פרויקט Bee Home, תמונות באדיבות SPACE10 (צילום Irina Boersma)

גם להן מגיע: איקאה מחוללת בתים גם לדבורים לא רק לאנשים

עיצוב דמוקרטי, קוד פתוח וסביבה מקיימת יצילו את הדבורים? לא בטוח אבל הם בהחלט לוקחים צעד בכיוון הנכון ומובילה את הצעד הזה לא אחרת מאשר איקאה

מעבדת המחקר והעיצוב של איקאה SPACE10 חברה ל Bakken & Bæck ולמעצבת טניטה קליין ליצירת בתים לדבורים בקוד פתוח. הדבורים ידועות כחיוניות לכל סוגי החיים על כוכב הלכת שלנו, יש להן השפעה על כשליש מהמזון שאנו אוכלים ולמרות זאת, הן נמצאות בסכנת הכחדה מתמדת בגלל, ניחשתם נכון, בני האדם. זוהי הסיבה שב SPACE10 בחרו לעצב לכם את האופציה לבנות ולתכנן בתים עבור החיות הכה חיוניות האלה.

 

הפרויקט הושק בסוף חודש מאי ביום הדבורים הבינלאומי של האו"ם והקוד הפתוח זמין עבור כולם ממש כאן. "במשך כמעט 80 שנה איקאה אפשרה לאנשים ליצור חיי יומיום טובים יותר בביתם אבל הבית שלנו הוא לא רק ארבעה קירות וגג, גם כדור הארץ הוא הבית שלנו וזו הסיבה שיצרנו את הפרויקט הזה" אמר Kaave Pour, המנהל של מעבדת המחקר SPACE10, "אנחנו רוצים לאפשר לאנשים בכל העולם לעזור לאזן את מערכת היחסים שלנו עם כדור הארץ" הוא הוסיף.

דבורה. (תמונה באדיבות SPACE10)

עיצוב דמוקרטי בעידן דיגיטלי

פרויקט Bee Home הוא למעשה עיצוב חינמי ובקוד פתוח ואיזשהו חלוץ עבור איקאה בעולם העיצוב הדמוקרטי. הפרויקט משתמש בהתפתחויות של הייצור הדיגיטלי והעיצוב הפרמטרי ביחד עם שיטות הפצה מתקדמות על מנת לאפשר את תהליך העיצוב הדמוקרטי.

אתם תחליטו איך הם נראים ואתן גם תבנו אותם. תמונה באדיבות SPACE10 (צילום Irina Boersma)

למי שלא מכיר, הקונספט של עיצוב דמוקרטי הוא בעצם פילוסופיה שאומרת שעיצוב טוב צריך להיות נגיש לכל ולהישאר במחירים סבירים לקהל הרחב. היום מובילים את הדגל מעצבים כמו פיליפ סטארק וקארים ראשיד וגם חברת איקאה שהפכה את הפילוסופיה לחלק ממנה אבל הראשון שנקט בגישה הזו היה האדריכל פרנק לויד רייט, פוסט מלחמת העולם השנייה.

 

"כדי להתחבר מחדש לדבורים הרבות שחיות ביננו, אנחנו צריכים לתת להן את מה שלקחנו להן, את בתיהן. על ידי עיצוב חוויה אינטראקטיבית חדשה, אנחנו יכולים ליצור תהליך ייצור מקיים למטרה זו" אמר מיילס פאלמר, מנהל הפרויקט ב Bakken & Bæck.

הרכבה. תמונה באדיבות SPACE10 (צילום Niklas Adria Vindelev)

הדבורים מחכות לכם!

התהליך פשוט, נכנסים ללינק ומעצבים את בית הדבורים שלכם על פי פרמטרים שהוגדרו מראש, גודל, גובה, נראות וגם איפה אתם הולכים להניח את בית הדבורים החדש, התהליך אינטואיטיבי וקל ולא צריך לקחת יותר מכמה דקות. לאחר מכן תוכלו להוריד את הקבצים ולצאת לייצור. בעצמכם בסדנא או אצל נגר או כל מייקר אחר שיוכל לעזור. השלב האחרון הוא הצבה של בית הדבורים ולשתול פרחים בסביבתו.

בשדה ירוק או סתם בגינה, תמונה באדיבות SPACE10 (צילום Brendan Austin)

"אני רוצה שאנשים יעצבו את בית החלומות של הדבורים, שיאפשר להן את הסביבה המושלמת לה הן זקוקות. שכל התהליך הזה יהיה גם קליל וכייפי, לעצב, להרכיב ולהציב." אומרת טניטה קליין, המעצבת של הפרויקט "היה לי חשוב ש Bee Home יהיה גם אסתטי מספיק כדי שירגיש כאילו הוספתם פסל חדש לגינה או למרפסת שלכם. הפרויקט הזה ממש מדגים בעיני איך עיצוב יכול לעשות טוב גם לבני האדם וגם לסביבה" היא מסכמת.

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...