חשיבות הטקסטיל, מתוך תערוכת Softwear של אדלקורט וגוגל
חשיבות הטקסטיל, מתוך תערוכת Softwear של אדלקורט וגוגל (צילום Thomas Straub)

הופעת הבכורה של גוגל נחשבה לאחד משיאי שבוע העיצוב במילאנו

מיצב שעורר לחיים את החוויה החושית של החומרה וחיבר את המבקרים ברכות לעולם הטכנולוגיה של המחר עמד במרכזה של התערוכה מעוררת המחשבה

שיח על הקשר שבין טכנולוגיה, התנהגות אנושית, עיצוב ועתידנות כפי שאלו ישתלבו בחיינו ובבתי המגורים של כולנו בעולם המחר, העלינו כאן בדברים שהבאנו מתערוכה של 'סוני' שהתקיימה לפני כשבועיים במסגרת שבוע העיצוב של מילאנו. תערוכה נוספת, שהתקיימה באותה מסגרת והוצגה באותו אזור, עסקה אף היא באותו נושא אך תקפה אותו באפן שונה לחלוטין.

כניסה צנועה לתערוכה מרתקת
כניסה צנועה לתערוכה מרתקת (צילום יחצ)

בעוד שהמותג היפני 'סוני' הציג תערוכה אינטראקטיבית שבה חפצים מוכרים מחיי היומיום חיברו את המבקרים לעולם דיגיטלי מנוכר משהו היודע לזהות אותנו ואת דפוסי ההתנהגות שלנו, הרי שחברת הטכנולוגיה האמריקאית 'גוגל' תקפה את העניין באפן שונה לחלוטין. 'גוגל', שזוהי לה הפעם הראשונה שהציגה במסגרת שבוע העיצוב במילאנו, עסקה דווקא בחיבור המבקרים לעולם הטכנולוגי וביצירתה של סינרגיה הרמונית, עוטפת ורכה בין טכנולוגיה וחיי היומיום. עם ולמרות השוני ביניהם, דיברו שני המותגים על חישה וחושים וטענו שמטרתם היא לערב, כל אחד בדרכו שלו, את הטכנולוגיה בחיינו באפן כזה שהיא תנטרל פחדים ודעות קדומות ותשתלב בהם בחדווה וברכות.

עוצמת הרכות של גוגל
עוצמת הרכות של גוגל (צילום Thomas Straub)

רכות, לבוש ותוכנה

את התערוכה של סטודיו העיצוב של 'גוגל' אצרה לי אדלקורט, מחוקרי וחזאי הטרנדים הבולטים והמשפיעים בעולם, בשיתוף המעצבת ההולנדית קיקי ואן אייק. התערוכה, שזכתה לשם Softwear שהינו למעשה משחק מילים המשלב בין רכות, לבוש ותוכנה, היא למעשה מיצב שמקורו בחיזיון של אייבי רוס, סגן נשיא לעיצוב מוצרי חומרה בגוגל.

קולז'ים של קיקי ואן אייק
קולז'ים של קיקי ואן אייק (צילום יחצ)

לזכותה של אדלקורט, אפשר לזקוף את העובדה שאת המונח softwear החלה להמשיג כבר בשנת 1998 כטרנד של סגנון חיים המערב טכנולוגיה ומאפשר חוויית קיום חדשה לחלוטין שבה השניים יוצרים הרמוניה כה הדוקה עד שהם כמו נארגים יחד אל תוך חיי היומיום. על פי אדלקורט, המיזוג בין טכנולוגיה וחיי היומיום יוצר צורת קינון נוחה וחמימה המתאימה את רווחת הגוף והנפש לעבודה מהבית כפי שזו תאפיין את חייהם של רבים בעתיד. עשרים שנה מאוחר יותר, העירו 'גוגל' ואדלקורט את התאוריה לחיים בעת שהציגו את התערוכה המשותפת שחקרה את השילוב ההמשכי של מוצרי החומרה של 'גוגל' בתוך הנוף הסוציו-תרבותי.

מתוך התערוכה Softwear של גוגלמתוך התערוכה Softwear של גוגל
מתוך התערוכה Softwear של גוגל (צילום יחצ)

הוגי התערוכה, שהוצגה במתחם הצבעוני ושוקק החיים של רוסאנה אורלנדי שבאזור טורטונה, בחרו להציגה דווקא בפינה צדדית ושקטה יחסית בתוך בית קטן בן שלושה חדרים שלו דלת אחת קטנה וצנועה. בהמשך לחדר הראשון, בו הוצג הקונספט של התערוכה, פסעו המבקרים אל חדר נוסף בו נתלו שש יצירות יחידות מסוגן שהוזמנו במיוחד מהמעצבת קיקי ואן אייק. היצירות, שנארגו במיוחד במעבדת טקסטיל מקצועית, מבוססות על קולז'ים של פיסות בד שנלקחו ממוצרי 'גוגל' שונים. החדר השלישי הציג אלמנטים מתוך פנים של בית עכשווי הממחישים את האופן בו חוזה 'גוגל' של השילוב המעוצב בין טכנולוגיה וסגנון חיים.

מתחם רוסאנה אורלנדי
מתחם רוסאנה אורלנדי (צילום יחצ)

בדומה לתערוכה של 'סוני', הניעה התערוכה של 'גוגל' את המבקרים לשיח על עתיד הטכנולוגיה ושילוב נוכחותה בחיים של כולנו. עם זה, בתערוכה של 'גוגל' הדבר נעשה מתוך איחוד בין טקסטיל, טקטיליות ובריאות גופנית ונפשית.

אולי יעניין אותך גם...