שביל העצמאות, מסומן על גבי המדרכה
שביל העצמאות, מסומן על גבי המדרכה (יחצ)

בשביל העצמאות: אמש נחנך אתר מורשת החוגג 70 שנה למדינה

"שנת ה-70 לעצמאותה של מדינת ישראל היא הזדמנות טובה לשזור בין שני נסים בתולדות הציונות - הקמת העיר העברית והקמת המדינה העברית" אמר רון חולדאי, ראש העיר ת"א-יפו

אמש, נחנך בתל אביב 'שביל העצמאות', שביל הליכה תל אביבי חוויתי העובר בין עשר תחנות היסטוריות המספרות את סיפור ראשיתה של העיר כמו גם את סיפור הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. השביל, שיחשב כאתר מורשת לאומי חדש, נחנך, כמחווה של העיר תל אביב, לכבוד ולקראת יום העצמאות השבעים למדינת ישראל.

"שנת השבעים לעצמאותה של מדינת ישראל היא הזדמנות טובה לשזור בין שני נסים בתולדות הציונות – הקמת העיר העברית והקמת המדינה העברית, תוך ציון תרומתה של תל אביב-יפו, העיר העברית הראשונה, לתקומת העם בארצו ומימוש חזונו של הרצל על מדינת היהודים הדמוקרטית" אמר רון חולדאי, ראש העיר תל אביב יפו "אני מקווה שכל ישראלית או ישראלי יסיירו בשביל העצמאות בעיר העברית הראשונה, בשדרה ההיסטורית, בנקודות הציון המשמעותיות שתרמו להגשמת החלום הציוני".

פסל מאיר דיזנגוף ובית העצמאות
פסל מאיר דיזנגוף ובית העצמאות (יחצ)

ייחודו של 'שביל העצמאות' בכך שהוא מפגיש בין ההיסטוריה הלאומית להיסטוריה העירונית. אלו, נשזרות זו בזו לנקודה שבה מתערבבים יחד סיפורי תחייה ועצמאות שבהם תחיית השפה והתרבות, ייסוד הכלכלה הלאומית, ביסוס מערכת ההגנה והביטחון והנחת יסודות למוסדות חינוך, בריאות, רווחה ודת.

"אנחנו גאים להיות שותפים בהקמת שביל העצמאות המדגים באמצעי המחשה מתקדמים את הסיפור ההיסטורי של הקמת העיר והמדינה"

אמר שר התיירות, ח"כ יריב לוין "השביל, יעניק לתיירים חוויה אורבנית והיסטורית מעשירה וייחודית על הדרך בה הוקמה המדינה". את דבריו של לוין חיזק שר המורשת וירושלים, ח"כ זאב אלקין, שאמר שההיסטוריה של תל אביב מקפלת בתוכה כמיקרוקוסמוס את ההיסטוריה של הציונות ומדינת ישראל הצעירה. "הפרויקט החדש יאפשר לכל אחד, ישראלי ותייר מחו"ל, לגעת בפרקים המרתקים של סיפור הקמת מדינת ישראל מבלי לצאת ממרכז תל אביב" אמר אלקין.

אורכו של השביל כקילומטר והוא נמתח בלב ההיסטורי של העיר תל אביב בקרן הרחובות רוטשילד והרצל וברחובות הסמוכים אליהם לילנבלום, אלנבי ואחד העם. את השביל ניתן לזהות בשל סימון הפליז המוזהב הקבוע המאפיין אותו כקו רציף על גבי המדרכות ובזכות פנסי התאורה שניטעו לאורכו המאפשרים גם סיורים ליליים.

מפת שביל העצמאות
מפת שביל העצמאות

בין נקודות התוכן המרכיבות את השביל ישנם הקיוסק הראשון שלידו הוצב הפנס הראשון בעיר, מזרקת נחום גוטמן המתארת את תולדות העיר, בית עקיבא אריה ויס מייסד השכונה העברית הראשונה בעיר, הגימנסיה העברית הרצליה שהיווה כתיכון העברי הראשון, בית הכנסת הגדול כמרכז הרוחני-דתי בעיר העברית, מוזיאון ההגנה לתולדות הכוח העברי הלוחם שהוקם בביתו של מפקד ההגנה אליהו גולומב, מרכז המבקרים של בנק ישראל המציג את סיפור הכסף והמערכת הפיננסית של ישראל, האנדרטה למייסדי העיר שהוקמה במקום בו התקיימה הגרלת המגרשים ההיסטורית, פסל מאיר דיזנגוף ראש העיר הראשון ובית העצמאות של ראש העירייה מאיר דיזנגוף שבו התקיים טקס הכרזת העצמאות.

את 'שביל העצמאות' ניתן יהיה לחוות באמצעות סיורים מודרכים, מפה מודפסת בשמונה שפות ואפליקציה ייעודית לטלפון הנייד ולטאבלט המכילה תוכן היסטורי עשיר ומשחקים. לאורך השביל שולבו עמודי מידע אינטראקטיביים שישלימו את חוויית התוכן הדיגיטלית. השביל הוקם על ידי מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל אביב בשיתוף משרד התיירות ומשרד המורשת וירושלים.

כל הפרטים: www.independencetrail.co.il

אולי יעניין אותך גם...