ז'אן פול גוטיה, אחד האייקונים הצרפתים הבולטים של שנות השמונים (יחצ)

דיקטטורים והרבה שיק: מה הפך את פריז לבירת האופנה הבינלאומית?

תערוכה המוצגת במכון האופנה בניו יורק, בוחנת את היסטוריית האופנה במאתיים השנים האחרונות ומנסה לענות על השאלה. ואנחנו, הלא בלתי משוחדים, שואלים: יש לכם רעיון לאחת אחרת?

פריז, נחשבת מאז ולתמיד כבירת האופנה היוקרתית והבלתי מעורערת של העולם. אבל, איך ולמה זה קרה?, מי ומתי קבעו את האקסיומה הזאת? ואיך דווקא פריז זכתה למוניטין הזה? נראה שהשתלשלות האירועים והנסיבות הם אלה שבעיקר מניחים את הדעת כשמנסים לענות על השאלות האלה. עם זה, היסטוריית האופנה של פריז, מוצגת לרב כמעין אילן יוחסין של 'המעצבים הגדולים', ה'מלכים' או, יש אפילו מי שמכנה אותם ה'דיקטטורים של האופנה'.

מימין לשמאל: אנייס דרקול, בלמן, כריסטיאן דיור, ז'אן פול גוטיה, איב סן לורן, דיור ושאנל (צילום יחצ)
הכל סביב המעצב: מאדאם גרס, קרל לגרפלד, קוקו שאנל, ז'ק דוסה (יחצ)

התערוכה, 'פריז, בירת האופנה', שתהיה פתוחה עד תחילת ינואר במכון האופנה בניו יורק, היא הראשונה לחקור את ההרכב התרבותי של העיר פריז כבירת האופנה הבינלאומית.

איב סן לורן, סטפן בורו, ז'ק פס (יחצ)

מהות השוני

בתערוכה, שנאצרה על ידי ד"ר ולרי סטיל (Valerie Steele), מנהל מוזיאון מכון האופנה, מוצגים כמאה פריטים שמקורם החל במאה השמונה עשרה ועד ימינו. כשמתבוננים בדגמים המוצגים בה, ניתן ממש ללות את התפתחות אופנת העילית, ששינתה את אופנת הנשים מכזו שבוצעה על ידי אומנים לכזו שהפכה למובלת על ידי עסקים עצומים, רב תחומיים וגלובליים.

היווצרותה של אופנת עילית בפריז ובניו יורק (יחצ)

לא בלי ארמון וורסאי

לאחר מלחמת העולם השנייה, בעשור שבין 1947-1957, וכן בשנות השמונים של המאה הקודמת, אופנה העילית זוהתה כחלק מהמורשת המקורית והייחודית של צרפת. בעידן הגלובליזציה הנוכחי, מעצבים זרים בוחרים להציג את הקולקציות שלהם בפריז, ביתם של הקונגלמורטים היוקרתיים כמו LVMH ו Kering. בעולם של ריבוי ערים אופנתיות, פריז מגינה על התואר שלה כבירת האופנה על ידי ייצור ושימור ההילה של האופנה הפריזאית.

1830-1930 בפריז וניו יורק (יחצ)
מעצבים שונים מציגים בפריז: סופי טהלה, ג'יאני ורסצ'ה, קום דה גרסון, אלכסנדר וואנג, אייזיק מזרחי, פטריק קלי, סוניה ריקיאל (יחצ)

התערוכה נפתחת בהצגתה של העיר פריז בהקשר גלובלי, ומציגה את דו השיח שנוצר בינה לבין בירות אופנה אחרות, ובמיוחד ניו יורק. כך למשל, על ידי הצגתה של חליפת עילית מקורית של שאנל לצד העתק זהה ויזואלית שנמכר בחנות הכלבו Orbach למשל, מציגה התערוכה איך הרעיון של פריז כבירת האופנה, עובד בהקשר של תרבויות אופנה, מקבל תשומת לב בקרב נשות העילית האמריקאיות ומייצר תזרימי מזומנים עבור יצרנים וקמעונאים אמריקאים.

חליפת שאנל והעותק שלה (יחצ)

הכניסה אל האולם המרכזי בתערוכה, מפגישה את המבקרים עם היוקרה המיתית שנקשרה עם האופנה הפריזאית כשהמוצגים בו מתמקדים במסלול האופנתי שעשו המעצבים מארמון וורסאי ועד לתצוגות האופנה הפנטסטיות של היום. שמלה מהמאה השמונה עשרה למשל, ניצבת בצמוד ליצירה של דיור אותה עיצב בהשראת מארי אנטואנט. 

שמלות משנת 1760 לצד שמלה של ג'ון גליאנו לדיור (יחצ)
והשמלה של ג'ון גליאנו לדיור, בהשראת מרי אנטואנט (צילום Guy Marineau)

התערוכה עד: 4/1/20.

אולי יעניין אותך גם...