Black Abstracts אוהד בנית
Black Abstracts אוהד בנית (צילום איתי בנית)

גל גאון: אני בר מזל על הקיים וכבר מצפה לעתיד לבוא

פתיחת תערוכה חגיגית מחר, הרחבת הגלריה, אירועי חוויה אורבניים, כנסים וגם מרסל וואנדרס אחד – הם רק חלק מהפעילויות שמכין גל גאון לכבוד חגיגות עשר השנים לגלריה שלו

"כשהבנתי שאנחנו נמצאים בשנת העשור לפעילות שלנו ניסיתי להיזכר מאיפה כל זה התחיל" אומר גל גאון בערגה "נזכרתי, שלמעשה התחלתי עם פריטים ספורים באוסף כשעוד ישבנו בכתובת הקודמת בחלל אחורי לבן וחלק לחלוטין שלא היה בו כלום".

מסתבר, שאותו דימוי ריק ובהיר, מנוגד לגמרי לעולם שממנו הגיע אדריכל גל גאון, הבעלים והמנהל האמנותי של גלריה גל גאון וסטודיו טאלנט דיזיין ."יתכן שזה למעשה מה שהיה צריך להיות באותה תקופה. ניקיון ושקט" אומר גאון "העולם שלי כל החיים היה עמוס בדימויים חזותיים שלא רק שהיו עשירים בצבע אלא גם השתנו לעיתים תכופות למדי. בבית הוריי, אני זוכר שחפצים כל הזמן זזו ממקום למקום ושכילד הייתי מתרוצץ במוזיאון ישראל היכן שאבי, איזיקה גאון, אצר את הביתן לעיצוב ואדריכלות. בהמשך, תמיד היו מסביב המון אנשים ואף עסקתי בליווי אמנים מאוד צבעוניים כמו שיילה היקס ודייל צ'יהולי".

Black Abstracts
Black Abstracts (רון קדמי)

אחרי הרפתקאות וסיבובים בעולם, כשגאון החליט, סוף סוף, להתיישב, הוא תהה בינו לבין עצמו איך בעצם הוא מתחיל. "ישבתי כמה חודשים טובים וחשבתי האם זה יהיה אוסף ישראלי או בינלאומי. לבסוף, החלטתי שלמרות ההיכרות העמוקה שהייתה לי כבר אז עם השוק הבינלאומי, אני מתמקד באוסף שכולו מכאן ופשוט התחלתי לבנות אותו מאפס. אל היוצרים הראשונים פניתי פשוט מתוך הזדמנויות שנקרו בדרכי ומתוך סקרנות. אך במוחי, החלום תמיד היה לבנות אוסף גלריסטי מוזמן שיהווה מאין מיקס מדיה של פריטי עיצוב ואמנות".

כשגאון מדבר על אוסף מוזמן, הוא מתכוון למפגשים עם יוצרים מתחומים שונים איתם הוא מפתח מוצרים או מזמין מהם עבודות שייקחו חלק בלעדי באוסף. "זה אמנם לא מאוד מקובל, אבל אני רואה את האומן ומתחיל איתו דו שיח שדרכו אנחנו מפתחים את הפריטים ובונים את המהדורות אל תוך האוסף. זה גם הסמל של הגלריה שלי – שני אנשים שמסתכלים זה על זה כבתוך דיאלוג" אומר גאון. את המפגשים הראשונים עשה גאון עם יוצרים שבזמנו, לפני עשר שנים, היו פחות מוכרים ובהם דור כרמון, שמואל בן שלום, אילן גריבי, אילן פיבקו ורבים וטובים נוספים שבינתיים יצרו לעצמם שם הן בשוק המקומי והן בשוק הבינלאומי.

Black Abstracts עברי לידר
Black Abstracts עברי לידר (צילום עברי לידר)

את הגלריה בכתובתה הנוכחית, פתח גאון כשנתיים אחרי שהתחיל לבנות את האוסף. בינתיים, יש בו באוסף למעלה ממאה פריטים שהם בבחינת פריטים מקוריים ושנוצרו עבורו עוד הרבה וריאציות שלהם. הקשר עומד היום על כמה עשרות יוצרים, צעירים ובכירים כאחד, כשחלקם מייצרים מהדורות עבור האוסף, חלקם פיתחו איתו פריטים בודדים וחלקם עובדים מולו באפן שוטף ורצוף. חלק מהם, כמו גיל זהר ותמר קרוון, אף עובד עם הגלריה באפן אקסקלוסיבי.

