מיצב וידאו מתוך תערוכה של תמר לדרברג שתוצג בקריית המלאכה
מיצב וידאו מתוך תערוכה של תמר לדרברג שתוצג בקריית המלאכה (צילום יחצ)

'אוהבים אומנות. עושים אמנות' יתמקד בקשר בין אמנות וסביבה

"סביבה ומרחב עירוניים מורכבים מדברים רבים כשאחד מהם הוא האמנים והאמנות שהם יוצרים" מסבירה בן-נבט, מנהלת המחלקה לאמנויות בעיריית תל אביב-יפו

בסוף השבוע הקרוב, חמישי-שבת, 18-20/10, יתקיים בתל אביב האירוע שכבר הפך למסורת 'אוהבים אמנות. עושים אמנות'. האירוע, מתמקד השנה בשילובם של פרויקטים אמנותיים במרחב הציבורי ובקשר שבין אמנות, סביבה וקהילה. האירוע, המתקיים מזה שש עשרה שנים ביוזמת ובהפקת המחלקה לאמנויות בעיריית תל אביב-יפו, משתנה בהתאם לרוח התקופה וליצירה העכשווית של האמנים הפעילים בעיר. כך, מדי שנה, מתקיימים פרויקטים אמנותיים חד-פעמיים מיוחדים לאירוע הנוצרים מתוך ערנות והקשבה לשיח האמנותי העצמאי ולתהליכים המתחוללים בשדה האמנות, לצד תהליכי פיתוח עירוניים.

השנה בחרו קברניטי האירועים להפנות את המבט ואת תשומת הלב אל הקשר שבין אמנות, סביבה וקהילה באמצעות ארבע שכונות בחלקה הדרומי של העיר תל אביב-יפו: שוק לוינסקי, נווה אליעזר, יד אליהו ונווה שאנן. כל אחת מהשכונות הללו בעלת צביון סביבתי, קהילתי, חברתי ותרבותי ייחודי ושונה.

"אמנות מבוססת קהילה היא למעשה ספקטרום רחב של עשייה. הגדרתה איננה אחידה והיא כוללת צורות שונות של התאגדויות ופעילויות אמנותיות, המבקשות ליצור דיאלוג עם הסביבה והקהילה" אמרה צלילית בן-נבט, מנהלת המחלקה לאמנויות בעיריית תל אביב-יפו "המטרה שלאורה נרקמו ועוצבו הפרויקטים השונים השנה הייתה הרצון לבחון מודלים שונים של פעילות אמנותית המעודדת את הקהל להרחיב את נקודת המבט שלו על היצירה האמנותית, ובמקביל לעודד אמנים ואמניות להרחיב ולהעמיק את היחסים שלהם עם הסביבה, הקהילה והקהל שמתוכם הם פועלים ועליהם משפיעים".

רובי בקל, הנגב 5
רובי בקל, הנגב 5 (רובי בקל)

באיזה אופן ועד כמה אמנות ואמנים קשורים לסביבה, למרחב ול"מקום" בו הם פועלים ועד כמה הוא משפיע עליהם ועל עבודתם?
"סביבה ומרחב עירוניים מורכבים מדברים רבים כשאחד מהם הוא האמנים והאמנות שהם יוצרים" מסבירה בן-נבט "אנשים החיים בשכונה עירונית, בתוך קהילה, צריכים לצד הקפה השכונתי, הפאב המקומי, המכולת, בית הספר, מרחבים קהילתיים משותפים והחברים, גם אמנות ותרבות. האנשים היצירתיים בכל שכונה אינם רק מקימי הסטארט-אפים, היזמים ובעלי העסקים, אלא הם גם האמנים היוצרים אמנות המושפעים, משפיעים ונותנים לכל שכונה את הגוון והייחודיות שלה. אלה האנשים שהעיר גדלה איתם. זה החוזק החברתי ותחושת הקהילה. זו התשובה לבידוד ולניכור. זה הבסיס לתחושת הזהות והשייכות".

מדוע חשוב להעמיק את הקשר בין אמנות, סביבה וקהילה? באיזה אפן שלושת הפרמטרים תורמים זה לזה?
"האמנות הזו שאנו רוצים לעודד, היא חלק משפה מקצועית המתקיימת לצד עירוניות יומיומית חיה, בועטת ומשתנה תדיר. לצד העירוב בין מגורים, בילויים ועסקים, יש גם סטודיו, גלריות ומוזיאונים לאמנות. כל אלו יוצרים מעגלי התייחסות ושיח המפרים זה את זה ומקיימים דיאלוגים מתמשכים, ישירים וסמויים".

