מתוך הוידאו Too Funky של ג'ורג' מייקל בבימוי טיירי מוגלר (צילום Patrice Stable)

בתערוכה של מוגלר: חלומות, ייצורים אקזוטיים, ארוטיקה ומדע בדיוני

מי שהלביש כוכבי על, כמו דיוויד בואי וליידי גאגא, אחראי לכמה מהמהפכות החצופות והנועזות ביותר בהיסטוריה של האופנה

לא פחות משלוש מאות אלף איש ביקרו בתערוכה Thierry Mugler: Couturissme, של מעצב האופנה טיירי מוגלר, כשהוצגה במוזיאון לאמנות מודרנית במונטריאול. לפני כעשרה ימים נפתחה אותה תערוכה בדיוק, רק שהיא מוצגת הפעם במוזיאון קונסטל ברוטרדם שבהולנד.

בתערוכה הרטרוספקטיבית, מוצגים העולמות השונים שברא מוגלייר במהלך השנים, לצד העולמות האמנותיים בהם נגע בעצם היותו אופנאי עילית, מעצב, איש חזון וצלם. כך, מוצגות בה מאה וארבעים מערכות לבוש אותן יצר מוגלייר בין השנים 1973-2001. חלק גדול מהן, מוצגות לראשונה באירופה ובכלל. לצדן, מוצגים אביזרים, תחפושות, קליפים וסרטי וידאו, מסמכים ורישומים. עוד, מוצגים צילומים של מיטב צלמי האופנה, בהם ריצ'ארד אבדון, ניוטון ולה שאפל. "אני לא אדם שמתרפק על העבר" אמר טיירי מוגלר "אבל כשהוצע לי לייצר את התערוכה ולדמיין חזון חופשי וגלובלי ולהמציא מחדש את האמנות שלי – לא יכולתי לסרב".

יסמין לה בון, אשתו של סולן דוראן דוראן (צילום ES Magazine)

מהפכות ודימיון

התערוכה, עוקבת אחר דרכו של מוגלייר שיצר לא מעט מהפכות אופנתיות, בין היתר באמצעות חיתוכים צורניים ועתידניים וגזרות זוהרות, מפוסלות ואלגנטיות. עוד, אחראי מוגלייר לגזרות בעלות קווים נוקשים וקפדניים לצד כתפיים עצומות, ומחוכים נועזים שלבשו נשים נשגבות, חושניות וחזקות. הוא דיבר בבגדיו על יוקרה הוליוודית, חלומות, ייצורים אקזוטיים, ארוטיקה ומדע בדיוני. התערוכה, מנסה להבין ולהציג את הדימיון היחודי של מוגלר, ולהכיר את הדיוק שאפיין אותו. כך, בין היתר, היא מסבירה את בחירותיו הנועזות והחצופות שבהן שימוש בחומרים חדשניים כמו מתכת, פרווה מלאכותית, ויניל ולאטקס.

 

לינדה אוונג'ליסטה, מתוך Too Funky של ג'ורג' מייקל בביום מוגלר (צילום Patrice Stable)

"תמיד הייתי מוקסם ושאבתי השראה מהחיות היפות ביותר על פני כדור הארץ: בני האדם" אמר מוגלר "השתמשתי בכל הכלים שהיו לרשותי כדי לרומם את הייצור הזה: אם באמצעות אופנה, תצוגות, בשמים, צילום, וידאו ועוד". ואכן, עבודתו של מוגלייר היא בו בזמן מובחנת, ייחודית ואוונגארדית. יש בה סגנון אדריכלי, היפר נשי שמזכך את קימוריה של ה'פאם פאטאל'. מדובר ביוצר שיודע איך לייצר בידול באמצעות חדשנות תמידית וגזרות חצופות ונועזות שמתייגות תקופה ושללא ספק מצאו את מקומן בהיסטוריה של האופנה. 

חומרים ייחודיים (צילום Patrice Stable)

מפתיע ועתידני

מעצב האופנה הצרפתי, טיירי מוגלר, החל את דרכו המקצועית כרקדן בלט דווקא. כשהתבגר, עבר לפריז ובגיל שלושים פתח בית אופנה משלו ומהר מאוד הוא סלל את דרכו לתהילה. היום, ממרומי גיל שבעים, הוא ידוע כמי שמפתיע את עולם האופנה בעיצובים עתידיים ואקסטרווגנטיים מזה כמה עשורים. לאורך הקריירה שלו, טיירי מוגלר שיתוף פעולה עם יוצרי סרטים, אדריכלים שתכננו ועיצבו את הבוטיקים שלו, צלמים ידועים ואמנים כמו הלמוט ניוטון, דיוויד לה שאפל ואחרים. כצלם ויוצר סרטים בעצמו, מוגליר ביים, בין היתר, את סרטון בהוידאו המיתולוגי והסקסי Too Funky של ג'ורג' מייקל בכיכובן של לינדה אוונג'ליסטה, אסטל, טיירה בנקס ונעמי קמפבל.

מוגלר ביים כמה מתצוגות האופנה המרהיבות ביותר של זמנו והלביש כוכבות על כמו דיאנה רוס, דיוויד בואי, ליידי גאגא, לייזה מינלי וסלין דיון. הוא עיצב גם בגדים לסיבובי הופעות של מילן פרמר וביונסה.

/// עד: 8/3/20.

ליידי גאגא, מתוך הקליפ 'טלפון' (צילום Jonas Akerlund)

אולי יעניין אותך גם...