עברי לידר ורון קדמי

את חגיגות עשר השנים מציין גאון מאינספור פעילויות שיתרחשו בשנה הקרובה. האירוע הראשון הוא התערוכה Black Abstracts שתפתח לקהל מחר בערב ובה מציגים האמנים הרב תחומיים עברי לידר, רון קדמי, מרים כבסה, עדו גרעיני, אוהד בנית וגם גל גאון בעצמו. "היצירות אינן שחורות בהגדרה. חלקן שחורות וחלקן צבעוניות" ממהר גאון להסביר "למעשה, אנחנו נכנסים כאן למרחבים אמנותיים יותר ומייצרים עבודות הדורשות שקט וכן התעמקות והשתהות ארוכות יותר. החוויה האבסטרקטית של השחור היא סוג של חוויה קוסמית מבחינתי. זאת מכיוון שלראות עיני, הכל בסוף מתכנס לכדי חומר שחור כשמה שאנחנו רואים הן למעשה הבלחות של צבע בדמותם של חלקיקים קטנים הנמצאים עליו ונתפשים באור".

גלריה גל גאון
גלריה גל גאון (צילום שירן כרמל)

כל העבודות בתערוכה הן חדשות ונוצרו במיוחד לכבודה. עבודותיו של עברי לידר למשל, הן תולדה של שיחות שהתבצעו בינו לבין גאון לאורך זמן. "עברי לידר למשל, נכנס אל היצירה דרך הצילום ומציג עבודה בשני חלקים שאחד הוא צילום והשני כיתוב בניאון. לידר נוהג לנסוע ברחבי העולם ומשתף בהרבה מחוויותיו באמצעות צילום דרכו הוא בוחן את האזור החמקמק שבין אושר וקיום. עוד מציג בתערוכה הצלם רון קדמי, המספר את סיפור הקשר שבין עור הגוף לבין הטקסטיל העוטף אותו עד כדי כך שלעיתים צילומי האופנה שלו נראים כמעשה אמנות. בתערוכה, הוא יציג עבודת וידאו ארט בשיתוף התכשיטנית גיל זהר בה הם מותחים את הקו בין קלאסיקה לאמנות עכשווית כשלצידה סדרת צילומים של בחורה שחורה עטויה תכשיטי זהב. בנוסף, יציג סדרת צילומים של זוג נשים המצולמות מאחורי טקסטיל רך וחצי שקוף. עבודה זו, מדברת על תפיסת גוף ומערכת יחסים ומותחת את הקו שבין הקלאסיקה היוונית לימינו".

גם מרסל וונדרס יהיה שם

מסתבר, שכשגאון מונה את האירועים שיקרו בשנה הקרובה, הם רבים ומרגשים. "מטרת הפעילויות היא להרחיב הן את זירות העניין והן את קהל הגלריה" הוא אומר. כבר בתערוכת 'צבע טרי' שתתקיים בסוף אפריל, הוא מתכנן להציג מקבץ של עבודות המאפיין את עשר שנות הפעילות בגלריה לצד עבודות חדשות. בהמשך השנה, הוא מתכנן סדרת אירועים במתחם נחמני בתל אביב בין מלון נורמן והגלריה, אותם הוא מגדיר "אירועים גדולים של חוויה אורבנית שישלבו בין עיצוב, אמנות, מיצב, מזון ואופנה". עוד, הוא מגלה, מתוכן שיתוף פעולה חדש שירחיב את הגלריה אל כתובת נוספת בה יוכל להציב עבודות גדולות במיוחד. ובנוסף, הוא מתכנן בעוד כחצי שנה כנס רב תחומי מקצועי.

Black Abstracts עדו גרעיני
Black Abstracts עדו גרעיני (צילום עדו גרעיני)

רק לקראת סוף השיחה, אומר גאון, כמעט כבדרך אגב, שבזמן הקרוב הוא עומד לשתף פעולה גם עם יוצרים בינלאומיים שאת שמותיהם הוא לא מוכן לחשוף. עם קצת לחץ מתון, ציין את שמו של מעצב העל הרב תחומי, ההולנדי מרסל וואנדרס. שמות נוספים, מוכרים באותה מידה, של גדולים וטובים יחשפו בהמשך.

בינתיים, בנוסף לכל זה, מתכוון גאון להמשיך להגדיל את האוסף ולהחליף תערוכות מדי חצי שנה. "אני חווה את הגלריה דרך התערוכות באפן כזה שהיא משתנה ומקבלת בכל פעם עוצמות אחרות. זה תהליך מאוד יפה מכיוון שאני מתייחס אליה בדיוק כמו לבית פרטי. כמו שבילדותי לא היה מצב סטטי ותמיד נתלו בבית יצירות חדשות, כך גם אל הגלריה אני מתייחס כאל מרחב מגורים הבנוי ממספר חדרים המקנים חוויה הרמונית למבקרים. אני מחשיב את עצמי בהחלט בר מזל על היוצרים והאוסף שהצלחתי לצבור סביבי עד כה וכבר מצפה בכיליון עיניים לעשר השנים הבאות".

צבע טרי 2016
צבע טרי 2016 (צילום: גדעון לוין)

אולי יעניין אותך גם...