מעצב העל, תמונה: Estate of Jeanloup Sieff © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN- Grand Palais / image Centre Pompidou, MNAM-CCI

איב סן-לורן משתלט על מוזיאוני פריז

בית האופנה האגדי חוגג שישים שנה בסדרת מיצבים שממזגת את עולמות האופנה והאמנות יחד

מעצב העל איב סן-לורן היה אחד המעצבים המובילים בעולם האופנה. הוא אחראי למספר מהפכות בלבוש הנשים המערביות בשנות השישים, בין היתר כשהכניס לאופנה את חליפות המכנסיים לנשים. השנה, מציינים שישים שנה להקמת בית האופנה הנושא את שמו ותצוגת האופנה הראשונה שלו. לכבוד זאת, נחנכה בשבוע שעבר תערוכה חדשה בשם YVES SAINT LAURENT AUX MUSÉES, תערוכה המוצגת לא במוזיאון אחד, אלא מתפרשת על שישה מוזיאונים יוקרתיים ברחבי העיר פריז.

 

קרן פייר ברגה-איב סן-לורן הם האחראים לשיתוף הפעולה חסר התקדים הזה, שבמסגרתו, עיצוביו של מעצב העל הצרפתי יכבשו את המוזיאונים החשובים בעיר האורות כמחווה לכישרונו היוצא דופן. המוזיאונים שפותחים את שעריהם למאורע הם מרכז פומפידו, מוזיאון האמנות מודרנית של פריז, מוזיאון הלובר, מוזיאון ד'אורסיי, מוזיאון פיקאסו-פריז הלאומי ומוזיאון איב סן-לורן כמובן, שיחד ממחישים את הרב גוניות שבעבודותיו.

דיאלוג בין פריטי האופנה לאמנות, תמונה: Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / Philippe Migeat
במרכז פומפידו, תמונה: © Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéus
הקומפוזיציות של מונדריאן, תמונה: © Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéu
מחווה למונדריאן, תמונה: © Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéu

לא בכדי נבחרו מוזיאוני האמנות שכן בין מקורות ההשראה הרבים שהיו לסן-לורן, היו יצירות אמנות שונות. "הנשק שלי הוא הדרך שלי להסתכל על התקופה ועל האמנות של זמני" ציין בעבר. "כדי לשרוד, כל אדם חייב להיות, כמו שניטשה אומר, רוחות רפאים אסתטיות. החיים אפשריים רק בזכותם. אני חושב שמצאתי אותם אצל מונדריאן, פיקאסו ומאטיס, אבל גם, מעל הכל, בפרוסט. אני לגמרי אקלקטי" צוטט עוד בנושא. פריטי האופנה מוצבים לצד האוספים הקבועים של המוזיאונים, כשהצירופים נעשו בעבודת שידוך מדויקת ובצמוד לאוצרי המוסדות. המפגש בין שני העולמות מוליד דיאלוג בין עבודות האמנות לאלו של סן-לורן, שמוארות כעת באור חדש.

 

במוזיאון איב סן לורן פריז, בחרו לתת כבוד לבעלי המלאכה ולאנשים שתרמו בידיהם להצלחה של בית האופנה. דרך מודלים, תבניות, בדים והדפסים, התערוכה מציגה את השלבים השונים מאחורי תהליך היצירה המרתק.

 

בלובר המפורסם, יוצגו העבודות בגלריית ד'אפולון, אחד החדרים היוקרתיים של המבנה ההיסטורי. שם בחרו בעבודותיו העשירות של סן-לורן בשילובי רקמה מוזהבת, שזורים בגבישים כתכשיטים על הבד. אלו, מתכתבים עם אוסף אבני החן של לואי ה-14, פריטי שנהב, אמייל ומראות שמוצגים בחלל.

 

עבודות רבות של סן-לורן מושרשות על אמנים מודרניים של המאה העשרים. במרכז פומפידו יוצגו יצירות שמקבלות ממש תרגום ישיר על הבד כמו שמלת מחווה למונדריאן שעושה כבוד לקומפוזיציות המוכרות שלו. לפעמים אלו הם הקווים, הצבעים והתנועה של אותם אמנים שמשתלבים במסתוריות בבגד.

המוזה, תמונה: RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Adrien Didierjean
שפת הקוביזם של פיקאסו, תמונה: © Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéus

במוזיאון האמנות המודרנית תמצאו עבודות יותר אינטימיות ואת הפרשנויות החכמות של המעצב מיצירות דו ממדיות של מאטיס, בונאר ואחרים, לפריטים תלת ממדיים שמוצגים על הגוף. היצירות לא מועתקות ישירות על הבד, אלא מוצאות את עצמן בחכמה דרך הפרטים, שילובי הגוונים והדפוסים בבגד.

 

מלבד אמנות, סן-לורן אהב ספרות והיה מהופנט בראש ובראשונה מהסופר הצרפתי מרסל פרוסט. במוזיאון ד'אורסיי בחרו להתמקד בתשוקתו לספרות ותפיסותיו על העולם המשתנה כשבלב התערוכה משחק בקודי הלבוש. ההשראה באה לידי ביטוי בין היתר במהפך בלבוש המגדרי, בערבוב מושגים של זכר נקבה, יום וערב, שלדבריו היופי והנשיות של האישה פורצים בבגדים גבריים.

 

במוזיאון השישי, המוזיאון הלאומי פיקאסו, תחוו את כושר ההמצאה מחדש של האמנות סביב סן-לורן בצד יותר משעשע. מעצב העל היה מוקסם מיצירותיו של פיקאסו ולא פעם הזכיר את תרומתו של האמן כמקור השראה וב-1988 הוא אף התנסה בשפת הקוביזם, כשאת תכונות הפירוק וההרס של פיקאסו השליך על בגדי הקוטור שלו.

בלובר המלכותי, תמונה: 2020, Musée du Louvre / Antoine Mongodin
הקריסטלים משתלבים בחלל, תמונה: Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéus
שישה מוזיאונים בעיר האורות, תמונה: © Pierre Antoine
בשמלת סאטן, תמונה: Yves Saint Laurent @ Nicolas Mathéus

התערוכה מסקרת את עבודותיו של המעצב שחולל שינוים בעולם האופנה ושבגדיו הם בעצמם פריטי אמנות לבישים. המפגש המרתק בין עולמות האופנה והאומנות נותן למבקרים הזדמנות לחוות את היצירות, הן של איב סן-לורן והן מתוך האוספים של המוזיאונים השונים, בעיניים חדשות.

אולי יעניין אותך גם...