אז תהליכים ושיח אמנותיים מושפעים בהכרח מהסביבה? מתייחסים לסביבה? ומה הקשר בינם לבין תהליכי פיתוח עירוניים?
"זהו כוח המשיכה של השכונות בעיר והמנוע שיכול להצמיח כוחות מקומיים חדשים. האמנים בכל שכונה הם אלה שייצרו שכונה חיה ותוססת לטווח ארוך ובזה חשיבותם. את זה אנו מנסים לעודד ולחזק".

מאיר רקוץ', קריית המלאכה
מאיר רקוץ', קריית המלאכה (מאיר רקוץ')

אם מעניין אתכם כיצד כל אחת מהשכונות שנבחרו להשתתף בפסטיבל מסמלת את הקשר שבין אמנות וסביבה, תוכלו להציץ בכמה מהפרויקטים המיוחדים שיתקיימו בהם:

בשוק לוינסקי, יתקיימו אירועי 'עונת מעבר' באוצרות דפנה קרון. עבודות תלויות מקום יגיבו למרחב העירוני המשתנה. בין האירועים, יתקיים סיור של ענת אייזנברג במחוזות נדל"ן נחשקים, תוצג עבודה תלוית מקום של גילי אבישר בו יציב האמן וילון ענק החוצה את רחוב השוק, תוצג עבודת דוקו-סאונד של יוחאי מיטל (סיפור ישראלי) העוסקת בקשר שבין ענף הטקסטיל בשוק התל-אביבי למתפרות בעזה, יתקיים פרפורמנס של עלית קרייז בחדר מלון בשיתוף הקהל ועוד.

הליכת ירח, ירח ענק שיתגלגל בשוק לוינסקי, יהודית שלוסברג
הליכת ירח, ירח ענק שיתגלגל בשוק לוינסקי, יהודית שלוסברג (צילום יחצ)

ביד אליהו והסביבה, יתקיימו אירועי 'עושים אמנות בשכונה' בניהול אמנותי של מעין נבו ושיר איסר. האירוע יכלול מפגשי אמנות במקלטים ציבוריים המשמשים כסטודיו ויאפשרו הצצה לתהליכי עבודה של האמנים מתחומי יצירה שונים, סדנאות יצירה במרכז קהילתי בת ציון ופעילויות נוספות בפארק וולפסון ופארק גלית.

61 שעונים, סדנא של דיה בלזר ביד אליהו
61 שעונים, סדנא של דיה בלזר ביד אליהו (צילום דורון רוזנבלום)

בנווה שאנן, יתקיימו אירועי 'עושים אמנות בשכונה' בניהול אמנותי של אלון בר. שלל אירועים ברחוב הגר"א והסביבה, ביניהם סיור 'חיות אמנות', תערוכה של כ-20 מאמני אורבניאקס, מופע דראג 'ליפסטינק' ותערוכת צילום של האמנית מלכיאלה בן-שבת המתחקה אחר סצנת הדראג המקומית, מיצב חי בשיתוף הקהל של האמניות איזבלה וולובניק ולילה נ. ק. ועוד.

מתוך תערוכת אמני אורבניקס בנווה שאנן
מתוך תערוכת אמני אורבניקס בנווה שאנן (צילום יחצ)

בנווה אליעזר, יתקיימו אירועי '16 מתוק' באוצרות קרני ברזילי. לרגל חגיגות 20 שנה לגלריה קו 16 יתקיים אירוע שבו, למשך ערב אחד באוקטובר, יהפוך המרחב הציבורי של שכונת נווה אליעזר למרחב אמנותי–חווייתי. האירוע יתקיים בגינה הציבורית הסמוכה לגלריה שתארח פעולות הטומנות בחובן אלמנטים של חגיגה, אירוח ומשחקיות.

לצד הפרויקטים המיוחדים שיתקיימו ברחבי העיר תל אביב יפו כולה, כמאה וחמישים אמנים יפתחו את חללי היצירה שלהם לפגישות, שיחות ומפגשים מרתקים לצד שלושים גלריות וחמישה מוזיאונים ברחבי העיר, שיהיו פתוחים בחלק מהזמן ללא תשלום.

אולי יעניין אותך גם...