוחה להצעות".

מתוך הפרויקט Camp Movimento (צילום: opfot.com)

אולי יעניין אותך גם...